Det som närmast reglerar hanteringen och användningen av medicintekniska produkter inom Region Kronoberg är "Lagen om medicintekniska produkter" (1993:584, ändrad 1994:860, 1997:1236) samt de föreskrifter som Socialstyrelsen och Läkemedelsverket ger ut i ämnet.
En viktig föreskrift att ha koll på är SOSFS 2008:1 Socialstyrelsens föreskrifter om användning av medicintekniska produkter i hälso- och sjukvården. I den framgår verksamhetschefens och hälso- och sjukvårdspersonalens ansvar.
Det finns även en överenskommelse som det är bra att ha koll på.
Överenskommelse om samverkansformer mellan medicintekniska företag och offentlig hälso- och sjukvård, pdf, öppnas i nytt fönster
Medusa kundwebb
I inventariesystemet Medusa finns många av de medicintekniska produkter som vi tar hand om registrerade. All viktig information som t.ex. garantitid, inköpsdatum, utförda reparationer, planerad tid för årlig kontroll m.m. är registrerat i Medusa.
I kundwebben kan varje avdelning själva se vilka inventarier som tillhör avdelningen och information om dessa. Felanmälan ska utföras i kundwebben om utrustningen behöver lämnas in på service till medicinsk teknik. I kundwebben finns två behörighetsnivåer, en enklare som har en gemensam inloggning för hela avdelningen och en mer avancerad nivå som Medusa-ansvariga på avdelningen har tillgång till.