Visa alla nyheter

3 juni 2026

”Fråga mig hur vi gör det här tillsammans”

När Isabelle var i äldre tonåren fick hon diagnosen bipolär sjukdom. I dag, nästan 20 år senare, lever hon ett välfungerande liv – med stöd från psykiatrin och med strategier för att hantera sin sjukdom.

Jag är jättenöjd med vården och personalen. Det har varit en resa, särskilt i början när vi behövde prova oss fram för att hitta rätt behandling. Men i dag mår jag bra, säger Isabelle.

Hon beskriver hur sjukdomen går i skov, med perioder av både depression och mani. Därför har hon fortsatt kontakt med vården och följer upp sin behandling regelbundet.

Jag har lärt känna min sjukdom, mina tidiga tecken och vilka verktyg som fungerar för mig.

Delaktighet gör skillnad

För Isabelle är en sak särskilt viktig i mötet med vården: att bli delaktig.

Det jag uppskattar mest är när vårdpersonal säger ”hur gör vi det här tillsammans?” eller ”hur lägger vi en plan tillsammans?”. Att min åsikt vägs in och att jag får vara med i besluten.

Samtidigt beskriver hon att behoven kan se olika ut beroende på hur hon mår.

Ibland vill jag vara med och resonera. Men om det brakar loss och jag är i ett skov, då kan jag behöva att någon tar tydligare beslut. Det handlar mycket om att möta patienten där den är.

Ett bemötande som förändrade allt

En avgörande vändpunkt i Isabelles liv var när hon fick en fast vårdkontakt.

När jag fick min diagnos kändes det som att en del av mig dog. Jag tappade mitt värde. Men min fasta vårdkontakt tog sig tid, lyssnade och gav mig tillbaka tron på mig själv.

Hon beskriver ett bemötande präglat av tålamod, medmänsklighet och kreativitet.

Om jag inte förstod med ord så ritade han upp det. Han gav inte upp. Det förändrade mitt liv.

Att bli lyssnad på – även när det är svårt

Isabelle lyfter också vikten av att vården fortsätter att höra av sig, även när hon själv inte orkar.

När jag är deprimerad kanske jag inte svarar. Men vården fortsätter ringa, skickar sms eller mejl. Just då kan det kännas jobbigt, men det betyder mycket att någon inte ger upp.

Hon berättar också om situationer där bemötandet inte fungerade lika bra – och vad som hade kunnat göra skillnad.

När jag hade vanföreställningar och var rädd, blev jag motsagd. Det gjorde mig mer stressad. Det hade varit bättre om personalen sagt ”jag förstår att du upplever det så, men jag ser det inte”. Att bli bekräftad i upplevelsen, utan att förstärka den.

”Låt mig vara med”

Till vårdpersonal har Isabelle ett tydligt medskick:

Utgå från att vi gör det tillsammans. Fråga hur jag känner inför det ni föreslår. Även om alternativen är få så betyder det mycket att få vara delaktig.

För henne handlar det i grunden om något enkelt – men avgörande.

Att bli lyssnad på, förstådd och bemött som en person. Det gör hela skillnaden.

Relaterade nyheter

  • Ensamhet en viktig folkhälsofråga

    5 juni 2026

    Ensamhet handlar inte bara om att vara själv. Det kan också handla om att sakna nära relationer, sammanhang eller känslan av att höra till. Även människor med många sociala kontakter kan känna sig ens...

  • Det blev en trygghet att veta vad nästa steg var

    5 juni 2026

    När Wiltons hosta och heshet aldrig riktigt gick över började familjen ana att något inte stämde. Efter flera vårdkontakter blev det en stor förändring när vården började arbeta utifrån en tydlig plan...

  • ”Jag har aldrig känt mig ensam i sjukdomen”

    4 juni 2026

    När Hans-Christian Lofthus fick ont i ryggen för tio år sedan anade han inte att livet snart skulle förändras helt. Efter ett akutbesök och flera undersökningar kom beskedet snabbt – han hade myelom,...

  • Nytt arbetssätt ger föräldrar större inflytande över sitt barns vård

    2 juni 2026

    På neonatalavdelningen i Region Kronoberg har ett nytt arbetssätt vuxit fram med en enkel men avgörande utgångspunkt: Vad är viktigt för dig? Genom att bjuda in föräldrarna direkt in i ronden får de n...

  • Vad är viktigt för dig? – en fråga i fokus vecka 23

    1 juni 2026

    Under vecka 23 uppmärksammar vi den internationella satsningen Vad är viktigt för dig? – en vecka som lyfter vikten av att utgå från patientens, brukarens eller invånarens egna behov, mål och önskemål...

  • Nu kan du nominera till årets folkhälsostipendium

    1 juni 2026

    Nu går det att nominera kandidater till årets folkhälsostipendium i Region Kronoberg. Årets tema uppmärksammar ideella föreningar, organisationer och institutioner som arbetar för goda matvanor, inklu...

  • Fler operationer dagtid i Ljungby

    19 maj 2026

    Sedan den 20 april görs fler operationer dagtid på Ljungby sjukhus. Genom förändringar i verksamheten och en ny schemastruktur har operationsavdelningen kunnat öppna upp en femte operationssal måndag...

  • Väntetiderna till bentäthetsmätning har minskat kraftigt

    13 maj 2026

    Patienter som behöver bentäthetsmätning i Region Kronoberg får nu hjälp betydligt snabbare än tidigare. På medicinmottagningen i Ljungby har väntetiden minskat från upp till två år till cirka fyra mån...

  • Nu utreds framtida placering av nytt sjukhus i Växjö

    8 maj 2026

    Region Kronoberg tar nästa steg på vägen mot ett nytt sjukhus i Växjö. Regionstyrelsen ger regiondirektören i uppdrag att göra en fördjupad analys av var sjukhuset skulle kunna byggas.

  • Vill du bli en av Konsulttimmens nya konsulter?

    5 maj 2026

    Just nu söker Region Kronoberg nya konsulter till Konsulttimmen inom en mängd olika expertområden som tillsammans vill utveckla länets företag. Är du en av dem?