Lösenordsåterställning
Har du glömt lösenordet till ditt användarkonto kan du byta det själv genom att återställa lösenordet. En förutsättning för att du ska kunna återställa lösenordet är att du har ett SITHS-kort. För att återställa lösenord på distans krävs även appen SITHS eID.
Återställ lösenord via bärbar dator
Har du inte appen SITHS eID i en mobil eller surfplatta behöver du börja med att ladda ner appen och hämta certifikat. Följ därefter stegen nedan:
- I låsskärmen i datorn väljer du "Återställ lösenord"
- Välj legitimeringsmetod ”SITHS eID på annan enhet” och följ guiden för metoden
- Ange ditt användarnamn, nytt lösenord och bekräfta lösenordet
- KLART
Nu kan du logga in med ditt användarnamn och ditt nya lösenord.
Återställ lösenord via en kollegas inloggning eller funktionskonto på stationär dator
Verktyg för lösenordsåterställning
För att det ska fungera krävs att datorn är ansluten till regionens nätverk och att du har ett SITHS-kort. Tänk på att använda ditt SITHS-kort i datorn när du återställer lösenordet. Öppna verktyget och följ stegen nedan:
- Ange ditt användarnamn och klicka på OK
- Välj legitimeringsmetod och följ guiden för den metod du valt
- Ange nytt lösenord och bekräfta lösenordet
- KLART
Nu kan du logga in med ditt användarnamn och ditt nya lösenord.
Om du inte har SITHS-kort kan du kontakta IT-supporten (telefon 2020, knappval 1) för att få hjälp med lösenord. Vid frågor om SITHS-kort, kontakta Intern kundservice (telefon 2020, knappval 5).