
Res grönt
Satsningen Res grönt i gröna Kronoberg pågick mellan 2021 och 2023 och möjliggjorde hållbara resor till, från och i arbetet för företag i Kronobergs län. Här finns projektets resultat och erfarenheter samlade för alla att ta del av.

Två testresenärers upplevelse av Res grönt

Mellan 2021 och 2023 möjliggjorde Res grönt alternativ för hållbara resval till ett tjugotal företag i Kronobergs län. Satsningen Transporteffektivt Kronoberg inom Res grönt i gröna Kronoberg, fokuserade på hållbara resor till, från och i arbetet med ett stort fokus på prova-på aktiviteter.
Projektets insatser har arbetat mot målet om ett fossilfritt Kronoberg år 2040. Dessutom möjliggjorde projektet hållbara resor inom besöksnäringen via utvalda aktiviteter. I projektledningen deltog representanter från Region Kronoberg, Länsstyrelsen Kronoberg och Energikontor Syd. Satsningen finansierades av Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Kronoberg.
En viktig del av arbetet var att beakta horisontella kriterier och mångfald i så väl testaktiviteter som kommunikation, kampanjer och beställningar av utredningar. Företagen som deltog var i storleken små och medelstora. Under 2018-2020 drevs projektet Hållbar Mobilitet inom Res Grönt. Målgruppen var i första hand kommuner, Länsstyrelsen, Region Kronoberg och LNU.
Titta på filmerna i respektive kapitel på sidan för att få konkreta exempel på vad satsningen har betytt.
På bilden syns projektgruppen bestående av projektledare, delprojektledare och kommunikatör.
Region Kronoberg, Länsstyrelsen Kronoberg och Energikontor Syd har samarbetat inom Res Grönt och vi har gjort många lokala, regionala och internationella resor utan bil. Vi presenterar våra lärdomar och erfarenheter i form av en kort film med syfte att inspirera andra att åka på tjänsteresa utan bil. Filmen har fokus på tre typer av tjänsteresor för att visa på breda möjligheter att ersätta bilen i flera olika sammanhang: Cykla för lokala resor inom orten, åka kollektivtrafik för regionala resor och åka tåg för resor inom Europa. Vi ser flera fördelar med detta. Till exempel tidsvinst, möjlighet att arbeta på tågresan, förbättrad hälsa, slippa bilköer och krångel med parkering. Vi delar även med oss av våra bästa tips, som att planera sin resa genom Interrailappen eller att planera mötestider efter tågtidtabellen för att undvika väntetider.

Så här reste alla anställda till och från jobbet 2021:
Och 2022:
- Resor med gång, cykel och kollektivtrafik har nästan fördubblats (+5 400 resor/v).
- Utsläppen per person-km har minskat (-10 %), för att fler väljer hållbara alternativ.
- Genomsnitt pendlingsavstånd är 24 km.
Resultat från företag som medverkat 2023
- 64 % bor på kortare avstånd än 10 km från sin arbetsplats
Var tionde anställd bor mindre än 3 kilometer från arbetet och reser i bil. - 70 % av de som reser i bil i dag vill vara med på en testaktivitet som förändrar deras resvanor! Bland testaktiviteterna är elcykel mest populärt att testa.
- Ungefär hälften av testcyklisterna anger att de idag cyklar oftare idag jämfört med innan testperioden.
- Testresenärer med elcykel sparade per testvecka in drygt 400 enkelresor i bil motsvarande 2 600 km och 470 kg CO2.
- Testresenärer för kollektivtrafik sparade per testvecka in 38 enkelresor i bil motsvarande 1000 km och 100 kg CO2.
I Res grönt deltog ett tjugotal företag. Projektgruppen arbetade för en god spridning i länet mellan företagen. De flesta företagen är tillverkande företag. 80 procent av de anställda är män och 20 procent är kvinnor.
Följande företag deltog:
- Abstracta AB
- Atea
- Borox International AB
- Castellum
- Combitech AB
- Ekamant
- Electrolux Professional AB
- Fazer (tidigare Trensums)
- Gehab
- Holtab
- Johanson design
- Konecranes
- Lyreco (tidigare Staples)
- Micropower group
- Nelson garden
- Nibe
- Orthex group
- Postnord
- Profilgruppen
- Rottne Industri AB
- Stena Aluminium
- Visma
- Visma Spcs
- Växjö Småland Airport
- Wica cold AB
Ett av dessa företag möter du i filmen nedan.

