Hjälp med Windows 10

På denna sida får du hjälp med de vanligaste frågorna kring Windows 10.

Vanliga frågor

Problem med att byta lösenord? Osäker på vilka krav som ställs?

Information om lösenord

PA-portalen visas inte som den ska? Du hittar lösningen på intranätet:

Problem med PA-portalen (intern länk)

Ska du delta i videomöte via Skype, Teams, Zoom eller Adobe Connect?

Läs mer om videomöten

Distansarbeta under covid19

För att distansarbeta behöver man en fjärranslutning. Fjärranslutning beställs av din IT-beställare/chef via IT-portalen genom att där gå via Registrera » Beställa » Program och Appar » Fjärranslutning, alternativt följa direktlänken nedan.

Direktlänk till beställning av fjärranslutning

Mer hjälp och instruktioner för fjärranslutning finns på regionens intranät:

Fjärranslutning (intern länk)

Fått Windows 10?

När du ser följande ikon på skrivbordet är din Windows 7 dator förberedd för uppgradering till Windows 10. 

Du startar installationen genom att dubbelklicka på ikonen.

Förutsättningar

  • Datorn måste vara ansluten till datornätverket med nätverkskabel. Om datorn inte är ansluten med nätverkskabel dyker ett felmeddelande upp ett tag efter att man startat installationen.
  • Datorn måste vara ansluten med strömkabel. Om datorn inte är ansluten med strömkabel dyker ett felmeddelande upp ett tag efter att man startat installationen.
  • Installationen kommer att ta upp till 2 timmar. Under denna tid kan du inte använda datorn.
  • Om du använder applikationen OneNote, kontrollera före start av uppgradering att ”Anteckningsböcker” sparas på din hemkatalog. Om den sparas på din hemkatalog finns den kvar efter uppgradering, annars riskerar du att förlora anteckningar. Kontakta IT-supporten om du är osäker.
  • ”Fästisar / gula notisar” som finns på skärmen, kommer att försvinna vid uppgraderingen. Detta är en funktion som inte finns i nya Windows 10. (OneNote kan vara ett alternativ). Skriv manuellt ner texten på dina ”notisar” innan uppgradering.

Efter installationen

Under installationen av Windows 10 kommer de program du hade tidigare på datorn automatiskt att installeras. En del program kommer att vara uppgraderade till senaste versionen, exempelvis Office-paketet.

Efter installation kommer dina skrivare behöva läggas till på nytt. Guide på hur man gör detta finns längre ner på den här sidan.

Länk till guiden, Lägg till nätverksskrivare

Vid distansarbete är det ny uppkopplingsmetod, läs hur du gör på intranätet.

Länk till fjärranslutning i Windows 10 (intern länk)

Det finns också en checklista du kan gå igenom när du fått windows 10. Du hittar den längre ner på den här sidan.

Länk till checklista


Har du några frågor kan du kontakta oss på IT-supporten. Du når oss via telefon: 0470-58 2020 knappval 1.

När du fått Windows 10 till en dator finns det några saker som kan vara bra att tänka på när man ska börja använda den. Här kommer en lista på saker som kan vara bra att gå igenom när datorn uppdaterats till Windows 10.

Skärm

1. Har datorn flera skärmar?

Om det är problem med att flytta musen mellan skärmarna kan skärminställningarna vara fel. Inställningarna hittar du genom att klicka på förstoringsglaset nere till vänster och skriva "bildskärm". Välj sedan "Bildskärmsinställningar". Ta tag i en av rutorna som representerar skärmarna och dra över den till andra sidan för att byta plats på dem. Klicka sedan på "Verkställ".

Ljud

2. Fungerar ljudet?

Har man inget ljud kan det bero på att fel uppspelningsenhet är vald. Det kan du ändra i ljudinställningarna på datorn.

Gör så här för att ställa in uppspelningsenhet:

Högerklicka på ljudikonen nere till höger och välj "Ljud". Under fliken "Uppspelning" ser man datorns ljudenheter. Den du vill använda ska vara markerad som standard (högerklicka på enheten och välj "Ange som standard"). Ofta är det en som heter "Högtalare".

Är du osäker vilken du ska välja kan du högerklicka på någon av dem och välja "Testa". Om du hör något då, från rätt ställe, så är det den du ska välja som standard.

Om ljudet inte fungerar i Cosmic efter att man ändrat uppspelningsenhet så kan det hjälpa att starta om Cosmic helt.

