FAQ om att inlogg med lösenord och sms tas bort från 1177.se

Varför kan jag inte längre logga in med lösenord och SMS?

Svar: Kraven på säkerhet i samhällets digitala tjänster höjs successivt och inloggning med lösenord och SMS tas bort i e-tjänsterna från 10 dec 2019. Det görs för att skydda dina personuppgifter så att ingen annan ska kunna ta del av dem.

Hur ska jag nu logga in?

Svar: Svar: För att fortsatt kunna logga in i 1177 Vårdguidens e-tjänster behöver du skaffa ett BankID eller Freja eID Plus.

Hur skaffar jag en e-legitimation/BankID?

Svar: Du ska kontakta din bank.

Hur skaffar jag nya Freja eID Plus?
Freja eID Plus är en gratis, mobil, svensk e-legitimation.För att skaffa Freja eID Plus behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja vara ett alternativt sätt att logga in på 1177.se.

https://www.1177.se/Kronoberg/lankbiblioteket/nationella-lankar/freja-eid--skaffa/

Jag har varken smart mobil, dator eller surfplatta, hur ska jag nu kunna logga in?

Svar: I början av 2020 blir det möjligt för en legal ställföreträdare att agera ombud åt en annan vuxen person. Då kan en närstående till dig logga in och sedan agera ombud för dig.

Jag kan inte skaffa BankID, hur ska jag nu kunna använda e-tjänsterna?

Svar: Kraven på säkerhet i samhällets digitala tjänster höjs successivt och inloggning med lösenord och SMS behöver nu tas bort i e-tjänsterna. Det görs för att skydda dina personuppgifter så att ingen annan ska kunna ta del av dem. Du kan logga in i 1177 Vårdguidens e-tjänster med BankID (även Telia e-legitimation på kort fungerar) eller Freja eID Plus. I början av 2020 blir det möjligt för en legal ställföreträdare att agera ombud åt en annan vuxen person. Då kan en närstående till dig logga in och sedan agera ombud för dig.

Hur ska jag nu kunna utföra ärenden åt mina föräldrar?

Svar: I dagsläget är det inte möjligt att agera ombud åt anhöriga. I början av 2020 blir det dock möjligt för en legal ställföreträdare att agera ombud åt en annan vuxen person. Då kan du logga in och sedan agera ombud för dina föräldrar. Du rekommenderas i nuläget att hjälpa dina föräldrar att skaffa BankID, om möjligt.

Hur ska jag nu kunna utföra ärenden åt min sjuka 13-åring?

Svar: Om ditt barn har ett BankID kan ditt barn logga in med det, annars behöver du skaffa ett BankID åt ditt barn. Du som förälder kan sedan vara närvarande som stöd när ditt barn själv loggar in. det är också möjligt att logga in med Freja eID Plus.

Mitt barn har en pågående behandling i Stöd och behandling och loggar i dag in med lösenord och SMS. Hur ska mitt barn göra nu?

Svar: Du behöver skaffa ett BankID eller Freja eID Plus åt ditt barn. Du som förälder kan sedan vara närvarande som stöd när ditt barn själv loggar in och genomgår behandlingen.

 

Vid frågor från vårdpersonal

E-post                                        Det här är en e-postadress

Telefonnummer vårdpersonal   0771-25 10 10

Vid frågor invånare

Formulär                                   www.1177.se, klicka på Logga in,
                                                  ”Mejla supporten” (längst ner på sidan)

Telefonnummer invånare          0770-72 00 00

Senast uppdaterad: 20 november 2019