Metod
Såhär har vi gått tillväga med våra insatser i projektet:
- Vi kartlägger nuläget
- Företag testar att ställa om
- Företag inför åtgärder
- Vi mäter effekterna
Våra resvaneundersökningar
Projektet genomförde en inledande resvaneundersökning och en uppföljande resvaneundersökning med ett och ett halvt års mellanrum. På detta sätt kartlades de anställdas resvanor och vilka förändringar som skett efter att de anställda deltagit i våra testaktiviteter. Resvaneundersökningarna visade att många är villiga att förändra sina resvanor och många var intresserade av fossilfria bilar och elcykel som testalternativ. Båda resvaneundersökningarna speglade både projektets påverkan, men också pandemieffekter och höjda bränslekostnader. Första gången svarade 963 anställda på enkätundersökningen och andra gången svarade 549 anställda.
En stor del av Res grönt var våra testaktiviteter. Företagen fick kostnadsfritt prova på elcyklar, fossilfria bilar, kollektivtrafik och samåkning. Allt för att underlätta deras hållbara resande och lärande kring det. Nudging är ett begrepp vi använt oss av i genomförandet av testaktiviteterna.
I filmerna nedan kan du träffa två testresenärer och en av våra cykelaktörer. De berättar hur det var att få vara testresenär utifrån deras perspektiv, samt om arbetet bakom hanteringen av våra cyklar.


