Nationell plan och Kronoberg

Planeringen av vägar och järnvägar sker stegvis och bygger på uppdrag och beslut från regeringen.

Det är Trafikverket som har ansvar för att ta fram förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen, alltså vilka större vägar och järnvägar som ska byggas ut eller förbättras. Trafikverket ansvarar också för underhållet av det statliga väg- och järnvägsnätet i hela landet. I Kronobergs län omfattar den nationella planen hela järnvägsnätet samt vägarna E4 och riksväg 25.

Parallellt med detta tar varje region fram en egen länstransportplan (LTP). I Region Kronobergs Länstransportplan prioriteras de insatser som är viktiga för länets utveckling. Även om det är regionen som beslutar om innehållet i planen, är det Trafikverket som genomför åtgärderna.

Vill du läsa mer om hur planeringsprocessen fungerar? Långsiktig planering av infrastruktur, Trafikverket

Påverkan av nationell plan

Kronobergs län är ett nav i södra Sverige, där både människor och gods rör sig i alla riktningar – oberoende av länsgränser. År 2023 pendlade över 21 000 personer dagligen in till eller ut från länet. Kronoberg är därmed ett av få län i Sverige med ett positivt pendlingsnetto.

För att vardagen ska fungera och för att regionen ska kunna fortsätta utvecklas krävs en robust, tillförlitlig och framtidssäkrad väg- och järnvägsinfrastruktur. Samtidigt är konkurrensen om nationella investeringsmedel hård. Trots att mycket fungerar väl finns det fortsatt betydande brister i transportsystemet.

Region Kronoberg arbetar därför aktivt för att synliggöra länets behov och driva på för åtgärder som bör prioriteras i den nationella transportinfrastrukturplanen. Här redovisas delar av detta påverkansarbete.

Gemensamt svar Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037

Tillsammans med länets åtta kommuner har ett gemensamt svar tagits fram. I svaret beskrivs de viktigaste åtgärderna som vi tillsammans bedömer att de saknas i planen. Vi lyfter också tre centrala åtgärder som är med, men måste få högre genomfarande prioritet.

Gemensamt svar från Region Kronoberg och länets åtta kommuner på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037, pdf

Felaktigt motiv för omprövning av åtgärd dubbelspår Alvesta–Växjö

Trafikverket angav i sitt förslag till nationell plan, presenterat hösten 2025, att sträckan Räppe–Växjö bör omprövas med hänvisning till att det planerade regionsjukhuset inte kommer att genomföras. Region Kronoberg samt kommunerna Alvesta och Växjö delar inte denna bedömning och anser att motiveringen är felaktig. Mot denna bakgrund sändes en gemensam skrivelse till regeringen och infrastrukturministern.

Felaktigt motiv för omprövning av åtgärd dubbelspår Alvesta–Växjö, pdf

Rapport om kapacitetshöjande åtgärder Alvesta-Växjö

För att visa på bristerna och för att tydliggöra behovet av åtgärder tog region Kronoberg i slutet av 2024 fram en rapport av en oberoende konsult. Rapporten visar på att det räcker inte enbart med att bygga mötesstationer, sträckan behöver också dubbelspår. Rapporten finns här för nerladdning:

Kapacitetshöjande åtgärder Alvesta-Växjö. Analys av konsekvenser för trafikering, pdf

Dubbelspåret Alvesta-Växjö en viktig åtgärd

Region Kronoberg har tillsammans med andra aktörer under flera planperioder arbetat för att åstadkomma ett dubbelspår mellan Alvesta och Växjö. Genom olika skrivelser har behovet av åtgärder återkommande lyfts. Som exempel på detta påverkansarbete redovisas här en skrivelse från 2017, som tydliggör bristerna och behovet av åtgärder.

Ställningstagande Kust till kust-banan Alvesta-Växjö, mars 2017, pdf

Regionsamverkan Sydsverige

Region Kronoberg samarbetar med grannlänen Jönköping, Kalmar, Blekinge, Skåne och Halland inom ramen för Regionsamverkan Sydsverige. Samarbete sker inom flera verksamhetsområden där infrastruktur är ett av flera områden. Regionsamverkan Sydsverige har tagit fram positionspapper för att tydliggöra vad regionerna vill. När den övergripande bilden är beslutad var man vill komma, så handlar det om att tydliggöra prioriteringar utifrån positionspapperen och därefter förverkliga genom insatser framförallt för att påverka Trafikverkets nationella plan.

Regionsamverkan Sydsveriges remissvar på nationell plan:

Regionsamverkan Sydsveriges yttrande om förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037, inkl. ställningstagande och prioriteringar, pdf

Regionsamverkan Sydsverige

Senast uppdaterad: 19 december 2025