God tillgänglighet på vårdcentralen Teleborg med nya arbetssätt och digifysisk vård
Vårdcentralen Teleborg har gjort en omställning till att bli en digifysisk vårdcentral. Det har snart gått tre månader sedan startskottet för de nya arbetssätten och digitala tjänsterna på vårdcentralen och resultaten är mycket goda.
Under våren 2022 har teambaserade arbetssätt tagit form för medarbetarna på vårdcentralen. Nu arbetar samtliga professioner runt och tillsammans med patienten. Digitala verktyg har införts som underlättat införandet av teamarbetet och gett patienterna fler möjligheter att söka vård.
95% av patientärendena som inkommer via appen Min vård Kronoberg hanteras av vårdpersonal samma dag och det höga trycket i telefon har sjunkit markant, vilket skapat en god tillgänglighet för de patienter som inte kan eller vill söka vård via appen.
– Tidigare fylldes telefonkön snabbt och det var svårt för patienterna att komma fram. Nu är telefonkön i princip borta och vi kan göra medicinska bedömningar och i mycket högre grad prioritera de patienter som har störst medicinskt behov först, säger Linda Owesson, avdelningschef för primärvårdsrehab på vårdcentralen Teleborg.
Läs hela nyheten på regionkronoberg.se
Kontakt
Anna Ninov
Verksamhetschef för vårdcentralen Teleborg
0470-58 68 69
anna.ninov-medin@kronoberg.se
Hanna Svensson
Verksamhetsområdeschef för primärvård, psykiatri och rehab
0477-79 48 50
hanna.e.svensson@kronoberg.se
Med vänlig hälsning,
Marie Lendahls
Pressekreterare
0470-58 96 70 | 0709-84 44 22
marie.lendahls@kronoberg.se