Fler nyheter

4 oktober 2021

Ny servicechef i Folktandvården

David Wirland är ny chef för Folktandvårdens servicecenter. Här arbetar 12 anställda, de flesta på kundcenter som svarar på klinikernas inkommande samtal. Alla samtal besvaras inom två minuter.

Folktandvårdens servicecenter har två uppdrag. Dels handlar det om att vara den första kontakten på telefon gentemot patienter som ska boka och omboka sin tid, den delen som kallas kundcenter. Här besvarar man cirka 500–700 samtal om dagen. Måndagar ringer det mest och då kan det röra sig om uppemot 1 000 samtal. Den andra delen av uppdraget handlar om att ge support till Folktandvårdens medarbetare när det gäller interna system, till exempel T4 som är tandvårdens journalsystem. Servicecenter ska vara spindeln i nätet och stötta och serva hela verksamheten på ett bra och effektivt sätt.

Bra service för mig är när båda parter känner sig nöjda. När en patient kommer till Folktandvården med ett glatt sinne för att man redan vid första kontakten blev väl omhändertagen. Allt ifrån att man får ett snabbt mottagande och respons på det man efterfrågar till att man får ett bra bemötande, säger David.

En ny värld

David kommer senast från arbetsmarknadsavdelningen på Alvesta kommun och har innan dess arbetat som chef och förmedlare på Arbetsförmedlingen. Men att arbeta i en region blir en ny erfarenhet som han ser mycket fram emot.

Det blir att komma in och möta en helt ny värld. En massa spännande saker att lära sig och samtidigt få träffa alla människor som jobbar inom Folktandvården. Alla har varit mycket välkomnande och trevliga.