Hjälpmedel för tunga patienter
Hjälpmedel för hantering av tunga patienter kan bokas av berörd personal på lasaretten i Växjö och Ljungby.
Hjälpmedlen finns på Centrallasarettet Växjö i sängförrådet i källaren under matsalen och på Lasarettet Ljungby är de placerade i bariatriska förrådet i källaren.
Om sängen inte är tillgänglig när servicevärden ska boka, ska servicevärden göra en avvikelserapport som sedan hanteras av MFT. Andra hjälpmedel skickas till fastigheter.
Rutin för hjälpmedel -tunga patienter
Vid bokning vardagar 07-23, helgdagar 10-18
- Vårdpersonal bokar hjälpmedel i patienttransportsystemet
- Patienttransport transporterar hjälpmedlet till enheten
- Intern kundservice bokar hjälpmedlet i EZbooking i 7 dagar
- Efter användningen av hjälpmedel rengör vårdpersonal hjälpmedlet och kontrollerar funktionen (se checklista för återlämning, som hänger på hjälpmedlet)
- Vårdpersonal bokar återlämning i patienttransportsystemet
- Intern kundservice avbokar i EZbooking
Vid bokning kväll/natt: vardagar 23-07, helgdagar 18-10
- Vårdpersonal hämtar hjälpmedel i sängförrådet
- Vårdpersonal meddelar intern kundservice via mail, internkundservice@kronoberg.se vad som hämtats
- Intern kundservice bokar hjälpmedlet i EZbooking i 7 dagar
- Efter användningen av hjälpmedel rengör vårdpersonal hjälpmedlet och kontrollerar funktionen (se checklista för återlämning, som hänger på hjälpmedlet)
- Vårdpersonal bokar återlämning i patienttransportsystemet
- Intern kundservice avbokar i EZbooking
Om hjälpmedlet behöver repareras
- Vårdpersonalen felanmäler sängar i Medusa kundwebb genom att göra en uppdragsbeställning och skriva inventarienumret i fältet för beskrivning. Övriga hjälpmedel felanmäls i Weblord.
- Vårdpersonal rengör hjälpmedlet och sängen samt beställer transport till Medicinsk service (sängen) och/eller fastigheter (övriga hjälpmedel)
- Patienttransport meddelar intern kundservice att hjälpmedlet är på service
- Säng: Medicinsk service reparerar och meddelar intern kundservice att sängen ska tillbaka till sängförrådet. Intern kundservice avbokar i EZbooking samt bokar transport i patienttransportsystemet. Övriga hjälpmedel: Fastighetsdrift/service reparerar hjälpmedlet, lämnar till enheten, meddelar intern kundservice samt informerar felanmälande enhet att reparationen är klar.
Boka hjälpmedel för tunga patienter på Ljungby lasarett
- Vårdpersonal kontrollerar i Ezbooking om säng/hjälpmedlet är tillgängligt.
- Vårdpersonal bokar säng och hjälpmedel genom att kontakta intern kundservice på direktnummer 2020.
- Intern kundservice bokar hjälpmedlet i Ezbooking. Om bokningen sker kväll eller natt bokar intern kundservice hjälpmedlet följande vardag. Bokningstiden förlängs efter 7 dagar om inget annat meddelas.
- Vårdpersonal hämtar hjälpmedlet från sängförrådet.
- Efter användningen av hjälpmedel rengör vårdpersonal hjälpmedlet och kontrollerar funktionen (se checklista för återlämning, som hänger på sängen)
- Vårdpersonalen ringer intern kundservice och avbokar sängen/hjälpmedlet.
- Intern kundservice avbokar i EZbooking.
- Vårdpersonalen ställer tillbaka sängen/hjälpmedlet i förrådet.
Om hjälpmedlet behöver repareras
- Vårdpersonalen felanmäler sängen i Medusa kundweb. Övriga hjälpmedel anmäls i Weblord där det framgår vilken enhet hjälpmedlet ska efter reparation.
- Vårdpersonalen rengör hjälpmedel och transporterar till sängen till Medicinsk service och övriga hjälpmedel till fastighet.
- Säng: Medicinsk service reparerar, lämnar till enhet, meddelar intern kundservice samt informera att reparation är klar till felanmälande enhet. Övriga hjälpmedel: Fastighetsdrift/service reparerar hjälpmedel, lämnar till enhet, meddelar intern kundservice samt informerar felanmälande enhet att reparationen är klar.
- Vårdpersonal hämtar tillbaka hjälpmedlet till avdelningen.