8 februari 2017

Lyckade kollektivtrafiksatsningar bidrar till fler och nöjdare resenärer

Resandet ökar starkt i både stads- och regiontrafik och sker mot en bakgrund av allt bättre kundnöjdhetsbetyg.

Allt fler kronobergare reser kollektivt. Under 2016 ökade antalet resor i Växjö stadstrafik med 7,8 procent till nästan 3,6 miljoner gjorda resor. För regiontrafiken var ökningen 4,9 procent under motsvarande period och drygt 3 miljoner valde att resa med bussarna i regiontrafiken, vilket är det bästa resultatet sedan 2009. Totalt sett ökar resandet i länet med 6,1 procent vilket betyder att även resandet med Öresundståg och
Krösatåg fortsätter att öka.

I Kollektivtrafikbarometern, som är en landsomfattande attityd- och resvaneundersökning har Länstrafiken Kronoberg fått ännu bättre resultat i en rad kvalitetsfrågor om man jämför 2016 med 2015. De goda resultaten rör bland annat frågor som handlar om den sammanfattande kundnöjdheten samt betygssättning rörande information om avgångstider. 

När det gäller uppfattningen om sammanfattande kundnöjdhet har Länstrafiken ökat från 69 procent år 2015 till 72 procent under 2016. 84 procent av de som reser kollektivt en gång per månad eller oftare tycker att det är lätt att få information om avgångstider, vilket är en förbättring med fem procentenheter jämfört med föregående år. 

Många Kronobergare är hälsosamma ”växlare”

Sett till riket som helhet reser nästan 8 av 10 svenskar kollektivt någon gång under året. I Kronobergs län är det ca 40 procent av invånarna som reser kollektivt en gång i månaden eller oftare. Det betyder att det finns en stor grupp så kallade ”växlare” som både reser kollektivt och med andra transportmedel. De som reser kollektivt cyklar dubbelt så mycket och går tre gånger så mycket som bilister. Dessutom upptäcker allt fler av våra kunder andra fördelar med att åka kollektivt, till exempel möjligheten att använda restiden till vad man vill. Sammantaget ger detta goda hälsoeffekter.

Vår primära uppgift är att erbjuda goda möjligheter för länets invånare att resa kollektivt till arbetet såväl som på fritiden, vilket i förlängningen skapar möjligheter för regionen att utvecklas. Att detta dessutom kan bidra till en bättre hälsa för de som lever i vår region är naturligtvis extra positivt, säger trafiknämndens ordförande Peter Freij (S). Glädjande är att andelen regelbundna resenärer i länet har ökat signifikant de senaste fem åren, och bakom detta ligger satsningar på mer tågtrafik och tätare busstrafik.

Länstrafiken visar på goda intäktsökningar och kollektivtrafikens självfinansieringsgrad i Kronobergs län ökade från 53,6 procent till 55,8 procent för verksamhetsåret 2016.

För mer information

Relaterade nyheter

  • Region Kronoberg vill se bättre samordning mellan buss och tåg

    12 december 2017

    För att skapa ännu bättre förutsättningar för samhällen i Region Kronoberg att utvecklas och för att knyta de tre residensstäderna, Karlskrona, Kalmar och Växjö närmare varandra har en utredning genom...

  • Region Kronoberg säger nej till Sverigeförhandlingens avtal

    5 oktober 2017

    Sedan våren 2016 då Sverigeförhandlingen presenterade sitt förslag till sträckning för en höghastighetsbana genom Sverige, har förhandlingar pågått med Region Kronoberg. Region Kronoberg har i dessa f...

  • Nationell transportplan 2018 - 2029

    1 september 2017

    Torsdagen den 31 augusti lämnade Trafikverket över sitt förslag till nationell transportplan 2018 – 2029 till regeringen. Samtidigt skickade man ut planen på remiss till bland annat Region Kronoberg.

  • Nu upprustas Öresundstågen

    30 augusti 2017

    Nu har det första Öresundståget rullat in till Swedtracs verkstad utanför Västerås för upprustning. Det är ett av de äldsta tågen, som levererades år 2000 i samband med atttrafiken över Öresundsbron s...

  • Tyck till om regionens framtida infrastruktur

    14 juni 2017

    I dag antog regionala utvecklingsnämnden förslaget till ny länstransportplan för Kronoberg 2018-2029. Nu följer en öppen process för att samla in synpunkter på förslaget, och även på framtida cykelväg...

  • Påverka Kronobergs utveckling - svara på remisser

    13 juni 2017

    Flera strategidokument som pekar ut riktningen för Kronobergs utveckling går inom kort ut på remiss.

  • Riksdagsseminarium ”Så kan södra Sverige knytas samman och stärkas!”

    26 april 2017

    Sydsveriges utveckling är viktig för hela Sverige. Regionerna har därför enats om prioriteringar i infrastrukturen. Under ett riksdagsseminarium den 27 april presenteras de infrastrukturinsatser i Söd...

  • Bygg dubbelspår mellan Växjö-Alvesta

    3 mars 2017

    Järnvägssträckan mellan Växjö och Alvesta har kapacitetsproblem vilket bidrar till tågförseningar. Därför måste planerna på dubbelspår mellan Alvesta och Växjö bli verklighet så snart som möjligt. Reg...