
31 mars 2023
Lisa föredrar att söka vård digitalt
Lisa är sedan många år listad på Vårdcentralen Teleborg. Sedan vårdcentralen blev digifysisk tycker hon att kontakten med vården har blivit smidigare. När hon har behövt hjälp har hon fått återkoppling snabbt.
I appen Min vård Kronoberg kan Lisa enkelt beskriva sitt ärende, när som helst på dygnet. Tidigare var hon tvungen att ringa tidigt på morgonen innan kön via TeleQ var full för dagen. Det problemet existerar inte längre. När hennes ärende är besvarat i appen kommer ett meddelande i telefonen.
Jag kan känna mig trygg och vet att jag kommer fram. Det har fungerat väldigt bra att chatta som en första kontakt. Den stora fördelen är ju att det är en läkare, sjuksköterska eller annan profession som svarar beroende på vad man sökt för. Man hamnar hos rätt person direkt för bedömning, säger Lisa.
I praktiken innebär det att vårdcentralens patienter kan söka vård digitalt via sin smartphone, surfplatta eller dator och efter en bedömning bli hänvisade till rätt vårdprofession på vårdcentralen. Patienterna kan också till exempel chatta med vårdpersonal, ha videosamtal samt boka och avboka tider. Om någon patient av någon anledning inte kan eller har möjlighet att ta del av de digitala tjänsterna är det fortsatt möjligt att ringa till vårdcentralen för att få hjälp att boka tid och få rådgivning.
Jag tycker det är bra att det finns olika alternativ till vård som utgår från mig och mina behov. Ibland passar det perfekt med ett videobesök, jag behöver inte ta ledigt från jobbet om det inte är nödvändigt.
Hon berättar bland annat om möjligheten att skicka bilder till vården för bedömning.
När det fungerar är det ju bra att det går att skicka en bild och få en snabb bedömning tillbaka. I detta fallet handlade det om ett sår. Jag behövde inte komma på ett besök utan fick egenvårdsråd som fungerade, berättar hon.
Viktigt att våga prova nya lösningar
När Lisa fick höra talas om att hennes vårdcentral skulle bli digifysiskt blev hon först lite skeptiskt.
Jag förstod nog inte riktigt fördelarna med detta arbetssättet. Men nu när jag har fått testa på att söka vård på det här viset så skulle jag inte kunna tänka mig att byta tillbaka. Det känns så himla smidigt.
Lisa tror att fler vårdcentraler skulle tjäna på att erbjuda mer digitala lösningar.
Det finns så många privata aktörer idag som är väldigt långt framme. Här tror jag det är viktigt att haka på och våga testa nytt, säger hon.