Skrivare

3. Har datorn en etikettskrivare?

För att en etikettskrivare ska fungera behöver den installeras. Efter installationen ska etikettskrivaren fungera för alla som loggar in på den datorn.

Du hittar instruktionen för hur du installerar en etikettskrivare under rubriken "Lägg till etikettskrivare" på hjälpsidan för Windows 10.

4. Har datorn en egen lokal skrivare (skrivare som bara används av den datorn och sitter kopplad med sladd)?

Lokala skrivare installerar vanligtvis sig själva när man sätter i sladden. Om inte så kanske den inte är godkänd för att användas med Windows 10. Du kan kontrollera det genom att se om din skrivare står med under rubriken "Vilka lokala skrivare fungerar för Windows 10?" på hjälpsidan.

5. Finns det en gemensam skrivare (nätverksskrivare)?

Nätverksskrivare installeras bara på det användarkonto som du är inloggad med. För att installera en nätverksskrivare gör du så här:

Välj förstoringsglaset bredvid startknappen och fyll i informationen som står på skrivarens etikett (till exempel \\LT540\Z74631). Det är viktigt att skriva \\ (bakåtlutat snedstreck) istället för vanligt snedstreck. Det får man fram genom att trycka på AltGr-knappen och knappen på översta raden med ?+\.

Det är viktigt att installera nätverksskrivare på detta sätt för att det ska bli rätt. En felaktigt installerad skrivare kan krångla när man ska skriva ut.

6. Hur väljer man standardskrivare?

För att välja vilken skrivare som ska vara standardskrivare gör du följande:

Välj förstoringsglaset bredvid startknappen och börja fyll i "skrivare", klicka sedan på "Skrivare och skannrar". Markera skrivaren du vill ha som standardskrivare och välj "Hantera". Välj "Ange som standard". 

Fjärranslutning

Ska datorn användas för distansarbete? Första gången du loggar in på datorn måste den vara på arbetsplatsen. Logga därför in på datorn en gång innan du tar hem den.

Mer information om fjärranslutning hittar du på intranätet:

Fjärranslutning (intern länk)

Lösenordsfråga

Har du angett en personlig lösenordsfråga? Lösenordsfrågan används för att identifiera dig om du skulle behöva hjälp med att återställa ditt lösenord. Ange en lösenordsfråga genom att gå in på länken nedan och klicka på "Registrera fråga" uppe i den gröna listen.

Lösenordsfråga, öppnas i ny flik

Information om uppgradering till ny version av Windows 10 (gäller inte uppgradering av Windows 7 till Windows 10).

Eftersom Microsoft i samband med Windows 10 levererar operativsystemet som en tjänst så måste man varje år uppgradera till en ny version för att få fortsatt support.

Vi kommer därför under slutet av 2020 och i början av 2021 att börja uppgradera alla Windows 10 1809 till Windows 10 1909.

Vid en uppgradering behålls alla applikationer och inställningar på din dator så du som användare bör inte märka någon större skillnad mot tidigare.

Uppgraderingen kommer att ta cirka en timme och det kan endast göras när datorn är ansluten i regionnätet. Det går alltså inte att starta uppgraderingen när du arbetar på distans via fjärranslutning (VPN). Datorn måste dessutom vara strömansluten. Under uppgraderingen går det inte att arbeta med datorn. 

Meddelande om uppgradering

När datorn är redo att uppgraderas kommer det dyka upp en meddelanderuta om att det är dags att uppgradera.

Uppgradering till Windows 10 version 1909

Du har tre alternativ: starta uppgraderingen direkt, schemalägg uppgraderingen eller minimera fönstret tillfälligt.

Från att rutan dyker upp första gången så har du 10 dagar på dig att själv välja ett tillfälle som passar för uppgradering. Tänk på att det inte går att arbeta med datorn under uppgraderingen. 

Uppgradera direkt

Om du väljer Uppgradera nu kommer uppgraderingen att starta direkt. Datorn måste vara på arbetsplatsen och ansluten med strömsladd.

Schemalägg

Via knappen Schemalägg har du möjlighet att välja en annan dag och tidpunkt som passar dig bättre.

välj datum och tid för att schemalägga uppgraderingen

Minimera

Du kan minimera fönstret med hjälp av knappen Minimera för att vänta till ett lite senare tillfälle under dagen, till exempel när du ska gå hem. Den kommer att lägga sig i aktivitetsfältet (nere till höger) som en blåvit ikon.

minimerad uppgraderingsikon nere i aktivitetsfältet

Du kommer att få en påminnelse i form av en notifiering varje timme.

