En kvinna sitter vid ett skrivbord. På huvudet har kvinnan ett headset och i handen en datamus.

16 februari 2023

”Rottnemetoden” – rätt vårdkontakt redan i telefon

Nu kan invånare i Rottne och Braås komma direkt till vårdcentralernas psykosociala resurs, redan när de ringer in till vårdcentralen. Patienter behöver inte berätta om sin problematik flera gånger för olika personer och verksamheten slipper fasta telefontider. Efter positiv respons följer vårdcentralernas fysioterapi efter och får ett eget knappval.

”Varför finns inte min funktion där?” var frågan Julia Mauritzson Birgersson, samtalsterapeut, ställde om varför patienter först behöver prata med en sjuksköterska som sedan bollar dem vidare till henne.

Sköterskorna som pratar med patienter som ringt in har ofta mycket att göra och kort om tid för varje samtal. Det tillsammans med det faktum att personer med psykisk ohälsa redan är i ett utsatt läge och ska inte behöva berätta om sin problematik för fler än vad de faktiskt behöver, säger Julia Mauritzson Birgersson.

Efter lite efterforskning gjorde de slag i saken och sedan hösten 2022 finns knappvalet att komma i direkt kontakt med psykosocial resurs på Rottne och Braås vårdcentral. Något som Julia Mauritzson Birgersson ser flera vinster i då de effektiviserar samtalshanteringen och underlättar patienternas väg till vård.

Kanske var det min bakgrund som egenföretagare som gjorde att jag tänkte på det här sättet, att vi måste se det från kundens eller patientens sida. De ska kunna få snabb och rätt hjälp direkt, säger Julia.

Varje vecka får Julia in omkring 6 ärenden som nu kategoriseras i en lista för just henne i vårdcentralens telefonsystem. Utifrån sin lista kan hon sedan hantera och prioritera ärendena var för sig. Något som visat sig vara mycket uppskattat.

För många tror jag det handlar om en trygghet i att de vet att jag finns här och det är bara mig de behöver prata med.

Fysioterapin tar efter

Från att ha haft en viss telefontid i veckan följer fysioterapin på vårdcentralerna i Rottne och Braås efter Julias exempel och har sedan några veckor tillbaka också ett eget knappval.

Genom att ha det såhär kan vi arbeta mer flexibelt och smidigt eftersom vi slipper låsa upp en personal vid telefonen en viss tid i veckan och att det endast är då patienterna kan nå oss, säger Linda Karlsson, fysioterapeut, och fortsätter:

Något som både har resulterat i att telefontiden inte räcker till och vi får stressa oss igenom samtalen eller att en personal är låst vid telefonen istället för att göra andra arbetsuppgifter.

På frågan om det finns risker med att patienterna själva ska veta vem eller vart de ska, redan i första kontakten, menar både Linda och Julia att detta inte är enda vägen att komma till dem: ”Om en patient hamnar fel kan vi enkelt flytta över dem till rätt verksamhet inom vårdcentralen”.

Relaterade nyheter