
3 februari 2025
Ny rutin ska förbättra vården för mångbesökare
Nu finns en ny rutin i Region Kronoberg som ska förbättra vården för mångbesökare. Målet är att erbjuda ett mer samordnat och hållbart omhändertagande för patienter som gjort fyra eller fler akuta vårdbesök under de senaste 12 månaderna.
Rutinen, som baseras på Socialstyrelsens definition av mångbesökare, ska skapa en mer hållbar vårdkedja för både patienter och vårdgivare, trygghet genom en fast vårdkontakt och en tydlig vårdplan. Rutinerna gäller när patienter söker vård på akutmottagningar och andra mottagningar med akut verksamhet, såsom öron-näsa-hals-, ögon-, barn- och kvinnoklinikerna.
Vi behöver samordna oss bättre för att ge patienterna rätt vård på rätt nivå och skapa kontinuitet i omhändertagandet. De resurser vi har ska användas på bästa sätt, så att vi kan prioritera de patienter som behöver akut hjälp och samtidigt ge mångbesökarna ett mer hållbart och samordnat stöd, säger Clas Hjertqvist, verksamhetschef på akutkliniken.
Så fungerar rutinen
- Patienter identifieras om de har gjort fyra eller fler akuta vårdbesök inom ett år.
- En läkare bedömer om remiss till primärvård eller specialistmottagning är lämplig.
- Patientens samtycke inhämtas och överenskommelsen dokumenteras.
- En remiss märkt "mångbesökare" skickas till aktuell vårdcentral eller specialistmottagning.
- Remissmottagaren kontaktar patienten inom fem dagar och samordnar fortsatt vård.
Lokala anpassningar och ansvar
Akutmottagningarna har en viktig roll att identifiera patienterna, inhämta samtycke och remittera dem vidare för samordning. Varje mottagning som tar emot remisser för mångbesökare behöver en lokal rutin för ett samordnat omhändertagande inom fem dagar.
Rutinen är viktig för primärvården:
Vi vill ha våra patienter hos oss. Det handlar om att fånga upp de patienter som gång på gång söker vård på akuten och säkerställa att de har en fast vårdkontakt och en dokumenterad överenskommelse för sin vård. Med stöd av specialistsjukvården kan vården ofta ges direkt på vårdcentralen, där den bäst hör hemma, säger Gunilla Berg och Carina Augustsson, verksamhetschefer i primärvården som har ingått i arbetsgruppen.
Remissflödena och hur arbetet går ska följas upp inom varje verksamhetsområde.
Till rutinen i Platina, intern länk