Besöksnäringen
För att utveckla besöksnäringen i länet har Region Kronoberg och regionens turistbolag AB Destination Småland en gemensam handlingsplan.
Destination Småland ska främja besöksnäringen i länet och därmed öka lönsamheten och sysselsättningen i branschen. I uppdraget ingår också att stärka varumärket Småland i samverkan med de andra Smålandslänen.
I samarbete med kommuner och näringsliv har också en "Strategi för besöksnäringen i södra Småland 2013-2020" tagits fram.
Samverkan
- Samverka med parter, organisationer och nätverk inom länet.
- Samverka inom Småland för att stärka varumärke Småland enligt framtagen varumärkesplattform.
- Samverka med andra regioner och företag samt delta i Sverige och Visit Swedens övergripande arbete.
Utveckling
- Kompetensutveckling, i första hand riktad till näringslivet.
- Förmedla kunskap och delta i utvecklingsprojekt för exempelvis destinationer och företag.
Marknadsföring
- Marknadsföra produkter inom och utom Sverige enligt varumärkesplattform för Småland och prioriterade marknader.
- Förbättra närvaron på internet som en kanal för marknadsföring och information.
- Utveckling och bokning av produkter i samverkan med bolaget IT-plattform för Småland & Öland med synlighet på Visit Smålands hemsida.
Senast uppdaterad: 24 mars 2016