TeleQ
TeleQ är regionens telefonisystem för kontakten med patienter. Tjänsten används av samtliga vårdgivare som har en köbaserad telefoningång för invånarna (förutom sjukvårdsrådgivningen 1177).
Logga in
Relaterade länkar
Standardavsändare för SMS-utskick
Avsändare i SMS från regionens IT-system ska vara RGKronoberg. Det innebär att från och med 2023-10-01 har samtliga SMS som skickas från TeleQ avsändare RGKronoberg. För att patienten ska veta vilken enhet som skickat SMS:et behöver texten innehålla information om varifrån SMS:et kommer. Till exempel genom att avsluta texten med "Med vänlig hälsning, Vårdcentralen Skärvet".
För information om hur man ändrar text, se
Reservrutiner
Om du inte kommer in i TeleQ kan du:
- Kontrollera att du har internet.
- Testa att logga in via TeleQ, reserv:
https://www2.teleqone.com/teleq/ - Testa att logga in via 4G/5G – detta görs med fördel via till exempel en iPad som är bortkopplad från wifi/det nät som ligger nere.
Fungerar inte det kan du beställa samtalslistor via fax och lyssna av röstmeddelanden genom att ringa till Aurora TeleQ. Instruktion och telefonnummer finns i reservrutinen.
OBS! Se till att ert faxnummer är registrerat hos Aurora samt att ha köns TeleQ-ID tillgängligt (ha köns ID noterat någonstans utanför systemet). TeleQ-ID:t finner du i TeleQ uppe till höger under rubriken TeleQ-ID / Support.
Rensa information om patient
Personuppgifter samt information om patienters sjukdomsbild får inte registreras i TeleQ eller skickas via SMS från TeleQ. Du får endast registrera och skicka budskap, till exempel ”Inget svar, avslutar ärendet” eller ”Vi har nu mottagit ditt återbud”.
Personuppgiftsincident
Vid händelse av en personuppgiftsincident ska du anmäla detta i Synergi enligt Rutin personuppgiftsincidenter.
Rutin personuppgiftsincidenter (pdf) (intern länk)
En personuppgiftsincident är en säkerhetsincident som leder till oavsiktlig eller olaglig förstöring, förlust eller ändring av personuppgifter. Den kan också leda till ett obehörigt röjande av eller obehörig åtkomst till personuppgifter. Det spelar ingen roll om det har skett oavsiktligt eller med avsikt. I båda fallen är det personuppgiftsincidenter.
Vid beställning av en ny kö, avbeställning av en befintlig kö eller beställning av en tilläggstjänst (till exempel SMS-funktion eller videoväxling) ska du fylla i beställningsblanketten och skicka till systemförvaltaren för TeleQ (information finns på blanketten).
Under fliken Rapporter i TeleQ kan du hitta logg- och användarrapporter samt rapporter om inkomna kontakter. Detta kräver speciell behörighet (behörigheter hanteras av köns administratörer). I TeleQ sparas data/rapporter i 14 månader.
I regionens Qlik Sense-applikation visar vi data från 2020. I de rapporterna finns inga personrelaterade data. De rapporterna visar vårdcentralernas inkomna kontakter och har fokus på tillgängligheten.
Kan jag ångra ett klarmarkerat ärende?
Om du råkat avsluta, genom att klarmarkera, ett ärende som inte var slutfört kan du trycka på Ångra klarmarkering. Knappen finns till höger i fliken Ärenden. Ärendet finns där i 60 minuter efter att det har klarmarkerats, därefter går det inte längre att ångra en klarmarkering.
Var hittar jag avslutande ärenden?
Avslutade ärenden kan du hitta under fliken Rapporter och i rapporterna Logg eller Inkommande kontakter. Det är endast här som du kan hitta avslutade ärenden. Om det fanns ett personnummer i ärendet syns det dock inte i rapporterna då personnummer inte sparas.
Hur ändrar jag sms-text?
För att ändra SMS-text behöver du vara administratör i TeleQ. Om du inte är det, vänd dig till någon på din enhet som är administratör.
-
Gå in på fliken Admin.
-
Om du har behörighet till flera enheter, välj rätt enhet vid knappen Ändra (bredvid enhetens namn)
-
Under rubriken SMS väljer du Utgående SMS
-
Längst ner under rubriken Standardsvar finns enhetens egna fördefinierade SMS-texter
-
Ändra i fältet Text på de SMS som behöver justeras
-
När du är klar, tryck Spara
Hur skapar jag en TeleQ-användare?
Det är endast verksamhetens TeleQ-administratör som kan skapa en användare. Det är viktigt att du har tillgång till användarens HSA-id för att kunna lägga upp en ny användare. Så här gör du:
- Logga in Aurora TeleQ-verktyget
- Klicka på fliken Admin och sedan på Användare
- Klicka på knappen "Skapa Ny"
- Skriv in förnamn, efternamn, epost, användarnamn (användar-Id), lösenord
- Kopiera användarens HSA-id från Verksamhetskatalogen och klistra in i fältet Externt användarnamn.
- Klicka på Spara.
Support
Support vid telefoniproblem (internt)
Telefon: 2020 (0470-58 20 20), knappval 3
Support vid användarfrågor i TeleQ (externt)
Telefon: 018-19 44 55
Du kan även hittar svar på en del frågor i TeleQ under fliken teleQ-skolan och under rubrikerna Manualer samt Frågor och svar.