
4 mars 2025
Ökat förtroende och god tillgång till vård i Kronoberg
Förtroendet för hälso- och sjukvården i Kronoberg ökar. Det visar resultaten från 2024 års Hälso- och sjukvårdsbarometer, en nationell undersökning som årligen mäter invånarnas attityder till, förtroende för och uppfattning om den svenska sjukvården.
Kronobergs resultat från 2024 visar på en generell uppgång i andel positiva svar jämfört med 2023. Samtidigt finns utmaningar kring digital teknik och upplevelsen av vård på lika villkor.
Ökat förtroende för sjukvården
Undersökningen visar att förtroendet för sjukvården har stärkts jämfört med föregående år. 66 procent uppger att de har mycket eller ganska stort förtroende för sjukhusen, medan motsvarande siffra för vårdcentralerna är 63 procent.
Det är glädjande att se att förtroendet för vården i Kronoberg stärks och att vi ligger i linje med det nationella snittet. Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra vårdens kvalitet och tillgänglighet, säger Ewa Ekman, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Kronoberg.
Tillgången till vård upplevs som god
En klar majoritet av Kronobergs invånare, 87 procent, anser att de har tillgång till den hälso- och sjukvård de behöver, en ökning med fyra procentenheter sedan 2023. Tillgången upplevs som bäst bland dem med ett gott hälsotillstånd (92 procent) och lägst bland dem med ett dåligt hälsotillstånd (73 procent).
Ida Eriksson (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, ser positivt på utvecklingen:
Det är mycket positivt att fler upplever att de har tillgång till den vård de behöver. Vi arbetar aktivt för att förbättra tillgängligheten och säkerställa att alla invånare får vård utifrån sina behov.
Utmaningar kring digital teknik
En aspekt där Kronoberg skiljer sig från rikssnittet är inställningen till digital teknik inom vården. Endast 37 procent av de svarande är positiva till digitala lösningar såsom videosamtal med vårdpersonal, en minskning med tre procentenheter sedan 2023. Andelen positivt inställda är högst i åldersgruppen 40–49 år och minskar med ökad ålder.
Region Kronoberg har under året satsat på digital utveckling, bland annat genom utvecklingen av 1177 direkt, för att göra vården mer tillgänglig. Trots detta visar undersökningen att förtroendet för digitala lösningar minskar, vilket är en utmaning.
Det är tråkigt att se att förtroendet för digital teknik minskar, särskilt eftersom vi satsat på att förbättra tillgängligheten genom tjänster som 1177 direkt. Vi hoppas att invånarna ska se nyttan med dessa tjänster och att vi kan vända den här trenden i nästa mätning, säger Ewa Ekman.
Hälso- och sjukvårdsbarometern genomförs årligen i samtliga 21 regioner och ger en viktig inblick i hur befolkningen uppfattar vården. Resultaten hjälper regionerna att utveckla och förbättra vården utifrån invånarnas förväntningar och behov.
Frågorna ställs till ett slumpmässigt urval i Kronobergs län i åldern 18 år och äldre. Enkäten besvarades av 1074 personer i länet.