Windows uppgradering - En Windows uppgradering finns tillgänglig, klicka här!

När du vill gå vidare med uppgraderingen kan du klicka på notifieringen eller ikonen i aktivitetsfältet för att öppna uppgraderingsfönstret igen.

Under uppgraderingen

När du valt att starta uppgraderingen kommer det stå att datorn arbetar med uppdateringar, vilket tar cirka en timme. Under uppgraderingen kommer datorn göra flera automatiska omstarter. Det är anledningen till att det inte fungerar att uppgradera via fjärranslutning (VPN).

Arbetar med uppdateringar. Stäng inte av datorn. Detta tar en stund.

När rutan försvinner och inloggningsrutan kommer tillbaka så är uppgraderingen klar. Första gången du loggar in efter uppgraderingen kan det ta lite extra lång tid att logga in.

Videomöten

Regionen använder Skype för videomöten.

Instruktioner för Skype finns på intranätet:
Information om Skype (intern länk)

Du kan delta i Teams-möten och delta i andras Teams som gäst om du blir inbjuden. Det finns inte möjlighet att skapa nya team inom regionen.

Delta i Teams-möte

Klicka på möteslänken du fått till Teams-mötet. En sida öppnas där du väljer "Anslut på webben i stället". Om texten "Klicka på Ja så att andra kan se och höra dig på mötet" visas, klicka Ja för att tillåta att mötet använder webbkamera/mikrofon.

Om det inte fungerar i Internet Explorer får du kopiera länken och klistra in den i Edge (om du har Windows 10) eller Google Chrome. Google Chrome går att installera på regiondatorer genom att beställa programmet via IT-portalen.

Delta i Teams som gäst

Har du blivit inbjuden att delta i andras Teams behöver du först beställa behörighet för det via IT-portalen. I IT-portalen hittar du rätt formulär genom att gå denna väg:
Registrera » Beställa » Program och Appar » Behörighet till program
Fyll i vem som ska ha behörigheten och ange Teams under Program/Behörighet.

När du har fått Teams-behörighet så kan du gå med i andras Teams via den inbjudningslänk du fått.

När du får behörigheten får du även instruktioner för hur du använder Teams. Instruktionen finns även på intranätet:

Teams instruktion, pdf, öppnas i ny flik (intern länk)

Regionen använder Skype för videomöten, ska du själv bjuda in till möte så använd Skype. Har du blivit inbjuden till något annat, som Zoom eller Adobe Connect, brukar det gå bra att ansluta till mötet via den länk du fått.

Zoom

Du kan delta i andras Zoom-möten via Google Chrome. Tänk på att inte hantera uppgifter med sekretess eller personuppgifter som är känsliga via Zoom av säkerhetsskäl.

Om du saknar Google Chrome på datorn (regiondator) kan du beställa det via IT-portalen. Där går du denna väg:
Registrera » Beställa » Program och Appar » Installation av program
Fyll i id på din dator och sök fram Google Chrome som program.

Delta i Zoom-möte

Titta i din inbjudan om du även har en länk för att ansluta via Skype. I så fall väljer du det alternativet istället. Om inte, följ instruktionen nedan för att ansluta via Zoom:

Kopiera länken till Zoom-mötet, öppna Google Chrome och klistra in länken där i adressfältet längst upp.

Vänta tills denna lilla text dyker upp: "If you cannot download or run the application, join from your browser."
Tryck på "join from your browser".
Ser du inte den texten? Prova att uppdatera sidan och klicka på texten "click here", så borde den dyka upp.

Anslut till Zoom genom att klicka "join from your browser"

Du behöver ange namn, ibland även skapa ett konto, innan du kan ansluta till mötet. Ibland frågar den efter ett lösenord som kan ha skickats tillsammans med inbjudan.

Om sidan frågar efter tillstånd att använda mikrofon/kamera så svara ja.

Adobe Connect

Om du blivit inbjuden till ett möte via Adobe Connect kan du delta i det genom att använda Internet Explorer. Öppna möteslänken du fått i Internet Explorer. Du ska inte behöva ladda ner eller installera något, utan klicka på "join with classic view" för att ansluta till mötet via webben.

