19 augusti 2025
Patienter önskar information om typ av besök och beräknad tidsåtgång i kallelserna
På senare tid har det kommit flera önskemål från patienter om att få veta vad bokningen i en kallelse gäller, och också hur lång tid besöket beräknas ta. I de nya kallelsemallarna är det möjligt att ange detta.
I flera olika sammanhang, bland annat i ett medborgarförslag, kommer synpunkter från patienter om att man önskar få veta vad som ska hända vid besöket man kallats till. Många önskar också få veta ungefär hur lång tid besöket beräknas ta.
Möjligheter i de nya kallelsemallarna
I de nya kallelsemallarna, som börjat användas inom flera verksamheter, kan patienten se vad besöket gäller – förutsatt att vårdtjänsten har ett publikt namn som är begripligt för patienten. (Annars döljs det fältet automatiskt i kallelsen.) När det gäller hur lång tid besöket beräknas ta – om det är möjligt att ange – finns möjlighet att utifrån bokningsunderlaget (”fritext till kallelse”) lägga fraser i fritextfältet. Exempel: ”Besöket beräknas ta cirka 30 minuter.”
För de enheter som inte använder de nya kallelsemallarna ännu finns möjlighet att manuellt ange typ av besök och beräknad tidsåtgång i fritextfältet.
Se gärna över lokala rutiner
Kallelserådet uppmuntrar verksamheterna att se över sina möjligheter att möta patienternas önskemål. Det kan handla om att justera lokala rutiner vid behov, till exempel se över hur vårdtjänsterna är formulerade så att de är begripliga för patienten och därmed syns i kallelsen.