
Studerandekonferens: en lärande miljö
Välkommen till årets studerandekonferens inom hälso- och sjukvård!
nov 07
Tid: 08:00 - 16:00
Plats: Växjö konserthus
Konferensen ger dig möjlighet att ta del av nya kunskaper och insikter som lyfter fram det viktiga arbete som våra handledare och studenter gör.
Fokus för konferensen är handledning med betoning på hur handledarskapet kan göra skillnad för studenters motivation och lärandeutveckling men även hur studenter kan bidra till kunskapsutveckling i våra verksamheter.
Dagen bjuder på föreläsningar, parallella valbara seminarier och workshops samt en utställning med intressanta utställare.
Tillsammans skapar vi en dag för reflektion, inspiration och utveckling – där du som besökare får möjlighet att nätverka med kollegor, dela erfarenheter och inspireras av nya perspektiv.
Vi ser fram emot att träffa er och att tillsammans skapa en meningsfull och lärorik upplevelse!
Konferensen vänder sig till alla med intresse och ansvar för studerandefrågor, både medarbetare och chef.
Utvecklings-och utbildningsenheten, FoUU, Region Kronoberg
Program
Registrering och en slät kopp kaffe/te
Inledning och huvudföreläsning i Karl Birger Blomdahl
Välkommen till Studerandekonferensen
Moderator Märta Wallinius, docent och enhetschef vid forskningsenheten och psykologenheten på rättspsykiatriska regionkliniken.
Märta har mångårig erfarenhet av handledning av olika professioner och studenter, på allt från grundnivå till forskningsnivå. Fokus i Märtas arbete har varit att kombinera utveckling och forskning med det kliniska arbetet, där handledning av studenter och examensarbeten kan bidra med viktig kunskap för verksamhetens fortsatta utveckling.
09.15-09.30 Inledning
Carina Elmqvist, forskningschef, Pontus Juhlin, verksamhetschef
och Kim Wallin, enhetschef, FoUU forskning, utveckling, utbildning
9.30-10.10: Från novis till expert
Hur skapas yrkeskunnande och skicklighet inom vård och omsorg? Om den verksamhetsförlagda utbildningens lärprocesser som stöd för utveckling av praktisk kunskap
Lotta Victor Tillberg
disputerade 2007 med avhandlingen Konsten att vårda och ge omsorg på Kungliga Tekniska Högskolan. Hennes forskning undersöker hur erfarenhetsbaserad kunskap, eller praktisk kunskap, påverkar utvecklingen av yrkespraktiker med särskilt fokus på skicklighet och professionalism. Hon har skrivit om professionalitet i välfärden bland annat Kvalitetsjakten (2014), Inifrån och utifrån – om praktisk kunskap i förskolan (2016), Leda med tillit (2017), Aspiranten och erfarenheter – polisers praktiska kunskap (2021).
Seminarie 1: Ateljen
Levda erfarenheter som lärande – resurspersoner i psykiatrin
Hur kan levda erfarenheter av psykisk ohälsa bli en resurs i utbildningen av
framtidens sjuksköterskor? Resurspersoner – personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa och återhämtning – delar sina berättelser.
Emma Hogenfält och Tina Almroth, Resursgrupp psykisk hälsa
Seminarie 2: Skattkammaren
Stöd som gör skillnad – att skapa trygghet och kvalitet för bashandledare inom ULVE
Vi belyser utmaningar och svårigheter i bashandledarnas roll och hur vi som
huvudhandledare jobbar med att stötta och motivera dem i deras uppdrag.
Linda Eriksson och Åsa Ribacke, huvudhandledare på medicinavdelning 3, Växjö sjukhus.
Folktandvårdens lärlingsprogram
Lärlingsprogrammet inom Folktandvården i Kronoberg ger möjlighet för ungdomar inför framtida yrkesval att få en inblick hur det är att arbeta inom tandvården.
Kerstin Gyllensvärd, klinikchef Folktandvården Alvesta
Pia Lööw, klinikchef Folktandvården Ljungby-Lagan
Seminarie 3: Aniara
Anpassat arbetsplatsförlagt lärande (APL) för undersköterskor och skötare
Ett stöd för elever och verksamheten inför och under praktikperioden. Genom att skapa bra förutsättningar för såväl elever som handledare är målsättningen att möjliggöra för fler elever att fullfölja sin utbildning.
Anna Hartelius, HR-specialist och samordnare för anpassade anställningar och Petra Berg, APL-samordnare och huvudhandledare
Det utmanande samtalet – när vi måste använda alla våra professionella och mänskliga resurser
Lotta utgår i denna föreläsning från boken Crucial Conversations – Tools for Talking When Stakes Are High, som bygger på över 30 års forskning om mänskligt beteende i utmanande samtalssituationer. Hon har själv blivit både personligt och professionellt inspirerad av bokens innehåll och delar här med sig av nyckelprinciper och praktiska verktyg som kan hjälpa dig nästa gång du står inför ett samtal där mycket står på spel.
Lotta Sjölin, utbildningsledare, Kliniskt träningscenter, Region Kronoberg
Seminarium 4: Ateljen
Vi lär oss på VFU. Vad behövs, hur går det till och är det olika?
Under denna workshop kommer vi tillsammans dyka ned i det som behövs för lärande under VFU. I diskussion kommer vi att utbyta idéer och tankar som sedan förankras i teori. Förbered dig på interaktiva inslag, att bli inspirerad av andra handledare och att få med dig nya tankar.
Helena Brodin, arbetsterapeut, adjunkt och pedagogisk utvecklare på Enheten för undervisning och lärande, Karolinska Institutet
Seminarium 5: Skattkammaren
Att växa tillsammans – Lärandemiljöer som stärker vården
Betydelsen av en stödjande lärandemiljö i vårdens vardag.
