Ett barn sträcker fram händerna in i kameran, händerna är fyllda med färg. Bakom barnet ser man ett klassrum med fler barn.

Likvärdig tillgång till kultur för barn

Hur skulle vi kunna utveckla enklare och mer flexibla sätt för lärare att arbeta med kultur i skolan?

Projektinformation

Barn har en lagstadgad rätt till kultur. Det finns kulturpolitiska mål, uppdrag och resurser och skolan har ett kulturuppdrag och ska skapa likvärdiga förutsättningar för alla barn. Trots detta är ändå inte den kulturella välfärden likvärdig för barn och unga.

  • Status: Pågående
  • Tema: Kultur

Bakgrund

Att som elev få tillgång till kultur i skolan är ett uppdrag som är reglerat och ingår i skolans uppdrag. Ändå ser tillgång till kultur i skolan väldigt olika ut. Utbudet från olika kulturskapare och institutioner är stort, men landar in i skolans värld på olika sätt och i olika omfattning. Teamet ville lära sig mer om varför det ser ut så och vad man kan göra åt det.

I teamet finns representanter från olika aktörer i kultursektorn – region, kommun, kulturinstitutioner och det civila samhället – som har som uppdrag att erbjuda skolorna olika kulturaktiviteter/insatser.

Mål

Målet med arbetet var att hitta en modell, ett sätt att underlätta för lärare i skolan att arbeta med kultur i skolan.

Genomförande

I "undersöka-fasen" gjordes intervjuer med framför allt lärare men även i grundskolan. 

En prototyp togs fram och utvecklades.

Resultatet

Den stora insikten var att det är många från kultursektorn som ”knackar på skolans dörr” samtidigt. Användarna vill jobba mer med kultur i skolan men efterfrågar samordning och enkel, lättillgänglig, ”Lgr-anpassad” information om utbud, kulturpedagogiska resurser och andra tips – anpassat efter skolans vardag och årshjul.

Citat: ”Det skulle vara bra om man kunde få en broschyr i början av terminen om vad som finns”

Citat: ”Jag vet inte ens om det finns någon skolkulturplan”

Citat: ”Jag är själv inte så bra på kultur, men jag tror att kultur är något man kan vänja sig vid”

Citat: ”Gärna mer digitala saker, sånt som man snabbt kan plocka in när det är ett bra tillfälle. AV-Media har vi samarbetat mycket med”

Efter vidare arbete med lösningar, har arbetet bland annat gått vidare genom ett ökat samarbete med ett annat projekt inom naturvetenskap och teknik som också har skolan som arena/målgrupp.

Teamet har även fortsatt att stärka sin egen samverkan och regionala samordning för ett mer attraktivt ”erbjudande” till skolan.

De har också identifierat en ny samverkanspart, Växjö kulturskola, som skissar på någon slags lösning på samma utmaning som vi jobbade med under utvecklingsprogrammet och där vi har börjat utforska samverkansmöjligheter.

Teamets lärdomar efter arbetet:

  • Varför, varför, varför? Metoden bär vi med oss! Och behovet av att arbeta strukturerat med att skapa delaktighet – om vi verkligen menar allvar.
  • Värdet i att gå samman kring en surdeg med olika erfarenheter och perspektiv, att arbeta tillsammans, på riktigt, med användarna i fokus.
  • Kreativa och lustfyllda arbetssätt i mötet med andra människor och andra perspektiv. Det är precis det – styrkan i kulturen och de estetiska uttrycksformernas – som vi vill få till mer av i skolan!
  • Det tog mer tid än vad vi hade räknat med och användarstudien landade lite fel i skolans årshjul.

Kontakt från projektgrupp

Jessica Linde, regional utvecklingssamordnare kultur.

jessica.linde@kronoberg.se

Kontakt Verklighetslabbet

verklighetslabbet@kronoberg.se

Senast uppdaterad: 20 februari 2025