Allmänt

Välj förstoringsglaset bredvid startknappen och börja skriv namnet på programmet så kommer den dyka upp om den finns installerad.

Film på hur man hittar ett program, öppnas i ny flik

Filmen kan bara ses när du är ansluten till Region Kronobergs nätverk.

Beställa program via IT-portalen, öppnas i ny flik

Alla kan installera program som är gratis och godkända av Regionen, tex Google Chrome. Man installerar program genom att beställa programmet i IT-portalen via länken ovan.

Gå in på länken. Fyll i Utrustnings-id och program. Välj Spara längst ner. Därefter installeras programmet automatiskt inom 90 minuter, om datorn är kopplad till Regionens nät. Om programmet inte installeras kan de bero på att datorn behöver startas om.

En del program kan bara beställas av de som är IT-beställare. Om programmet inte kommer upp när du försöker beställa det behöver du be IT-beställaren på din enhet att göra det istället. 

Internet Explorer

Internet Explorer är samma webbläsare som i Windows 7 och vi rekomenderar just nu den webbläsaren för våra interna sidor för att vi ska kunna garantera full funktionalitet.

Visa sparade genvägar

För att visa raden med länkar du har sparat tidigare i Internet Explorer, kan du högerklicka till höger på listen ovanför webbsidan och välja "Fältet favoriter".

Microsoft Edge

Microsoft Edge är den nya webbläsaren i Windows 10 och fungerar inte alltid med äldre webbsidor, den är därför till för externa sidor då vi inte kan garantera full funktionalitet på alla våra interna sidor med Edge.

Google Chrome

Google Chrome finns som ett alternativ och kan installeras via IT-portalen. För att installera det går man till IT-portalen, och sedan Registrera » Beställa » Program och Appar » Installation av program (beställningsbara för alla).

Logga ut

Klicka på startknappen sedan på "Regionloggan". Därefter Logga ut.

Film på hur man loggar ut, öppnas i ny flik

Filmen kan bara ses när du är ansluten till Region Kronobergs nätverk.

Lås datorn

Enklaste sättet är Windowsflaggan + L. Annars klicka på startknappen sedan på "Regionloggan", därefter Lås.

Film på hur man låser datorn, öppnas i ny flik

Filmen kan bara ses när du är ansluten till Region Kronobergs nätverk.

Stänga av

Klicka på startknappen sedan på "Strömknappen". Därefter Stäng av.

Varför sparas inte mitt användarnamn när jag startar om eller loggar ut från datorn?

Detta är en säkerhetsfunktion som vi valt att lägga till i Windows 10 för att minska risken att bli hackad.

Varför kan jag inte logga in med mitt e-tjänstekort i datorn?

Möjligheten att logga in med e-tjänstekort har tagits bort i Windows 10. Däremot fungerar e-tjästekortet som vanligt efter att du loggat in i datorn.

Film på hur man ändrar olika skärminställningar, öppnas i ny flik

Filmen kan bara ses när du är ansluten till Region Kronobergs nätverk.

Hitta inställningarna för skärm

Klicka på förstoringsglaset nere till vänster och skriv "bildskärm". Välj "Bildskärmsinställningar".

Ett annat sätt att hitta dit är att högerklicka på skrivbordet och välja "Bildskärmsinställningar".

Vilken skärm är vilken?

Om du har flera skärmar och inte vet vilken som är vilken skärm i bildskärmsinställningarna kan du trycka på "Identifiera" för att se vilka siffror skärmarna har.

Byt plats på skärmar

Ta tag i en av rutorna som representerar skärmarna och dra över den till andra sidan. Klicka sedan på "Verkställ".

Välj primär skärm

Klicka på den skärm som ska vara primär skärm, bläddra sedan ner och bocka i "Gör den här bildskärmen till primär bildskärm".

Ändra storlek

Du kan ändra skärmens upplösning under "Upplösning" i bildskärmsinställningarna. Har du flera skärmar behöver du först klicka på den skärm du vill ändra upplösning på. Välj ett alternativ under "Upplösning" (ju högre upplösning desto mer rymms på skärmen, ju lägre desto större blir allt).

Har man inget ljud kan det bero på att fel uppspelningsenhet är vald.

