Visa alla nyheter

24 mars 2025

1177.se blir basen för patientinformation i Region Kronoberg

Patientinformation i Region Kronoberg ska vara anpassad efter invånarens behov, följa klarspråksprinciper, vara kvalitetsgranskad och hållas uppdaterad. Informationen ska i första hand vara digital, men vid behov även kunna ges på papper. 1177.se är basen för patientinformationen, enligt riktlinjen för patientinformation.

Tydlig patientinformation bidrar till att minska mängden telefonsamtal, uteblivna besök och frågor till vårdpersonalen.

När vi erbjuder patientinformation digitalt på 1177.se kan patienten själv välja om hen vill använda hjälpmedel för att till exempel förstora texten, få den uppläst eller översatt. Informationen på 1177.se är dessutom alltid skriven i klarspråk och hålls noggrant uppdaterad. Det är jämlikt och ökar patientsäkerheten, säger Mathina Mölstad, kommunikationschef i hälso- och sjukvården.

Fysiska broschyrer är dyra och resurskrävande att hålla uppdaterade, därför frångår nu allt fler verksamheter broschyrer och foldrar, för att i stället hänvisa patienten till 1177.se.

Informationen på 1177.se kan till exempel förmedlas till patienten genom att:

  • hänvisa muntligen till en sida på 1177.se
  • ge ett visitkort med QR-kod till en sida på 1177.se
  • skicka ett meddelande till patienten via 1177 Personalverktyg
  • skriva ut en sida från 1177.se.

Så kan er verksamhet arbeta med patientinformation


Region Kronobergs riktlinje för patientinformation (pdf) finns till för att säkerställa att alla patienter får tydlig, relevant, kvalitetssäkrad och tillgänglig patientinformation. Patienten ska hitta rätt, komma väl förberedd och känna sig trygg i vården. Därför behöver patientinformationen hänga ihop, så att uppgifterna i kallelsen stämmer överens med informationen på kontaktkortet på 1177.se, skyltningen till mottagningen och informationen i väntrummet.

På sidan Patientinformation går att läsa hur verksamheterna kan arbeta med patientinformation. Det finns bland annat praktisk information om hur vi arbetar med 1177.se, hur verksamheter kan minska sina pappersutskick, kontaktkort, väntrum och klarspråk.

 

Relaterade nyheter