2 januari 2023

Digitaliseringen har tagit stora kliv i landets regioner

Sedan 2007 har nätverket för Sveriges regioners IT-direktörer/-chefer (förkortat SLIT), tagit fram och delat siffror för hur den digitala utvecklingen ser ut inom hälso- och sjukvården. Den senaste rapporten med resultat från 2021 visar bland annat en mycket stor ökning av inloggningar på 1177.se: +227 procent sedan 2019.

Den senaste tioårsperioden har digitaliseringen av hälso- och sjukvården varit en central fråga för landets regioner. Och det har hänt väldigt mycket – inte minst när det gäller tjänster som ger invånarna en mer självständig roll, samt tekniska lösningar som underlättar vårdarbetet.

De flesta regioner erbjuder idag exempelvis självservicetjänster (hantering av receptförskrivning, provsvar och tillgång till egen journal med mera), digitala möten, egenmonitorering för några av de vanligaste folksjukdomarna samt olika vårdtekniska lösningar för bland annat läkemedels- och bildhantering.

Utifrån Kronobergs perspektiv är vi stolta, eftersom vi ser att vårt arbete med digitalisering, det vill säga verksamhetsutveckling med IT-stöd, ger nytta, effekt och värde som linjerar väl i nationellt perspektiv, säger regiondirektör Martin Myrskog.

Karl Langner, verksamhetschef på IT-avdelningen i Region Kronoberg, konstaterar att Region Kronoberg kommit långt när det gäller användning av ny teknik inom hälso- och sjukvården:

Främst när det gäller balansen i att fokusera på rätt teknik vid rätt tillfälle, som ger effekt och värde för vår organisation och invånare. Exempel på detta är taligenkänning och mobila lösningar för patientmötet, men även mindre satsningar där man anpassar teknik på rätt sätt för att effektivisera vardagen och skapa frigjord tid för verksamheten.

Stor ökning av inloggningar på 1177.se

Coronapandemin har delvis påskyndat den digitala utvecklingen, framför allt när det gäller tjänster som underlättar kontakten med vården. Det syns inte minst i den stora ökningen av antalet inloggningar hos 1177.se under 2021: +69 procent jämfört med året innan och +227 procent jämfört med 2019. Bokning av covid-19-vaccination via 1177.se är en av anledningarna till denna ökning. Idag finns drygt 9,3 miljoner registrerade invånarkonton på 1177.se.

Andra tjänster som ökat stort det senaste året är läsningar av journaler, +32 procent och besök på 1177.se, +36 procent.

Det är ingen tvekan om att de digitala tjänsterna är efterfrågade av invånarna och ökar möjligheten till flexibilitet och delaktighet som patient. Digitaliseringen är dessutom avgörande för att vi ska klara framtidens hälso- och sjukvård. Samtidigt måste vi hela tiden erbjuda alternativ för de som av olika anledningar inte kan använda digitala lösningar, säger Martin Myrskog.

Relaterade nyheter