Fler nyheter

16 september 2020

Försenad diagnos och behandling av bröstcancer

En patient med misstänkt bröstcancer skulle utredas på bröstmottagningen. Men hon fick aldrig någon kallelse utan hörde själv av sig efter fem månader. Det inträffade kan teoretiskt leda till en mer komplicerad behandling och sämre prognos, och anmäls därför enligt Lex Maria.

Patienten undersöktes på mammografin på grund av en förändring i bröstet. Vid ultraljudsundersökningen visade det sig att ytterligare utredning krävdes och att patienten skulle kallas till bröstmottagningen.

Patienten fick dock ingen kallelse, utan först när hon själv hörde av sig efter fem månader blev hon kallad. Utredningen visade då en cancer som sedan behandlades.

Personalen på mammografin hade fått muntliga instruktioner att kontakta bröstmottagningen, men det finns ingen dokumentation som anger om mammografipersonalen ringde till bröstmottagningen.

Verksamheten har utrett händelsen och vidtagit åtgärder för att förbättra rutinerna vid remittering mellan olika enheter. När patienter ska remitteras till bröstmottagningen kontaktas de via telefon, plus att bröstmottagningen numera får en skriftlig lista över samtliga patienter de ska kalla.

Lex Maria

Vårdgivaren ska anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), denna regel kallas Lex Maria.

Enligt bestämmelserna i patientsäkerhetslagen (2010:659)

  • ska hälso- och sjukvårdspersonalen rapportera risker för vårdskador samt händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada till vårdgivaren.
  • har vårdgivaren en skyldighet att utreda händelser i verksamheten som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada.
  • ska vårdgivaren anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till IVO.

Syftet med utredningen ska vara att så långt som möjligt klarlägga händelseförloppet och vilka faktorer som påverkat det, samt ge underlag för beslut om åtgärder som ska ha till ändamål att hindra att liknande händelser inträffar på nytt, eller att begränsa effekterna av sådana händelser om de inte helt går att förhindra.

IVO ska säkerställa att anmälda händelser, som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada, har utretts i nödvändig omfattning samt att vårdgivaren har vidtagit de åtgärder som krävs för att uppnå en hög patientsäkerhet.

Relaterade nyheter

Vårdcentralen stöttar efter covid-19

24 september 2020

Patienter som har långsiktiga besvär efter covid-19 börjar söka till vårdcentralerna. En del av dem blev sjuka i början av pandemin innan testningen kommit igång, och därför är diagnosen inte alltid s...

Försenad diagnos av spridd cancer

24 september 2020

En cancerdiagnos fördröjdes med flera månader på grund av att olika symtom inte kopplades samman. Region Kronoberg anmäler nu det inträffade enligt Lex Maria.

Biotopskyddade träd fälldes utan tillstånd

24 september 2020

Region Kronoberg har anmält till länsstyrelsen att fyra biotopskyddade björkar fällts utan tillstånd. Länsstyrelsen som öppnat ett tillsynsärende.

Privatpersoner har fått dubbla fakturor

23 september 2020

Region Kronoberg har upptäckt att 1 258 dubbla fakturor felaktigt skickats ut. Fakturorna kommer från sjukvården och tandvården och har framför allt gått ut till privatpersoner.