VFU för sjuksköterskestudenter
ULVE står för Utvecklande Lärande VårdEnhet – en lärande miljö med patientperspektivet som grund.
ULVE är ett pedagogiskt vårdutvecklingsarbete i samverkan mellan Region Kronoberg och Linnéuniversitetet, Institutionen för Hälso- och vårdvetenskap (HV).
En ULVE är en avgränsad del av en befintlig vårdavdelning, vilket kan se olika ut beroende på lokala förutsättningar. Patienterna som vårdas på en ULVE kommer företrädesvis att bli vårdade av studenter under handledning av sjuksköterskor och undersköterskor. Vården på en ULVE skiljer sig inte från vården på avdelningen för övrigt, mer än att större uppmärksamhet kan riktas åt patienten.
Syfte
ULVE ska skapa en lärande miljö som:
- underlättar sammanvävningen av teoretiska och praktiska kunskaper
- stärker utvecklingen av en reflekterande hållning i vårdandet för att bättre förstå patientens situation
- stödjer lärandet av erfarenheter och utvecklad förtrogenhetskunskap i vården
- utvecklar vården med patienternas behov och delaktighet i fokus
- stödjer utvecklingen av handledarkompetens
Mål
Målet är att höja kvaliteten på verksamhetsförlagda studierna (VFU) inom sjuksköterske- och specialistutbildningar. Detta för att kunna garantera en fortsatt god kvalitet inom vården.
Handledning
- Under praktikperioden erbjuds studenten handledning av:
- bashandledare som utgör studenternas stöd i de konkreta inlärningssituationerna (bashandledare är främst sjuksköterskor, men även undersköterskor)
- huvudhandledare som har det övergripande ansvaret för studierna under praktikperioden
- lärare som är ett stöd för handledaren och fungerar som bryggan mellan teori och praktik

Forskning om ULVE
- Artikel: The experiences of supporting learning in pairs of nursing students in clinical practice, lnu.se
- Artikel: The learning space : interpersonal interactions between nursing students, patients, and supervisors at developing and learning care units, lnu.se
- Artikel: Students learning in clinical practice, supervised inpairs of students : a phenomenological study, lnu.se
- Artikel: Students ’ learning in an encounter with patients – supervised in pairs of students, lnu.se
- Artikel: Lifeworld-led learning takes place in the encounter between caring science and the lifeworld, lnu.se
- Artikel: Using lifeworld philosophy in education to intertwine caring and learning : an illustration of ways of learning how to care, lnu.se
- Artikel: “Seeing the patient as a human is their priority” : patients’ experiences of being cared for by pairs of student nurses, lnu.se
- Konferensbidrag: Learning to care in changing times, lnu.se
- Konferensbidrag: How to support students’ learning in pairs, lnu.se
- Konferensbidrag: The Encounter between Caring Sciences and the Lifeworld : The Art of Making Knowledge Alive and Embodied, lnu.se
- Bokkapitel: Studenters lärande i par vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU), lnu.se
- Doktorsavhandling: Det lärande utrymmet : lärande och vårdande möten mellan patienter, studentpar och handledare vid Utvecklande och Lärande Vårdenheter, lnu.se