2 augusti 2022

Ökad tillgänglighet och samordnad vård för personer med psykisk ohälsa

Nästan en tredjedel av alla patienter som uppsöker primärvården söker för psykisk ohälsa. Målet är att dessa patienter ska få träffa en psykosocial resurs eller psykolog inom 72 timmar, något som idag inte alltid är möjligt. Nu pågår omställningsprojektet Integrerad Primärvård, för att korta väntetiden och öka tillgängligheten för denna patientgrupp.

Omställningsarbetet som är en del av Nära vård handlar om att ge tidigare insatser i primärvården för personer med psykisk ohälsa. Elin Lundqvist, legitimerad hälso- och sjukvårdskurator och resursperson psykisk ohälsa vid Allmänmedicinskt kunskapscentrum (AMK), är en av projektledarna:

Genom att erbjuda kontakt tidigt och anpassa insatserna med ett besök i taget, så kan fler patienter får psykologisk hjälp i ett tidigare stadie, säger Elin Lundqvist.

Att genom en mer individanpassad vård kunna ta hand om fler patienter är en viktig del i omställningen. Tanken är att gå från ett arbetssätt där alla patienter kommer på samtal tio gånger, oavsett vilket behov de har, till att anpassa längden på behandling efter varje patient.

Många behöver bara komma en enda gång, andra kanske behöver fyra-fem gånger, och de som mår allra sämst kanske behöver alla de tio samtalen. Om vi planerar utifrån varje patients behov möjliggör vi att väntetiden kan bli kortare, förklarar Gabriella Widlund, legitimerad psykolog och resursperson psykisk ohälsa vid AMK.

Minska ”för säkerhets skull”-bokningar

Med god tillgänglighet via öppna tidböcker och korta väntetider hoppas man kunna skapa en trygghet hos patienterna att de kan söka vård när de behöver. På så sätt minskar ”för säkerhets skull”-bokningarna samtidigt som uteblivna och avbokade besök minskar. 

Oavsett om patienten behöver komma tillbaka efter ett halvår eller fem år så är dörrarna öppna, det är det primärvårdens uppdrag går ut på. Det ger en trygghet för patienten att veta att de alltid kan komma tillbaka när de behöver det, säger Gabriella Widlund.

Målet är att patienten ska få träffa en psykolog eller psykosocial resurs inom 72 timmar och med digitala bokningssystem ska det även vara möjligt för patienten att boka tid själv. Syftet är att göra det så enkelt och tryggt för patienten som möjligt och att patienten inte ska behöva vänta på behandling.

Omställningen handlar också om att vi ska samverka mer kring våra patienter och hitta samsyn kring hur vi kan hjälpa våra patienter på ett bra sätt. Det är både bra för patienten och mer stimulerande för personalen att arbeta på det här sättet, säger Elin Lundqvist.

Syftet med projektet är att starta omställningen vid samtliga vårdcentraler inom Region Kronoberg. Hittills har en utbildning arrangerats där majoriteten av vårdcentraler deltagit och fler utbildningar planeras i höst.

Relaterade länkar

Allmänmedicinskt kunskapscentrum, primärvårdens resurs för forskning, utbildning och kvalitetsutveckling (Vårdgivarwebben, öppnas i nytt fönster)

Kontakt

Porträtt Roland Olofsson-Dolk
Roland Olofsson-Dolk
Medicinsk rådgivare

Relaterade nyheter