Utse processteam
Processteamet utses av processledaren tillsammans med berörda linjechefer. Teamet sätts samman med de professioner som har kompetens kring processen.
I teamet ingår även patient/närstående.
Inför processarbetet utses ansvariga för teamets uppgifter och rollerna tydliggörs utifrån uppdrag och förväntningar.
Mall
Mall för rollfördelning, ppt, öppnas i nytt fönster
Länk
Riktlinje vid patient-/närståendemedverkan
Upprätta tidplan
Tidplan för utveckling av processen sker enligt överenskommelse mellan processägaren, processledaren och berörda linjechefer.
Tidplanen avser från uppstart , avstämningar och till uppföljning av förväntad effekt.
Processledaren, tillsammans med processteamet, planerar tid för bl a
- när respektive fas beräknas vara genomförd
- mötestider för processteam
- avstämningsmöten med berörda chefer och enheter
- uppföljningsmöten med processägare och berörda chefer
Möten
Boka upp avstämnings-, uppföljnings-, team- och beslutsmöten inför processarbetet.
Till uppstartsmötet bjuds berörda chefer, patient/närstående och processteam in av processledaren. Där presenteras processens omfattning, övergripande mål och förväntad effekt, tidplan för uppföljning samt respektive rolls ansvar.
Varje möte dokumenteras med minnesanteckning.
Mallar
Mall för minnesanteckningar, word, öppnas i nytt fönster
Struktur för kommunikation
- för att vi vill ha god kännedom om pågående processer
- för att kommunikationsvägar och samverkansformer mellan process- och linjeorganisation ska vara kända
Kommunikationsplan behöver finnas för varje process.
Kommunikationsinsatserna ska bidra till att skapa förståelse och nyfikenhet bland chefer och medarbetare för det processorienterade arbetssättet och kännedom om pågående processer.
Kommunikationsinsatserna ska också bidra till att stödja och underlätta processarbetet för processledare och processteam.
Mallar
Guide för att etablera kommunikationsstruktur, pdf, öppnas i nytt fönster
Mall för kommunikationsstruktur, ppt, öppnas i nytt fönster