För att ställa in uppspelningsenhet högerklickar man på ljudikonen nere till höger. Om du får upp alternativet "Ljud" väljer du det, annars väljer du "Öppna Ljudinställningar" och klickar sedan på länken "Ljud på kontrollpanelen" som finns till höger eller långt ner i fönstret som dyker upp.

Under fliken "Uppspelning" ser man datorns ljudenheter. Den man vill använda ska vara markerad som standard (högerklicka på enheten och välj "Ange som standard").

Om du inte vet vilken enhet som ska användas kan du högerklicka på dem och välja "Testa". Om du hör något då, från rätt högtalare, så är det den du ska välja som standard.

Om ljudet inte fungerar i Cosmic efter att man ändrat uppspelningsenhet så starta om Cosmic helt. Om det fortfarande inte hörs något så starta även om datorn. 

Film på hur man ändrar uppspelningsenhet, öppnas i ny flik

Filmen kan bara ses när du är ansluten till Region Kronobergs nätverk.

Det finns regler som styr hur lösenord ska vara utformade. Försöker man byta till ett lösenord som inte uppfyller kraven kommer lösenordsbytet inte gå igenom.

Krav för lösenord

  • Minst 8 tecken långt.
  • Innehåller minst 3 olika sorters tecken. Välj mellan:
    • versaler (A B C),
    • gemener (a b c),
    • siffror (1 2 3),
    • specialtecken (# & %).
  • Innehåller inte namn, användarnamn eller annan personlig information.
  • Återanvänd inte ett tidigare lösenord.
  • Behöver bytas var tredje månad.
  • Kan inte bytas oftare än 48 timmar.

Mer information:
Krav på lösenord och användarkonto (pdf), öppnas i ny flik 

Byta lösenord

Du kan byta ditt lösenord när du är inloggad med ditt konto i datorn. Tryck Ctrl+Alt+Delete. Välj därefter "Ändra lösenord" och fyll i fälten. Om lösenordet inte uppfyller kraven får du ett meddelande och kommer sedan tillbaka till där du ändrar lösenord. Välj ett annat lösenord och testa igen.

Om du inte bytt lösenord på tre månader kommer du få upp att du behöver byta lösenord när du ska logga in i datorn. Välj då ett nytt lösenord för att komma vidare. Om du kommer tillbaka till inloggningsskärmen uppfyller lösenordet inte kraven och du behöver välja ett annat lösenord.

Glömt lösenord

Registrera en lösenordsfråga för att kunna återställa ditt lösenord om du skulle glömma bort det. Ange en lösenordsfråga genom att gå in på länken nedan och klicka på "Registrera fråga" uppe i den gröna listen.

Lösenordsfråga, öppnas i ny flik

Har du angett en lösenordsfråga kan du få hjälp med att återställa ditt lösenord genom att kontakta IT-supporten på 2020 knappval 1. Om du inte har en lösenordsfråga behöver du be din chef kontakta IT för att återställa ditt lösenord.

Information till dig som har Hemkatalog Arkiv.

Hemkatalog Arkiv ersätter inte hemkatalogen. Den ska användas för filer som måste sparas och inte används frekvent. Det är bara du som kan komma åt den.

Precis som i hemkatalogen gäller följande:

  • Radera gamla filer.
  • Inga privata filer.

Hitta till Hemkatalog Arkiv

Ikon på skrivbordet för Hemkatalog Arkiv

Du hittar Hemkatalog Arkiv via genvägen "Hemkatalog Arkiv" på skrivbordet.

För att komma åt arkivet inne i ett program får man gå via "Skrivbord" (under Snabbåtkomst) och sedan "Hemkatalog Arkiv".

Skrivare

Välj förstoringsglaset bredvid startknappen och fyll i informationen som står på skrivarens etikett (till exempel \\LT540\Z74631). Det är viktigt att skriva \\ (bakåtlutat snedstreck) istället för vanligt snedstreck. Det får man fram genom att trycka på AltGr-knappen och knappen på översta raden med ?+\.

Det är viktigt att installera nätverksskrivare på detta sätt för att det ska bli rätt. En felaktigt installerad skrivare kan krångla när man ska skriva ut.

Film på hur man lägger till nätverksskrivare, öppnas i ny flik

Filmen kan bara ses när du är ansluten till Region Kronobergs nätverk.

Välj förstoringsglaset bredvid startknappen och börja fyll i skrivare, klicka sedan på Skrivare och skannrar. Markera skrivaren du vill ha som standardskrivare och välj Hantera. Välj Ange som standard.

