Hjälpmedelsrådet

Hjälpmedelsrådet arbetar för en samordnad, kvalitetssäker, behovsbaserad och kostnadseffektiv hjälpmedelsprocess – i alla verksamheter i Region Kronoberg som arbetar med hjälpmedel.

I rådet finns en bredd av representanter från verksamheter inom regionen som förskriver och hanterar hjälpmedel.

Hjälpmedelsrådets uppdrag är att:

  • Skapa samsyn kring hjälpmedelsförsörjning, som gör att vi hanterar hjälpmedelsfrågor på ett enhetligt sätt och bidra till att främja utveckling.
  • Ha beslutanderätt och ansvara för en levande hjälpmedelshandbok, inom befintliga ISO-koder.
  • Samordna dokument som bidrar och hjälper att stödja regionens hjälpmedelshantering och förskrivningsprocessen.
  • Hantera och besluta om nya projekt som kan innebära förändringar i hjälpmedelshandboken.

För hjälpmedel som föreslås att ingå i Region Kronobergs sortiment ska ärendet vara förankrat och godkänt av ekonomiskt ansvarig chef (vilket kan variera beroende på verksamhet/enhet) enligt mall. Det är också ansvarig chef som ska skicka in ifylld projektmall till hjälpmedelsrådet hjalpmedelsradet@kronoberg.se.

Det är alltid projektform som gäller när man önskar införa nytt hjälpmedel i Region Kronobergs hjälpmedelshandbok.

Vid anmälan om nytt projekt används Projektmall HMR (docx).

Alla ärenden ska ha inkommit senast en månad innan nästkommande rådsmöte. Beroende på ärendets komplexitet och innebörd kan ärendehantering i vissa fall ta längre tid innan beslut kan tas.

Efter genomfört projekt

Efter genomfört projekt och då utvärdering är klar ska resultatet skickas till hjalpmedelsradet@kronoberg.se. Hjälpmedelsrådet kommer därefter att ta kontakt med projektansvariga för vidare information.

När hjälpmedelsrådet har beslutat att ett hjälpmedelsprojekt har godkänts och tas med i hjälpmedelshandboken ska blanketten Underlag till förändringsförslag (docx) fyllas i och skickas till hjalpmedelsradet@kronoberg.se.

Förändringsförslag i hjälpmedelshandboken är endast aktuellt för huvud- och kostnadsansvariga enheter. Övriga kontaktar hjälpmedelsrådet via mejl hjalpmedelsradet@kronoberg.se för vidare hantering vid förändringsönskemål.

Vid mindre förändringsförslag av befintliga riktlinjer i hjälpmedelshandboken ska underlag till förändringsförslag fyllas i. Det är ekonomiskt ansvarig chef för enheten som ska skicka ifyllt underlag till hjalpmedelsradet@kronoberg.se.

Tänk på att även små förändringar kan ha stor påverkan, det ska vara väl genomarbetat med alla berörda enheter innan ett förändringsförslag kan lämnas in.

Underlag - Enklare förändringar i hjälpmedelshandboken (pdf)

Alla ärenden ska ha inkommit senast en månad innan nästkommande rådsmöte. Beroende på ärendets komplexitet och innebörd kan ärendehantering i vissa fall ta längre tid innan beslut kan tas.

  • Barbro Kinhult Frindberg - ordförande
  • Elisabeth Ferner - ledamot
  • Joel Nilsson - ledamot
  • Lina Svensson - ledamot
  • Magnus Ottosson – ledamot
  • Nicklas Gylling – ledamot
  • Yvonne Karlsson – ledamot
  • Maria Thor – sekreterare

Hjälpmedelsrådets planerade möten 2025

  • 12/2    14.00-16.00
  • 7/ 5     14.00-16.00
  • 10/9    14.00-16.00
  • 12/11  14.00-16.00

Senast uppdaterad: 26 mars 2025