7 april 2025
Löst: Driftstörning e-frikortstjänsten
Efter uppgraderingen av Cosmic har vi problem med e-frikortstjänsten. Vi arbetar med att lösa problemet så snart som möjligt. Problemet är nu löst.
Vad innebär detta för er?
Upp till frikort: Ni behöver genomföra en manuell kontroll ”Upp till frikort” för att inte överdebitera patienterna i Vårdkontakt och efterregistrering.
Informationsruta: När ni söker fram en patient som inte redan fått frikort och som är mellan 20 – 85 år kommer en informationsruta visas med texten: "Svarstiden för anropet till frikortstjänsten var för lång. Försök igen senare. Om problemet kvarstår kontakta systemadministratören."
Efterfakturering: Ni kommer behöva fakturera de patienter som gått i självbetjäningsterminalen.
Självbetjäningsterminal: Om ni har en självbetjäningsterminal behöver ni sätta upp en lapp om driftstörning och att en faktura kommer skickas ut i efterhand.