Uppföljning av hälso- och sjukvård

Uppföljning och analys är en central del i arbetet med att följa vårdens utveckling och kvalitet.

Genom uppföljning och analys kan vi ständigt utvärdera och lära för att ständigt kunna förbättra. Det är ett arbete som behöver pågå hela tiden, och blir därmed aldrig färdigt. På den här sidan samlas uppföljningar och analyser inom hälso- och sjukvårdsområdet, nationell statistik och andra relevanta funktioner.

Internt uppföljningsstöd

Med hjälp regionens olika uppföljningsstöd kan du hålla koll på verksamhetens ekonomi, bemanning och kommande pensionsavgångar på din enhet. Du kan också följa den planerade produktionen för att planera verksamheten.

Information om uppföljning i Regionkollen, QlikView och Qlik Sense finns på intranätet:

Uppföljning och analys, intranätet (intern länk)

Kvalitetsregister

Kvalitetsregister finns för att utveckla och säkra vårdens kvalitet, framställa statistik och för forskning inom hälso- och sjukvård. Kvalitetsregister gör det möjligt att jämföra hälso- och sjukvården på nationell och regional nivå.

För närvarande finns runt 100 Nationella Kvalitetsregister i drift med gemensamt ekonomiskt stöd från sjukvårdshuvudmännen och staten. De Nationella Kvalitetsregistren innehåller information om patienters diagnoser, behandlingar och hälsoresultat. Det går att se resultat för olika patientgrupper. 

Nationella kvalitetsregister, öppnas i nytt fönster

Senast uppdaterad: 28 februari 2024