Fler nyheter
Bilden saknar en alternativtext.

14 april 2020

Håll dig aktiv i coronatider

Coronasmittan har inneburit stora omställningar för många människor. Kanske arbetar eller studerar du just nu hemifrån och fritidsaktiviteterna ställs in. I en sådan förändring är det viktigt att se över dina levnadsvanor, för att du ska fortsätta må bra.

Generellt sett ska du försöka leva så vanligt som möjligt. Hålla dina rutiner och leva på det sätt du är van vid att göra, säger Jenny Folkesson, folkhälsoutvecklare.

Att gå upp vid samma tid, sova det antal timmar du behöver och äta vid regelbundna tider är några av de vanor du kan se över för ditt måendes skull. Men det är även viktigt att tänka på den vardagsmotion som kanske uteblivit. 

Den naturliga rörelsen du annars har när du tar dig till och från skola eller jobb försvinner när du plötsligt ska arbeta hemifrån. Det kan göra att mycket tid blir stillasittande, säger Jenny Folkesson.

Om du är van vid att promenera eller cykla till vardags är det bra att fortsätta med det. Det kan göra att du känner dig piggare, sover bättre och kan även förhindra framtida sjukdomar.

Håll dig alert under arbetsdagen

För att hålla igång blodcirkulation och fortsätta vara pigg är det bra att bryta ditt stillasittande ungefär en gång i halvtimmen. 

Det måste inte vara träning utan kan handla om mindre rörelser som knäböj eller liknande. Eller att resa dig och hämta ett glas vatten. Huvudsaken är att du förändrar din kroppsställning en stund, säger Jenny Folkesson. 

För att se till att du äter och tar raster regelbundet kan du göra ett schema för dagen. På så vis kan du undvika småätande eller att du glömmer pauser. 

De som har ungdomar som studerar hemma kan försöka planera dagarna tillsammans med dem. För att till exempel äta lunch tillsammans.  

Det går att träna säkert

Tack vare att våren är här blir dagarna längre och varmare. Vilket gör det möjligt att flytta träningsrutinerna utomhus, där smittspridningen är mycket mindre. Och det gäller inte bara den som vill gå, jogga eller cykla. 

För dig som vill träna ute kan lekplatsen, skogen eller utegymmet vara en bra idé. Och om man vill hålla sig inne finns det färdiga träningsprogram att följa på nätet, säger Jenny Folkesson. 

Social kontakt – på avstånd

För många betyder träningen mer än bara rörelser då det även är där man träffar vänner och bekanta. Men även här finns det säkra alternativ, menar Jenny Folkesson. 

Ni kan exempelvis träna tillsammans ute men att ni då håller er på avstånd och inte delar träningsredskap. Eller så pratar du i hörlurar när du ändå är ute och går – som om ni går tillsammans. 

Jenny Folkesson menar att genom uppfinningsrikedom kan du hålla igång din träning och dina sociala kontakter, på ett säkert sätt. 

Relaterade nyheter

Antikroppstester genomförs på särskilt boende i Alvesta

1 juni 2020

Region Kronoberg har utvärderat en metod för antikroppstester som är tillförlitlig. Nu ska den testas i en pilotstudie på ett särskilt boende i Alvesta.

Region Kronoberg är först med att jämföra antikroppstester

28 maj 2020

En studie av antikroppstester mot SARS-CoV-2, det nya coronaviruset, har genomförts i ett samarbete mellan klinisk mikrobiologi i Region Kronoberg och Region Blekinge samt klinisk kemi i Region Kronob...

Lägesbild från Region Kronoberg 20 maj

20 maj 2020

I Region Kronoberg har vi den senaste tiden haft ett ganska stabilt läge med 25-30 inneliggande covid-19-patienter på sjukhus, varav några vårdas på intensivvårdsavdelning (IVA). Men det kan förändras...

Barnläkaren om barn och corona

20 maj 2020

Behöver man vara orolig som förälder i coronatider? Här svarar Anna Bärtås på vanliga frågor om barn och coronaviruset.