E-frikort för vårdgivare utan Cosmic

Information om e-frikort för dig som är privat vårdgivare med avtal men som inte är ansluten till Cosmic.

För de privata vårdgivare som inte har Cosmic erbjuder Region Kronoberg tillgång till en webbportal för e-frikort. I webbportalen kan du som privat vårdgivare logga in och registrera patientavgifter, samt se om patienten har e-frikort.

Från och med den 30 maj är det möjligt att börja använda webbportalen för e-frikort. Anslutning för privata vårdgivare sker löpande under hösten med start i september. Fram till dess sker arbetet som vanligt, med skillnaden att patienten tar med kvittot från er och får det inrapporterat i e-frikortstjänsten i efterhand, samt att ni inte behöver skriva ut några fysiska frikort. Har ni patienter som kommer regelbundet går det naturligtvis bra att fylla i en högkostnadsremsa som patienten vid tillfälle kan lämna in i en reception inom den offentliga vården.

Observera att det är viktigt att ni informerar era patienter om att de behöver behålla besökskvittot och få det registrerat i systemet om de vill avräkna patientavgiften mot frikort.

Sammanfattning - vad du behöver göra för att ansluta dig till efrikortstjänsten

  • Giltigt e-tjänstekort (SITHS)
  • Kortläsare till din dator
  • Finnas med i den nationella HSA-katalogen
  • Medarbetaruppdrag och HSA systemroll (Efrikort eller EFK)

Frågor och svar 

Krav på anslutning

Fråga: Måste alla vårdgivare ansluta sig till e-frikortstjänsten? 

Svar: Privata vårdcentraler inom vårdvalet ansluts automatiskt. Privata vårdgivare med avtal är välkomna att ansluta sig om de vill. 

Hur gör jag om jag vill vara med?  

Fråga: Jag är privat vårdgivare med avtal. Hur ansluter jag mig och vad behövs? 

Svar: Du behöver ett SITHS-kort och en HSA-administratör som hanterar loggkontroller och medarbetaruppdrag.  Har du en delad reception mellan olika vårdgivare behöver personerna i kassan ha ett medarbetaruppdrag på alla vårdgivare man registrerar åt. Du är välkommen att kontakta Vårdstöd administration (Det här är en e-postadress) för att få mer information. 

Fråga: Jag har redan har SITHS/e-tjänstekort från annan leverantör, hur gör jag?

Svar: Du ska vända dig till den leverantör som levererat ditt kort för att ordna rätt medarbetaruppdrag och behörighet (HSA systemroll; EFK;Användare)

Fråga: Jag har varken e-tjänstekort eller behörighet, hur gör jag?

Svar: Det finns flera företag som specialiserat sig på att administrera SITHS/E-tjänstekort/E-legitimationer till vårdgivare. Du kan beställa denna service från en privat leverantör. Leverantören ska ordna rätt medarbetaruppdrag och HSA systemroll; EFK;Användare

Vänd dig exempelvis till:

Svensk e-identitet

IT Omsorg

SITHS-kort 

Fråga: Vad är ett SITHS-kort och hur gör jag för att skaffa ett? 

Svar: SITHS-kortet är ett personligt id-kort som personer inom landsting, kommun och privata vårdgivare använder sig av för att uppfylla kraven på stark autentisering. Det innebär att en persons identitet kontrolleras med tvåfaktorsautentisering (personligt kort samt PIN-kod). Syftet är att skydda personuppgifter.

Du kan läsa mer om SITHS-kort på Ineras webbsida:
Inera

Fråga: Finns det en webblösning som inte kräver SITHS-kort (e-tjänstekort)?

Svar: Nej, det gör det inte. Det är ett nationellt säkerhetskrav för sammanhållen journalföring. 

Om jag inte vill vara med

Fråga: Om jag inte ansluter mig till tjänsten, hur ska jag som privat vårdgivare veta om patienten har frikort eller inte? 

Svar: Om du inte vill ansluta dig till tjänsten och undrar om en patient har ett giltigt frikort är du välkommen att höra av dig till Vårdstöd på 0470-589650. Dina patienter behöver spara sina kvitton och få dem registrerade in i tjänsten hos en vårdgivare som är ansluten, tex. på en vårdcentral eller något Region Kronobergs sjukhus.

Senast uppdaterad: 24 maj 2017