Testcyklister
Anställda på företagen lämnade en intresseanmälan om att kostnadsfritt få testa elcykel under 6 veckor för sin arbetspendling. Urvalet gjordes för att få så stor koldioxidbesparing som möjligt, personer som körde bil inom sträckor lämpliga för elcykel ca 5-15 km valdes ut i första hand. De fick ett stort urval av elcyklar att välja då vi även erbjöd olika lådcyklar för barntransporter och en elektrisk 3-hjuling. Testcyklisterna fick svara på enkäter om hur de reste och upplevd hälsa vid tre tillfällen. Långtidseffekten visar att var tredje testcyklist cyklar oftare än innan. Cykeln har blivit ett alternativ även till andra resor. 30% upplever att hälsan förbättrats. 65% märker ingen effekt. Testcyklisterna cyklade tillsammans ca 15000km.
Fossilfria fordon
Inom ramen för testaktiviteter riktade till företagen fanns det även möjlighet att testköra fossilfri bil. Erbjudandet riktades till medarbetare hos deltagande företag som uppgett att de arbetspendlar med fossildriven bil, 8 km eller längre. Testförarna fick låna bilen under en veckas tid, för att se hur det fungerar med fossilfritt alternativ för arbetspendling. Projektet hade via avtal med biluthyrningsfirmor tillgång till två elbilar, en biogasbil och en etanolbil. Störst intresse var att testa elbilarna, detta fungerade för företag med laddstolpar på personalparkeringen.
Drygt 85 % uppgav att de förbättrat sin kunskap om fossilfria bilar efter testveckan. Cirka hälften av testförarna uppgav av testaktiviteten påverkad deras syn på framtida fordonsköp, till att välja ett fossilfritt alternativ.
Exempel på citat från testförare:
En kul upplevelse som förstärkt min positiva bild av fordon på el. Från att tidigare tyckt ʺDiesel är manligtʺ till ʺEl är coolt!ʺ
Mycket bra test och verkligen helt annorlunda att kunna köra fritt i 1 vecka jämfört med att få provköra i 20 min hos en handlare. Kunde då även visa upp för andra som förhoppningsvis inspirerade lite för deras framtida köp!
Samåkningsappen Nabogo
För första gången i Sverige lanserades dessutom samåkningsappen Nabogo! Fem arbetsgivare i Tingsryds tätort fick möjligheten att testa på appen kostnadsfritt tack vare Res grönt. Under kampanjen fanns också ett ekonomiskt incitament till de som provade på samåkning. Det blev ett pilotprojekt som bekräftade att samåkning är en utmaning att få till på ett bra sätt. Många är skeptiska till att åka med någon de inte känner och kan känna sig bundna av att behöva anpassa sig till andras rutiner och scheman.
Testa kollektivtrafiken
Utifrån resultaten från resvaneundersökningen fick vi ett underlag med personer som var intresserade av att testa kollektivtrafiken. Vårt erbjudande gick ut till 99 personer som hade längre än 3 km till arbetet och som inte regelbundet reste med kollektivtrafiken till arbetet.
Utifrån denna lista med testresenärer skickades ett erbjudande ut för att testa kollektivtrafiken kostnadsfritt i 30 dagar. Testresenärerna fick välja om de ville ha resekort eller använda reseappen. Det krävdes lite påminnelser för att de skulle ladda ner reseappen och registrera sitt telefonnummer för att biljetten skulle kunna skickas ut.
Efter testperioden fick testresenärerna svara på några korta frågor. 24% svarade att de reste 5 dagar per vecka med kollektivtrafiken till och från arbetet.
Kunskapshöjande insatser
Efter dialog med företagen kring deras gröna transportplaner framkom det önskemål om olika ämnen som de önskat lära sig mer om. För att göra det möjligt för så många som möjligt att delta hölls digitala webbinarier på en timme. Efter varje tillfälle fick de deltagande svara på en enkät om tillfället ökade deras kunskap.
Titta på våra inspelade webbinarium under kapitlet Kunskapsbank.
Tävling
Res grönt hade två lagtävlingar arrangerade med hjälp av MotionsRace med fokus att uppmuntra hållbara resval till och från arbetet. MotionsRace är en digital lagutmaning där man blandar fysiska aktivitet med andra hälsosamma och miljövänliga val i vardagen, såväl på fritiden som på arbetet. Vinnare under första omgången blev ett lag på ATEA och IF Metall på Nibe vann andra omgången. Totalt deltog 244 personer och tillsammans sparade de cirka 5000 kg koldioxidutsläpp.
Projektets utvärderare
Projektets utvärderare har varit Sweco som följt projektet under hela vägen. Här berättar Erik Bergfors; seniorkonsult, uppdragsledare och samhällsanalytiker på Sweco, om hur det varit för dem att följa projektet.
Det har varit en intressant och utvecklande resa att få följa projektet Res grönt i Gröna Kronoberg.
Projektets medarbetare och styrgrupp har hög kompetens, ett högt engagemang och har varit lyhörda för de deltagande företagens och deras anställdas önskemål. Detta har hjälpt projektet att nå ut med sina insatser, även under de bitvis svåra förutsättningarna som pandemin har inneburit.
Pandemin har som sagt varit en stor utmaning, men projektet har lyckats hantera den på ett så bra sätt som var möjligt.
För att nå ett transporteffektivt samhälle behövs både teknikförändringar och beteendeförändringar. Och en av projektets största bedrifter är att man erbjudit företagen och deras anställda en bred palett av aktiviteter. Att kunna erbjuda den lyhördheten har bidragit till att projektet har kunnat nå ut på ett väldigt bra sätt! Säger Erik Bergfors.
Citat från Swecos slututvärdering, sagt av medverkande företag
I utvärderingens inledande skede genomfördes intervjuer med sammanlagt sju representanter för företag, två representanter för referensgruppen samt fyra med representanter för styrgruppen. Intervjufrågorna kretsade kring projektets nytta och förankring och projektets förutsättningar att bidra till önskad förändring i riktning mot målen. Den samlade bild som framträdde genom intervjuerna var att projekt Res grönt/Transporteffektivt Kronoberg hade en relevant inriktning i sina insatser gentemot företagen och dess anställda. Så här säger företagen om sin medverkan i projektet:
”För vårt företag har Transporteffektivt Kronoberg gjort jättestor nytta för vårt mind set! Det har blivit mer legitimt att lyfta upp hållbarhetsfrågorna, och projektet har blivit en punkt på våra styrelsemöten.”
”Det vi tar med oss i vårt fortsatta arbete är att vi i vår egen medarbetarenkät ställer frågor om personalens pendling.”
”Projektet är ett bra initiativ! Och uppskattat hos medarbetarna.”
”Vi hade gjort detta ändå, men det hade inte hade alls varit i den omfattning som varit möjlig tack vare projektet.”
”Företagen har länge haft bra koll på sina interna processer, men trenden mot bredare hållbarhetsarbete innebär ett ökat fokus även på personalens resande till/från jobbet. Transporteffektivt Kronoberg har bidragit till denna utveckling.”
Webbinarium
Webbinarium om resepolicy, YouTube, öppnas i nytt fönster
Webbinarium om delningstjänster, YouTube, öppnas i nytt fönster
Webbinarium om förmåner, YouTube, öppnas i nytt fönster
Webbinarium om förmånsbilar, YouTube, öppnas i nytt fönster
Rapporter
Afrys rapport om laddinfrastruktur i Kronoberg, pdf, öppnas i nytt fönster
Anthesis rapport om produktion av förnybara drivmedel i Kronoberg, pdf, öppnas i nytt fönster
Kunskapsöversikt för mobilitetshubbar, pdf, öppnas i nytt fönster
Samordnad varudistribution Uppvidinge, pdf, öppnas i nytt fönster
Arbeta på buss, Trivector, pdf, öppnas i nytt fönster
Slutrapport Hållbar mobilitet 2020, resvaneundersökning, pdf, öppnas i nytt fönster
Aktiviteter med andra aktörer
Länstrafiken Kronoberg ansvarar för kollektivtrafiken i Kronobergs län.
Tillsammans med dem anordnade Res grönt en mobilitetsturné ute på företagen, testkampanjer i kollektivtrafiken, julbesök med gröna tomtar hos företag, med mera. Hör Jenny Karlsson, marknadskoordinator på Länstrafiken berätta om vår samverkan i denna film:
Filmintervju med Jenny Karlsson, Länstrafiken Kronoberg:

Destination Småland har uppdraget att marknadsföra och vara med i utvecklingen av Kronobergs besöksnäring. Res grönt gav Destination Småland i uppdrag att ta fram en kampanj för att främja kollektivt resande till länets besöksmål. Länstrafiken Kronoberg gick också in i kampanjsamarbetet och finansierade en del av kampanjen. Här berättar Cathrine Rydström, PR-ansvarig på Destination Småland hur samarbetet fungerade:
Vi på Destination Småland fick uppdraget att ta fram rörligt material för att främja kollektivt resande till besöksmål i Kronobergs län. Det ligger helt i linje med vår strävan att arbeta hållbart inom besöksnäringen. Att samla krafterna hos oss, Region Kronoberg och Länstrafiken Kronoberg kring ett innehåll var givande. Temat för filmen var att man kan tåg(buss)luffa även på hemmaplan på ett ”världsvant” sätt. Under produktionen och kampanjarbetet växte samarbetet med Länstrafiken som sedan blev avsändare till den stora kampanjdelen. Samarbetet har lett till en bättre förståelse mellan våra organisationer och ett gemensamt intresse att utveckla kollektivt resande till besöksmål. Nu senast har Destination Småland pekat ut lämpliga besöksmål för utveckling i Länstrafikens reseplanerare. Förhoppningen är att kunna lyfta det kollektiva resandet även till besökare utifrån, säger Cathrine Rydström.

Res grönt gav även Destination Småland i uppdrag att anordna elcykeluthyrning runt Åsnen sommaren 2022.
Ett unikt koncept med 40 elcyklar fördelade på 7 olika platser togs fram. Satsningen ledde till både nöjda semesterbesökare men även en plats på Green Destinations Top 100 Good Practice Stories 2022! ”E-biking for better life, experiences and businesses” anmäldes i klassen Environment & Climate, vilket gav resultat.
Läs mer här:
Destination Åsnen prisas internationellt för elcykel-koncept, öppnas i nytt fönster
I september och oktober 2022 arrangerade Res grönt en konstutställning tillsammans med Bild och form Kronoberg och Alvesta kommun. I utställningen FOOTPRINTS lät vi tre konstnärer fundera över och gestalta hur förflyttningar sätter spår i oss och i vår omgivning. Konstnärerna Anna-Karin Arvidsson, Diana Agunbiade-Kolawole och Stina Pettersson valdes ut att av en jury för att tolka, diskutera och gestalta frågan om hur förflyttningar får konsekvenser för vår omvärld och för oss själva. De arbetar alla med uttryck som är sinnliga och bygger på olika hantverk. Resor och förflyttningar blir en utgångspunkt för deras verk som har utvecklats och formats i deras konstnärliga process. Utställningen gick att besöka i Alvesta järnvägsstation på andra våningen.
Så här säger Helen Hägglund som var med och arrangerade utställningen med oss:
Målet, som vi gemensamt arbetar för i Region Kronoberg, - oavsett om det är utveckling av hållbara transporter eller att skapa förutsättningar för konstupplevelser - är att Kronoberg ska vara ett län som växer i öppna och hållbara livsmiljöer med förnyelseförmåga. Att samverka för hållbarhet är vårt sätt att arbeta. Därför var det naturligt för oss att söka samarbete där vi fann en gemensam brytpunkt. Det var ett fantastiskt roligt och givande projekt som satte spår i oss som arrangörer, hos konstnärerna och publiken, säger Helen Hägglund, regional utvecklingssamordnare hos bild och form Kronoberg, Region Kronoberg.
Bild och form Kronoberg är ett regionalt resurscentrum för bild och form i länet.
Läs mer om FOOTPRINTS här:
Region Kronoberg - FOOTPRINTS gestaltar resan och hållbarhet
På första bilden syns ett hörn av utställningen. På andra bilden syns konstnärerna, från vänster: Stina Pettersson, Anna-Karin Arvidsson och Diana Agunbiade-Kolawole.
Klicka på bilderna för att se dem i större format