
14 december 2022
Så jobbar regionen med att göra besöksnäringen (ännu mer) hållbar
Ju längre turister stannar i länet, desto bättre. Besökaren påverkar klimatet mindre, äter och konsumerar mer lokalproducerat och blir nöjdare med sitt besök. Därför har regionen arbetat för att Kronobergs besökare ska stanna längre – för att göra vår besöksnäring mer hållbar.
Det finns mycket du kan göra för att skapa ett mer hållbart samhälle. Äta smartare, köpa smartare, resa smartare. Just det här med att resa smartare – vad innebär det egentligen? Handlar det bara om att välja bussen framför bilen? Det finns faktiskt mycket mer du kan göra, speciellt om du är turist eller besökare. Därför har regionen, i samarbete med Destination Småland, arbetat för att göra Kronobergs besöksnäring mer hållbar.
Ett viktigt mått på hur hållbar besöksnäringen är, är hur länge du som besökare stannar. På fackspråk kallas detta för stanntid – den tid som besökaren stannar på platsen.
Det gör faktiskt stor skillnad när besökare stannar längre på resmålet. Besökaren lär känna platsen och de som bor här och känner större ansvar för den. De använder kollektivtrafiken i större utsträckning och de konsumerar också mer lokalproducerat, både när det kommer till mat och hantverk, säger Helene Wieslander, regional utvecklingssamordnare på Region Kronoberg.
Så att jobba för att få besökare att stanna längre är ett konkret sätt att jobba för en mer hållbar besöksnäring.
Vägen till hjärtat går via magen – även för besökare
Besökare som stannar längre på platsen konsumerar alltså mer hållbart – hur kan vi dra nytta av det? För att ge en extra boost till det lokalproducerade genomförde regionen och Destination Småland en kampanj som lyfte några av våra smultronställen.
Marknadsföring är verkligen ett kraftfullt verktyg – speciellt när det kommer till konsumtion. Och Kronoberg är en plats som har så mycket bra mat och matställen – vi är noga med var maten kommer ifrån och hur den är tillverkad. Maten är verkligen ett hantverk för oss. Så inför sommaren gjorde vi en stor kampanj kring vårt mathantverk för att locka just matintresserade till Kronoberg. Vi har ju så mycket bra att erbjuda, säger Helene.
Förutom kampanjen har regionen och Destination Småland bland annat jobbat med företagen i besöksnäringen med workshops om hur vi kan påverka hur länge en besökare stannar.
Och 2022 var helt klart året för comeback för turismen i Kronoberg efter några tuffa år under pandemin. Under juni, juli och augusti slog länet sitt eget rekord från 2019 i antal gästnätter.
Destination Småland marknadsför och utvecklar Kronobergs besöksnäring. Bolaget är helägt av Region Kronoberg. Du kanske känner igen deras arbete under paraplyet Visit Småland som de driver tillsammans med Region Jönköpings och Region Kalmars motsvarande bolag.