
25 november 2020
Regionen satsar på hållbar turism
Balanserad turism som ger mer än den tar och kvalitet framför för kvantitet – det vill Region Kronoberg satsa på i besöksnäringen. Näringen behöver fortsätta sin påbörjade omställning för att bidra till ett mer socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart samhälle. Strategin har också ett större fokus på Sverigemarknaden.
Strategin ligger väl i linje med den omställning vi står inför inte minst gällande klimatutmaningen men också i följderna av corona, säger Thomas Ragnarsson (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
Arbetet för besöksnäringen genomförs i Region Kronobergs helägda bolag Destination Småland, i olika utvecklingsprojekt och i fortsatt samverkan med de andra Smålandslänen.
Strategin främjar kvalitet framför kvantitet och sätter inga mål kring ökad konsumtion som tidigare. Den innebär också en marknadsomställning där vi i högre grad ska utveckla vår nationella marknad även om våra stora marknader som tidigare är Tyskland, Danmark och Nederländerna, säger Christel Gustafsson, regional utvecklingsdirektör.
Gäster som stannar längre har lägre miljöpåverkan
Exempel på besöksmål som redan nu jobbar i linje med strategin är Getnö Lake Åsnen Resort, Destination Åsnen och Grimsnäs herrgård. Destination Smålands arbete med #hemmatipset och Mat 2020 är också i linje med den nya inriktningen.
Att få gästen att stanna längre är ett exempel på ett mått som ger en ökad ekonomisk, social och miljömässig nytta. Studier visar att en gäst som stannar längre också konsumerar fler kringtjänster. Interaktionen med lokalsamhället och den ideella sektorn ökar och ger bärkraft till ett bredare utbud av upplevelser, säger Christel Gustafsson, regional utvecklingsdirektör.
Andra insatser handlar om att ställa om till hållbar konsumtion och produktion, minska de transportrelaterade utsläppen, öka jämställdheten och främja anständiga arbetsvillkor. Stor effekt kan fås genom ökad samordning och att ytterligare styra marknadsföringen mot lönsamma marknader och kundgrupper som kan stanna länge.
Besöksnäringsstrategi Kronoberg 2021 - 2026, pdf, öppnas i nytt fönster
Kontakt

- E-post: christel.gustafsson@kronoberg.se
- Telefon: 0470-58 30 27, 0767-20 78 48