Film på hur man väljer standardskrivare, öppnas i ny flik

Filmen kan bara ses när du är ansluten till Region Kronobergs nätverk.

Beställ installation av etikettskrivarens drivrutiner genom att öppna IT-portalen och gå till Registrera » Beställa » Program och Appar » Installation av program (beställningsbara för Alla).

Ange datorns id och sök efter "Zebra" under program.

  • Om det är en lokal etikettskrivare (kopplad till EN dator med usb-sladd): välj programmet som heter "Zebra Seagull Printer Driver USB".
  • Om det är en nätetikettskrivare (gemensam etikettskrivare som kan nås från flera datorer): välj "Zebra Seagull Printer Driver NET".

Skicka sedan beställningen genom att klicka på Spara.

Det kan ta lite tid innan själva installationen startar, men den brukar gå igång inom en halvtimme. Under tiden går det att använda datorn som vanligt. När installationen väl startar visas ett meddelande mitt på skärmen som man får klicka på för att acceptera installationen.

  • Är det en lokal etikettskrivare (usb) sköter installationen sig själv och man får upp ett meddelande till när den är färdig.
  • Om det är en nätetikettskrivare så får man fylla i etikettskrivarens ip-adress när installationen ber om det.

Starta om datorn efter installationen.

Kontakta IT-supporten vid frågor.

Det finns flera lokala skrivare som inte fungerar i Windows 10. Observera att det endast gäller lokala skrivare (skrivare kopplade med sladd till en dator). Andra skrivare såsom nätverksskrivare (som flera använder samtidigt), kvittoskrivare och etikettskrivare är inte påverkade.

Följande modeller av lokala skrivare fungerar i Windows 10:

  • "HP LaserJet Pro M203dn"
  • "HP Color LaserJet Pro M252n"
  • "HP LaserJet Pro 200 Color M251n"
  • "HP Color LaserJet Pro M254nw"
  • "HP LaserJet Pro M201n"
  • "Samsung SL-M2022"
  • "Samsung ML-2165"

Om du har en lokal skrivare som inte är med på listan är den inte godkänd för Windows 10.

Nätverksskrivare har jobblagring vilket innebär att du behöver hämta dina utskrifter på skrivaren.

För att hämta din utskrift klickar du på ”Hämta från enhetsminne” eller ”Skriv ut från jobblagring”.

Hämta från enhetsminne

I nästa steg ska ditt användarnamn finnas med som en egen mapp.

Hämta från enhetsminne - välj utskrift

Klicka på din mapp, välj dokument och klicka sedan på "Hämta från enhetsminne". Om du har flera utskrifter så kommer det att finnas en rad som säger "hämta flera utskrifer (ej pin)".

Om du vill ta bort en utskrift: klicka på den och välj "Ta bort".

Ta bort utskrift

Enkelsidig utskrift

För att ändra från dubbelsidig till enkelsidig utskrift ändrar man det när man ska skriva ut på datorn. I Word gör man detta genom att ändra från "Skriv ut på båda sidor" till "Skriv ut på ena sidan".

Word - Skriv ut på ena sidan

Färgutskrift

För att skriva ut i färg behöver man gå in på skrivarens egenskaper. Välj skrivaren och klicka på Skrivaregenskaper i programmet du ska skriva ut från. Gå in på fliken "Färg" om det är en färgskrivare och bocka ur "Skriv ut i gråskala".

Skrivaregenskaper - Skriv ut i gråskala

Bärbar dator

Om du har en fjärranslutning och kopplar upp dig på den från en regiondator med Windows 10 så ska du kunna använda datorn på samma sätt som på din arbetsplats, så länge du har en stabil internetuppkoppling.

Läs mer om fjärranslutning på intranätet för mer information samt instruktioner på hur fjärranslutning fungerar:

Fjärranslutning, intern länk

Första gången du loggar in på en bärbar datorn synkas dina dokument ner lokalt till datorn. Det kan ta en stund innan alla filer syns om du har mycket filer. Det kan vara en fördel att låta detta ske på jobbet så att inte din egen internetuppkoppling belastas.

Detta innebär att du alltid har tillgång till din hemkatalog och alltid sparar nya dokument lokalt. Så fort datorn får kontakt med nätet på Region Kronoberg så synkas nya och ändrade dokument till din hemkatalog. Detta kan vara användbart om man inte har möjlighet att koppla upp sig via VPN.

