SITHS eID-kort

SITHS eID-kort är en tjänstelegitimation och ett id-kort som används för säker inloggning i vårdinformationssystemen.

SITHS eID är en nationell lösning för alla regioner och kommuner för att säkerställa säker inloggning till känsliga IT-system. Vi har använt våra e-tjänstekort (SITHS eID-kort) för det.

Inera, som tillhandahåller SITHS eID, moderniserar lösningen för att möjliggöra säker inloggning i exempelvis mobila lösningar. Det innebär att inloggning med SITHS eID-kort förändras successivt under året 2022 i de IT-system vi använder.

Hur påverkar det mig?

Inloggningsstegen i IT-system som Pascal, NPÖ och Cosmic kommer att förändras något i takt med att anpassning för nya SITHS eID sker.

För exempelvis Cosmic Nova kommer mobilt SITHS eID innebära att inloggningsförfarandet ändras. Information kommer i samband med att respektive vårdavdelning överförs till mobilt SITHS eID.

Drop in uthämtning förnyat SITHS eID-kort

Från och med vecka 37 till och med vecka 52 kan förnyade SITHS eID-kort hämtas ut hos Intern kundservice på lasarettet i Växjö och Ljungby på drop in på följande tider:

  • Onsdag 13.30-15.30
  • Torsdag 13.30-15.30

Ingen förbokning behövs. Medarbetare skall ha befintligt kort, legitimation samt kodkuvert med sig.

SITHS eID-kort

Beställ nytt eller ändring av SITHS eID-kort till befintlig medarbetare (intern länk)

Om du saknar identitetshandling behöver din chef vara närvarande vid aktivering av SITHS eID-kortet. Chefen behöver då ha med sig egen giltig id-handling. 

Det är då endast möjligt att få ett reserv/korttidskort.

Identifikation

När du ska fotografera dig eller hämta ut ditt kort måste du ta med en giltig ID-handling. Din ID-handling måste vara giltig minst tre månader framåt efter att ditt nya kort har beställts.

Giltig ID-handling är:

  • SIS godkänt ID-kort
  • Svenskt körkort
  • Svenskt vinrött pass
  • Svenskt nationellt ID-kort
  • Skatteverkets ID-kort

Koder och låst kort

Instruktioner för kort och koder (intern länk)

Instruktion om ditt kort låst sig (pdf)

Korttyp Beskrivning Personalgrupp Gitlighetstid
SITHS eID ordinarie Kort med
e-legitimation,
e-tjänstelegitimation.
Fotografi

Alla tillsvidareanställda, anställda inom enheter anslutna till vårdval, konsulter. Uppdrag längre än 6 månader.

5 år
SITHS eID korttid
6-mån reservkort 

Kort utan fotografi, med
e-tjänstelegitimation.

Vid uppdrag kortare än 6 månader, studerande och i väntan på ordinarie kort. Kortet gäller i  5 år och certifikatet i 6 månader.
SITHS eID reservkort
Kort utan fotografi, med e-tjänstelegitimation Reservkort för företagskort.
Glömt, tappat, förlorat ordinarie kort, utgånget kort i väntan på ett nytt företagskort
30 dagar

SITHS eID student

Kort med e-legitimation, e-tjänstelegitimation.
Med fotografi

Studenter som har mer än 1 praktikperiod. I huvudsak sjuksköterskestudenter och medicinsk sekreterarstudenter
Krav ålder över 18 år.
         3 år

SITHS eID-kortet ska spärras om:

  • kortet kommer bort
  • kortet är trasigt
  • någon har fått tillgång till dina PIN- och PUK-koder
  • du slutar din anställning
  • kortet missbrukas.

Kontakta intern kundservice som spärrar kortet åt dig.

Avsluta eller spärra SITHS eID-kort själv (intern länk)

Din avdelnings IT-beställare/chef beställer ett nytt ordinarie kort. Lämna in gamla och trasiga kort till Intern kundservice när du fått ditt nya kort.

Om det behövs får du ett tillfälligt kort innan ditt nya är klart.

På varje avdelning finns reservkort tillgängliga om en medarbetare skulle behöva det. Nya reservkort och kvittensblanketter beställs av respektive chef eller IT-beställare hos Intern kundservice via beställningsportalen.

Beställningsportal, öppnas i nytt fönster

Använda/kasserade reservkort eller korttidskort skickas ituklippt (genom chip och magnetremsa) till Intern kundservice.

Reservkort

Om du behöver aktivera ett reservkort ska din chef eller en kollega fylla i kvittensblanketten och därefter ringa Intern kundservice för att aktivera kortet. Därefter skickas kvittensblanketten omgående till Intern Kundservice.

Reservkort är giltiga i 30 dagar.

Korttidskort

Certifikatet på korttidskort är giltigt i 6 månader, kortet är giltigt i 5 år. Behöver certifikatet förnyas efter 6 månader kan medarbetaren själv kontakta intern kundservice. För beställning av nytt korttidskort krävs beställning av chef/it-beställare. 

Perssoner utan svensk legitimation

Personer som inte har giltig svensk legitimation måste aktivera kortet på någon av Intern kundservice servicediskar i Växjö eller Ljungby. Avdelningschefen måste då vara personligen närvarande.

Inhyrd personal

Kort till inhyrd personal, för att aktiveras på beredskapstid, beställs 5 arbetsdagar innan aktivering. Ange klockslag för aktivering i beställningen.

På kontorstid aktiveras korttidskort för inhyrd personal av Intern kundservice.

På beredskapstid (vardagar 17.00-07.00 samt helg) aktiveras korttidskort av IT-supporten. Priset är då 550 kr.

Vid beställning av SITHS-kort till personal med skyddad identitet lägger chefen en vanlig beställning i Easit och kompletterar med information om:

  • att personen har skyddad Identitet
  • vilken nivå på Skyddad Identitet person har, nivå 1 - 3
  • synlig/ej synlig mailadress.

Beställ kort och behörigheter, öppnas i nytt fönster

För att personal utan svenskt person- eller samordningsnummer ska få ett SITHS eID-kort (korttidskort, giltigt 6 månader) krävs att:

  • En beställning ska göras  innan kortet ska aktiveras via formuläret längre ner.
  • Kontrollera först om personen har samordningsnummer. Finns det så kan ni lägga en beställning i anställningspaketet. 
  • Personen måste ha med sig sitt pass, passet måste vara  giltigt minst 6 månader efter utfärdande av kort.
  • Chefen för enheten ska fysiskt närvara och ha med sig giltig legitimation, tillsammans med personen som ska ha SITHS eID-kort.

Beställ kort till utländsk personal (intern länk)

Beställ kort till utländsk personal (privata vårdgivare)

Senast uppdaterad: 20 september 2024