15 november 2023

Nu lanseras 1177 direkt i Kronoberg

Från den 14 november kan invånare söka vård digitalt på vardagar klockan 8-14.30 via tjänsten 1177 direkt. Invånaren loggar in via 1177 direkt, svarar på frågor om sina symtom och får hjälp av vårdpersonal via chatt eller video.

Våra invånare har efterfrågat möjligheten att kunna söka vård digitalt. Nu erbjuder de offentliga vårdcentralerna möjligheten för patienten att söka vård digitalt under en viss tid av dagen. Tjänsten 1177 direkt kommer att utvecklas och målet är att invånaren år 2024 ska kunna söka vård digitalt dygnet runt, säger Anna Zelvin (KD), vice ordförare Regionstyrelsen.

Invånaren väljer själv om hen vill söka vård digitalt via 1177 direkt eller att som idag, ringa till sin vårdcentral. Listade patienter på vårdcentralen Teleborg fortsätter att söka vård digitalt via Min vård Kronoberg fram till våren 2024.

Så fungerar 1177 direkt

Invånaren loggar in med e-legitimation och får svara på ett antal frågor om sina symtom. Symtomen blir bedömda och invånaren får därefter chatta eller ha videosamtal med vårdpersonal. Vid behov bokas ett fysiskt besök in på vårdcentralen. Det går också att få hjälp med administrativa ärenden.

Tjänsten 1177 direkt nås via 1177.se och via knappval på telefon när patienten ringer till sin vårdcentral.

Goda erfarenheter från Markaryd och Strömsnäsbruk

I maj lanserade vårdcentralerna Markaryd och Strömsnäsbruk 1177 direkt. Hittills har cirka 250 ärende kommit in.

Reaktioner från invånare och personal har överlag varit positiva. En invånare lämnade som kommentar ”snabbt och lätt att söka vård via 1177 direkt”, säger Carina Augustsson, verksamhetschef vårdcentralerna Markaryd och Strömsnäsbruk.

Andra erfarenheter är att både patient och vårdpersonal är mer förberedd när chatten påbörjas. Det digitala verktyget underlättar också när olika vårdprofessioner samarbetar kring en patients problematik.

1177 direkt fortsätter att utvecklas

Ambitionen med 1177 direkt är att vården ska bli mer jämlik, rättvis och tillgänglig i Kronoberg. Oavsett vilken vårdcentral patienten är listad på så kommer hen ha samma tillgång till vård och bedömas på samma sätt. Vård ska ges efter medicinsk prioritet istället för att, som idag, det är den som kommer fram till vårdcentralen som får hjälp först. 

Lanseringen nu i november är ett första steg och tjänsten 1177 direkt kommer att fortsätta att utvecklas för att skapa en god, tillgänglig och jämlik digital ingång till vården, säger Sandor Eriksson, verksamhetsområdeschef för primärvården i Kronoberg.

Läs mer om 1177 direkt, öppnas i nytt fönster

Relaterade nyheter