 

I Windows 10 har vi infört en ny funktion på bärbara datorer för din e-post. Första gången du loggar in på din bärbara Windows 10 dator och startar Outlook så synkas hela din e-postlåda ner lokalt på datorn. Därefter har du alltid tillgång till e-post som är upp till 6 månader gamla. Detta kan vara användbart om man inte har möjlighet att koppla upp sig via VPN.

I inkorgen visas e-post som är upp till 6 månader gamla. Om det finns fler mejl så visas texten "Det finns flera objekt i den här mappen på servern". Om du vill se äldre mejl får du klicka på länken "Klicka här om du vill se mer om Microsoft Exchange".

Gäller bärbara datorer med Windows 10.

Denna instruktion visar hur man öppnar en befintlig OneNote-anteckningsbok från hemkatalogen på en bärbar dator. En OneNote-fil som öppnas från fel ställe kan göra att programmet inte fungerar som önskat. För hjälp med en krånglade OneNote-anteckningsbok, se rubriken "Problem med OneNote" längre ner i denna text.

Öppna en OneNote-anteckningsbok

1. Starta OneNote.

2. Klicka på Arkiv.

3. Klicka på Öppna.

4. Välj Den här datorn.

5. Klicka på den anteckningsbok du vill öppna.

6. Klicka på Öppna anteckningsbok.

7. Om du har flera mappar med olika anteckningsböcker så gör om från punkt 2.

Om det är din egen anteckningsbok ska sökvägen för anteckningsboken börja med C:/ när du klickar på Arkiv i OneNote (se bild längre ner för exempel på hur det kan se ut).

Film på hur man öppnar en OneNote-anteckningsbok, öppnas i ny flik

Filmen kan bara ses när du är ansluten till Region Kronobergs nätverk. 

 

Problem med OneNote?

Om du har problem med att information försvinner från din OneNote så kan du kolla under Arkiv i OneNote. Där ska alla anteckningsböcker du har ha en sökväg enligt C:\users\"ditt användanamn"\Work Folders\data\OneNote-anteckningsböcker\....

På bilden visas en korrekt (övre) och en felaktig (nedre) anteckningsbok i OneNote. Observera början på de olika sökvägarna (C:\... respektive H:\...) som markerats med pilar på bilden. Om en av dina anteckningsböcker har en sökväg som börjar med H, likt den nedre: kontakta IT-supporten för hjälp med att åtgärda det.

 OneNote - sökväg

Om du använder en gemensam anteckningsbok, placerad i gruppkatalog eller annan delad mapp, så ser sökvägen annorlunda ut än vad som beskrivs ovan. Ovanstående information om sökväg gäller inte för de anteckningsböckerna eftersom de inte lagras på datorn på samma sätt som dina egna anteckningsböcker i hemkatalogen gör. Undvik att skriva i gemensamma anteckningsböcker när datorn är utanför arbetsplatsen. Använder man en gemensam anteckningsbok på en dator som förlorar uppkoppling kan information gå förlorad.

Så här ser dockningsstationen med USB-C anslutning ut. På ovansidan hittar du startknappen uppe till vänster. Startknappen på dockan är det enda sättet du ska starta datorn på i dockat läge. Du ska alltså aldrig starta datorn genom att vika upp locket och starta den på datorns startknapp.

Anslut USB-C kabeln i uttaget med en blixt på. Uttaget längst till vänster ska endast användas för laddning. När du sedan trycker på startknappen på dockan ska du få bild på datorskärmen.

Om du inte får bild på skärmarna, kontrollera att lampan på datorns översida lyser med ett fast sken. Om datorn har hamnat i strömsparläge så blinkar lampan långsamt. Tryck då på startknappen på dockningsstationen för att väcka datorn.

Detta är dockans baksida där man sätter all utrustning. Det som är viktigt här är att man sätter USB-C kabeln i uttaget med en datorskärm på näst längst till höger. Man ska inte sätta den på dockans framsida där det också finns en USB-C port. Där ska man endast sätta extrautrustning.

IT-supporten nås på ank 2020 knappval 1. Man kan även gå in på IT-Portalen och registrera ett ärende. Skriv i ärendet att det gäller Windows 10.

IT-portalen, öppnas i ny flik

Öppettider

Vardagar 7.00 - 17.00

Senast uppdaterad: 12 juni 2020