Samverkanstrappan

Syftet är att få många aktörer att "dra åt samma håll" genom att ta steg framåt i samverkanstrappan och bidra till den regionala utvecklingsstrategin.

Utmaningar på samhällsnivå kan inte lösas av en enskild aktör utan det kräver att många aktörer drar åt samma håll. Samverkan sker när aktörer på olika nivåer (lokalt, regionalt, nationellt internationellt) och mellan olika sektorer (privat, ideell, offentlig) agerar på gemensamma utmaningar drar mot samma mål.

Samverkan handlar om att bli effektiva och komplettera varandra genom att veta vem som gör vad i utvecklingsarbetet. Samverkanstrappan kan användas som ett stöd i olika faser för att öka samverkan. Att mötas, skapa samsyn och starta samarbeten är olika steg på vägen.

För att veta vilka intressenterna är (olika sektorer, olika nivåer) som bör samverka kring en utmaning så är intressentanalysen ett bra verktyg för att arbetet ska bli effektivt (se rubrik intressentanalys för mer information). Beroende på utmaning behöver fler eller färre aktörer samlas.

Exempel på former för samverkan som Region Kronoberg arbetar med är tematiska samtal, nätverk och projekt. För att de ska bli framgångsrika och leda till samverkan använder vi metoder som bidrar till delaktighet och dialog mellan intressenterna - oavsett var på trappan vi befinner oss.

Samverkanstrappans fyra steg

Illustration över de olika stegen i samverkanstrappan.

Utbyte av information mellan två eller flera människor.

Två eller flera människor/aktörer som delar samma bild av problemet eller utmaningen.

Samarbete handlar om att aktörer/organisationer går samman i processer eller projekt för att aktivt gemensamt göra insatser för att nå ett gemensamt mål.

Vid samverkan har alla aktörer/organisationer ett gemensamt mål men de arbetar var för sig utifrån sina förutsättningar och bidrar med sin del för att nå målet. Högsta nivån kallas ibland för flernivåstyrning eller governance.

Senast uppdaterad: 20 februari 2025