Fler nyheter
Bilden saknar en alternativtext.

14 april 2020

Håll dig aktiv i coronatider

Coronasmittan har inneburit stora omställningar för många människor. Kanske arbetar du just nu hemifrån och fritidsaktiviteterna ställs in. I en sådan förändring är det viktigt att se över dina levnadsvanor, för att du ska fortsätta må bra.

Generellt sett ska du försöka leva så vanligt som möjligt. Hålla dina rutiner och leva på det sätt du är van vid att göra, säger Jenny Folkesson, folkhälsoutvecklare.

Att gå upp vid samma tid, sova det antal timmar du behöver och äta vid regelbundna tider är några av de vanor du kan se över för ditt måendes skull. Men det är även viktigt att tänka på den vardagsmotion som kanske uteblivit. 

Den naturliga rörelsen du annars har när du tar dig till och från jobb försvinner när du plötsligt ska arbeta hemifrån. Det kan göra att mycket tid blir stillasittande, säger Jenny Folkesson.

Om du är van vid att promenera eller cykla till vardags är det bra att fortsätta med det. Det kan göra att du känner dig piggare, sover bättre och kan även förhindra framtida sjukdomar.

Håll dig alert under arbetsdagen

För att hålla igång blodcirkulation och fortsätta vara pigg är det bra att bryta ditt stillasittande ungefär en gång i halvtimmen. 

Det måste inte vara träning utan kan handla om mindre rörelser som knäböj eller liknande. Eller att resa dig och hämta ett glas vatten. Huvudsaken är att du förändrar din kroppsställning en stund, säger Jenny Folkesson. 

För att se till att du äter och tar raster regelbundet kan du göra ett schema för dagen. På så vis kan du undvika småätande eller att du glömmer pauser. 

Det går att träna säkert

Tack vare naturens alla möjligheter går det att flytta träningsrutinerna utomhus, där smittspridningen är mycket mindre. Och det gäller inte bara den som vill gå, jogga eller cykla. 

För dig som vill träna ute kan lekplatsen, skogen eller utegymmet vara en bra idé. Och om man vill hålla sig inne finns det färdiga träningsprogram att följa på nätet, säger Jenny Folkesson. 

Social kontakt – på avstånd

För många betyder träningen mer än bara rörelser då det även är där man träffar vänner och bekanta. Men även här finns det säkra alternativ, menar Jenny Folkesson. 

Ni kan exempelvis träna tillsammans ute men att ni då håller er på avstånd och inte delar träningsredskap. Eller så pratar du i hörlurar när du ändå är ute och går – som om ni går tillsammans. 

Jenny Folkesson menar att genom uppfinningsrikedom kan du hålla igång din träning och dina sociala kontakter, på ett säkert sätt. 

Relaterade nyheter

Lägesrapport från Region Kronoberg 13 augusti

13 augusti 2020

Förra veckan mer än fördubblades antalet konstaterade fall av covid-19 i Kronobergs län. Framför allt ökar fallen i gruppen 20-25-åringar. Totalt har nu 1 289 kronobergare konstaterats smittade av cov...

Nästan var tionde har antikroppar

12 augusti 2020

Den 11 augusti kl.12 hade knappt 1900 individer i Kronoberg fått svar på sina antikroppstester. Av dem har 9 procent (9,2) antikroppar mot covid-19.

Mer än fördubbling av antalet coronasmittade

10 augusti 2020

Vecka 31 konstaterades 30 personer smittade av coronaviruset i Kronobergs län. Vecka 32 mer än fördubblades antalet – under förra veckan konstaterades runt 70 personer smittade.

Lägesrapport från Region Kronoberg 6 augusti

6 augusti 2020

Nu har provtagning av antikroppar hos allmänheten kommit igång. Intresset är stort och de första dagarna har flera hundra prover tagits.