E-tjänster på 1177

E-tjänsterna på 1177.se möjliggör digital kommunikation mellan vårdgivare och patient på ett säkert sätt. Patienten kan göra sina vårdärenden och kontakta vården, till exempel boka tid, förnya recept och läsa sin journal. Vårdnadshavare kan också sköta sitt barns vårdärenden med sin egen inloggning tills barnet fyller 13 år. Användaren loggar in med e-legitimation.

Vårdpersonalen är en viktig ambassadör

Du som vårdpersonal är vår viktigaste ambassadör för att sprida vilka möjligheter som finns med 1177.se och 1177 e-tjänster.

Uppmuntra gärna patienten att bland annat:

  • läsa sin journal via 1177.se (provsvar mm)
  • att aktivera sina aviseringar och dela sina kontaktuppgifter
  • av- eller omboka sin tid på 1177.se
  • förnya recept, se högkostnadsskydd

Frågor och svar om e-tjänsterna på 1177

Kan invånare med reservnummer logga in på 1177.se?

Nej. Invånare med reservnummer eller samordningsnummer kan inte logga in, det krävs ett svenskt personnummer och en e-legitimation för att kunna logga in.

Mer om inloggning, 1177.se

Låsa 1177-konto

Det kan vara aktuellt att låsa en patients inloggning till 1177 så att ingen kan logga in på kontot och därigenom komma åt uppgifter om vårdval eller bokade tider.

För att låsa en patientens konto används blanketten ”Begäran om att låsa 1177 konto” som finns i Cosmic. Denna skickas sedan in till VIS-Supporten som utför låsningen.

Mer om att låsa 1177-konto, 1177.se

Hur vet vården att invånarens 1177-konto är låst?

När ett personnummer söks fram i personalverktyget visas information att kontot och därmed inloggningsmöjlighet är låst. Vården kan då inte kontakta invånaren via 1177 Personalverktyget.

Kan någon logga in på en avliden invånares konto på 1177.se?

Nej. Vid varje inloggning görs en slagning mot Skatteverket. Är invånaren registrerad som avliden inaktiveras kontot och ingen kan logga in.

Hur vet jag om patienten har godkänt avisering och delning?

Det syns i lilla patientkortet i Cosmic under rubriken ”kommunikation via 1177” här ser du om det finns mobil- eller e-postuppgifter. 

Patienten frågar om hur man använder 1177.se, vad kan jag svara då?

Hänvisa patienten till hälsobiblioteken på våra sjukhus, där kan patienten få hjälp med hur man loggar in på 1177.se, bokar tid, ser sin journal, söker vård digitalt och mycket mer.

Hur gör jag om patienten inte längre kan eller vill ta emot information via 1177?

Patienten ändrar själv sina inställningar på 1177 om det är möjligt. I annat fall beställer vården en låsning av patientens 1177-konto. Läs mer här: Vårdgivarwebben - 1177

Kan barn mellan 13 och 17 år logga in på 1177.se?

Ja de kan logga in med e-leg Freja eID Plus och bank id med full behörighet.

Mer om inloggning för barn, 1177.se

Vad händer i e-tjänsterna när ett barn fyller 13 år?

Kopplingen till vårdnadshavare bryts per automatik när barnet fyller 13 år och vårdnadshavare kan då inte längre agera ombud för barnet.
De kontaktuppgifter och aviseringsinställningar som finns registrerade under inställningar ligger kvar. Ungdomen får logga in själv och registrera de uppgifter som ska gälla.

Hur fungerar det med aviseringar när det gäller barn?

Aviseringar skickas till de kontaktuppgifter som finns registrerade på barnets konto. Finns inga aviseringsuppgifter inlagda på barnet får alltså vårdnadshavare ingen avisering. Informera vårdnadshavarna att de måste lägga till sina egna kontaktuppgifter på barnets konto via ombudsläget för att de ska få en avisering från vården.

Hur gör vårdnadshavare för att få avisering på sådant som rör deras barn?

Vårdnadshavaren loggar in på 1177, klickar in sig på barnets namn som visas på startsidan. Högst upp till höger finns Inställningar, där aviseringsuppgifter för sms och eller e-post anges. När barnet fyller 13 år släpper kopplingen till vårdnadshavaren och de kan inte längre agera som ombud.

Går det att låsa ett barns konto även när vårdnadshavare är blockerade?

Ja. Funktionerna låsning av 1177-kontot och blockera vårdnadshavare har ingen koppling till varandra. Blockering av vårdnadshavare sker i Admin Journalen. Låsning av barns inloggning sker i personalverktyget för e-tjänsterna. En anledning till att både blockera vårdnadshavare och låsa barnets inloggning är om man misstänker att vårdnadshavaren har tillgång till barnets e-legitimation.

Om man låser ett barn inloggning till 1177, kommer då föräldrarna åt barnets journal?

Ja. När 1177-kontot är låst påverkar det endast möjligheten att logga in på 1177. Det förhindrar alltså att någon kan logga in på barnets 1177-konto och se startsidan där bokade tider och vårdval visas. Observera att barnets journal nås via vårdnadshavarens inloggning/journal vy och påverkas därför inte av att inloggningen på 1177 är låst för barnet.

Kan e-tjänsterna användas vid skyddad identitet?

En invånare med skyddade personuppgifter kan logga in på 1177.se med hjälp av sin e-legitimation och har då tillgång till alla tjänster som en mottagning erbjuder.

Vilken information visas för personal om att en invånare har skyddad identitet?

För vårdpersonalen visas namn, personnummer och var personen är listad. Uppgifter om e-postadress och telefonnummer kan också visas, om invånaren angett dem i sina personliga inställningar för aviseringar i e-tjänsterna.

Hur markeras en person med skyddad identitet i personalverktyget?

I personalverktyget markeras personer med skyddade personuppgifter med hjälp av en ikon. Denna ser ut som en röd sköld med ett hänglås

Kan en vårdnadshavare agera ombud om hen eller barnet har skyddade personuppgifter?

Nej. När vårdnadshavare eller barn har skyddade personuppgifter kan de inte agera ombud eller utföra ärenden åt barnet. Ombudskopplingen bryts automatiskt och försvinner från vårdnadshavarens startsida så fort någon får skyddade personuppgifter. Det finns dock alltid en risk att någon kan logga in på barnets konto om de har tillgång till barnets bank-ID. I särskilda fall där man upplever hot kan reservnummer skapas på barnet som kan användas för anteckningar och bokningar i journalsystemet.

Mer om skyddade personuppgifter, 1177.se

Kan man dela uppgifter med vården via 1177 när man har skyddad identitet?

Har man skyddad identitet så har man inte valen när man har loggat in i 1177 som gör att man kan dela sina uppgifter med vården

Man kan fortfarande fylla i att man vill ha aviseringar via sms eller e-post.

Vad kan vårdnadshavare göra på 1177.se?

De som är vårdnadshavare kan bland annat boka besök, förnya recept, läsa barnets journal genom att agera ombud för sitt barn fram till att barnet fyller 13 år.

Mer om att göra vårdärende åt barn, 1177.se

Kan man se information om läkemedel på 1177.se?

Invånare över 18 år kan se information om sina läkemedel i inloggat läge på 1177.se.

Mer om läkemedel på 1177.se

Support

Standardbild
IT VIS utbildning och support
  • Telefon: 0470-58 20 20, knappval2

Senast uppdaterad: 7 maj 2025