Kontaktkort

Den samlade informationen om en mottagning på 1177.se kallas för kontaktkort. Här presenterar vårdmottagningar sitt vårdutbud, e-tjänster, kontaktuppgifter, information med mera. Kontaktkortet är oftast den första sidan man kommer till om man söker upp en viss mottagning via Google.

Kontaktkorten är en del av patientens väg till och i vården

Det är viktigt att patientinformationen är samordnad och guidar patienten rätt i kontakten med vården. Uppgifterna i kallelsen behöver stämma överens med informationen på kontaktkortet, skyltningen till mottagningen och eventuell information i väntrummet. 

Informationen på kontaktkorten plockas från både Verksamhetskatalogen (VK) och verktyget Kontaktkortsadministration (KKA). Varje vårdgivare är själv ansvarig för att hålla sin information uppdaterad. Det är enheternas administratörer som uppdaterar kontaktkortet.

I följande användarstöd går det att se vilken information som hämtas från verksamhetskatalogen respektive kontaktkortsadministrationen:

Källa för information som visas på enhetens kontaktkort på 1177

Verksamhetskatalogen

Från verksamhetskatalogen förs uppgifter över till kontaktkorten med automatik. För att redigera information i verksamhetskatalogen krävs behörighet som lokal administratör för enheten.

Behörighet beställs via IT-portalen.

Kontaktkortsadministrationen

I kontaktkortsadministrationen (intern länk) kan du som kontaktkortsadministratör registrera information om mottagningen. Manual finns i inloggat läge. Behörighet tilldelas av lokal administratör i HSA webb.

Instruktion till lokal administratör

I HSA webb lägger den lokala administratören till de som ska kunna vara
kontaktkortsadministratörer i de administrativa uppdragen redaktör
kontaktkort och redaktör e-tjänst

Behörighet till kontaktskortsadministratörer - Instruktion för lokal administratör i HSA webb, pdf

Ny lokal administratör HSA webb

De som får behörighet för vårdmedarbetaruppdrag på enheten får även behörighet till HSA webb och kan administrera behörighet till andra medarbetare så att de kan redigera kontaktkortet via 1177 kontaktkortsadministration.

Beställ behörigheter till ny lokal administratör i HSA webb genom att beställa lokal adminstratör för vårdmedarbetaruppdrag i IT-portalen (intern länk)

Målgrupperna som använder sig av informationen på kontaktkorten är:

  • Invånare
  • Vårdsökande
  • Patienter
  • Nära anhöriga
  • Barn och unga
  • Personer som har läsovana
  • Personer som har
    koncentrationssvårigheter.

Personalen på 1177 på telefon använder sig dagligen av kontaktuppgifterna för att hänvisa invånarna till rätt vård. Det är därför mycket viktigt att informationen är uppdaterad med rätt information.

Skriv på enkel och rak svenska - undvik fackuttryck och förkortningar. Skriv till exempel röntgen istället för radiologi. 

Skriv vårdat, enkelt och begripligt

Vi i regionen följer den svenska språklagen som säger att språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt. Det ska även vara anpassat för mottagaren.

Läs mer om klarspråk (intern länk). 

Så ska du uttrycka dig när du skriver om 1177 för invånare och vårdpersonal.

Kommunikationsriktlinjer för e-tjänster på 1177.se när du skriver till invånare - 1177

Kommunikationsriktlinjer för e-tjänster på 1177.se när du skriver för vårdpersonal - 1177

Kommunikativa riktlinjer för kontaktkort på 1177.se

Senast uppdaterad: 14 mars 2025