Hanna Holst, fil.dr inom vårdvetenskap, Linnéuniversitetet och Lise-Lotte Augustine, studierektor sjuksköterskeprogrammet, Region Kronoberg
Studentmottagning i primärvården
Klinikbaserad undervisning inom primärvården kommer att behöva utvecklas för att möta framtida behov av samarbeten mellan professioner. Vid denna föreläsning diskuteras och presenteras ett förslag till praktisk organisering av interprofessionella studentmottagningar inom primärvården.
Mattias Rööst, specialist och docent i allmänmedicin, studierektor ViL
verksamhetsintegrerat lärande
Seminarium 6: Aniara
Så startade vi upp en studerandeorganisation
Vårt syfte är att ha en studerandeorganisation som underlättar för både handledare, medarbetare, studerande, chefer samt lärosäten, och som kommer att hålla över tid. Vårt mål är på sikt att bli den bästa VFU placeringen i Region Kronoberg.
Lisa Munck af Rosenschöld, verksamhetsutvecklare och Katarina Häll,
chefssekreterare, rehabilitering, habilitering och hjälpmedelscentral
Två till priset av en? För- och nackdelar med att handleda två studenter samtidigt
Föreläsningen kommer handla om att handleda två studenter samtidigt men även om att se studenterna som en resurs i verksamheten.
Sofia Belin, leg psykolog, äldrepsykiatrin
Våra utställare på lärtorget är:
- Kliniskt träningscentrum, KTC, Region Kronoberg
- Yrkeshögskolan, YH, Region Kronoberg
- Region Kronobergs studerandeenhet
- HR-avdelningen, Region Kronoberg
- Hälsobiblioteket, Region Kronoberg
- International Office, Linnéuniversitetet
- Vård- och omsorgscollege Kronoberg
Gemensam föreläsning i Karl Birger Blomdahl
Hur påverkas studenters lärmiljö under VFU av arbetsplatsens ledarskap, handledare och kollegor?
Arbetet med att utveckla lärandemiljöer visar tydligt hur viktigt ledarskapet är. Chefer har ett stort ansvar för att skapa goda förutsättningar för studenter under VFU.
Malin Sellberg, fysioterapeut och medicine doktor och forskar inom
medicinsk pedagogik vid Karolinska Institutet
Seminarium 7: Ateljén
Interprofessionellt lärande på barn- och ungdomskliniken
Sedan 2024 har multiprofessionella handledningstillfällen anordnats för barn- och ungdomsklinikens studenter, där studenterna får möjlighet att ta del av berättelser från olika professioner som praktiserar på klinikens olika enheter. Studenterna utbyter kunskap med varandra och uppnår ett fördjupat lärande.
Jeanette Lindahl, barnsjuksjuksköterska, Mikaela Mattisson, barnundersköterska
Språkombud, en metod att använda när studerande har språkutmaningar
När språkombud kan vara en viktig resurs för studerande och verksamhet.
Louise Erlandsson, lokal processledare, Vård- och omsorgscollege och
Stefan Nylander, huvudspråksombud, Växjö kommun
Seminarium 8: Skattkammaren
Maximera lärandet i kliniken: Strategier för studentengagemang och lärande
Studenters engagemang har stor betydelse för hur mycket studenter lär sig i klinisk verksamhet. Genom aktivt deltagande, självreglerat lärande och förståelse för hur mindset påverkar lärandet kan studenter få ut mer av kliniska placeringar. Kännedom om hur man kan ställa bättre frågor, samt användningen av olika handledningsmodeller, kan göra lärandet både mer effektivt och meningsfullt.
Max Wictor, AT-läkare, Region Kronoberg och medarbetare på MedCUL - Medicinska fakultetens Centrum för Undervisning och Lärande, Lunds universitet
Seminarium 9 : Aniara
Att lära för att bli en professionell, kompetent, medlidande vårdande sjuksköterska
Presentation bygger på den forskning som Maria bedrivit under sina doktorandstudier kring sjuksköterskestudenters lärande i VFU och där lärandemodellen MILO (Model for Improvements in Learning Outcomes).
Maria Koldestam, leg. sjuksköterska, universitetslektor, Linnéuniversitetet
Specialistpsykiatrins studerandemottagning: Möt framtidens vårdpersonal
En studerandeledd patientmottagning där studerande i tvärprofessionella team självständigt men under handledning tar emot patienter.
Hanna Foss, specialistsjuksköterska i psykiatrisk vård
Våra utställare på lärtorget är:
- Kliniskt träningscentrum, KTC, Region Kronoberg
- Yrkeshögskolan, YH, Region Kronoberg
- Region Kronobergs studerandeenhet
- HR-avdelningen, Region Kronoberg
- Hälsobiblioteket, Region Kronoberg
- International Office, Linnéuniversitetet
- Vård- och omsorgscollege Kronoberg
Gemensam föreläsning i Karl Birger Blomdahl
Från student till kollega – att få sjuksköterskestudenter att välja rättspsykiatri
Rättspsykiatrisk vård är både givande och utmanande, men nationellt är det svårt att rekrytera sjuksköterskor, delvis på grund av bilden av verksamheten som skrämmande. I Växjö har dock fler sjuksköterskestudenter valt att stanna efter examen, vilket vi kopplar till en välfungerande studerandeorganisation. I denna presentation berättar jag hur vi arbetar med den och hur den gör rättspsykiatrin mer attraktiv.
Andreas Söderberg, specialistsjuksköterska i psykiatri, klinisk lektor och
huvudhandledare, rättspykiatriska regionkliniken