Digital patientinformation
Den skriftliga patientinformationen i form av broschyrer och foldrar ersätts med digital information, i första hand på 1177.se. Detta för att leva upp till grundprincipen ”digitalt först, på papper när det behövs”, som står i regionens riktlinje för patientinformation.
Hälso- och sjukvården har beslutat om ett treårigt projekt som stöttar verksamheterna att genomföra förbättringen. Projektet startade i mitten av 2025.
Pågående arbete
Folktandvården
Barnhälsovården
Barnkliniken
Primärvården
Därför ska arbetet göras
Det finns många argument till varför patientinformationen behöver digitaliseras, och de viktigaste tre är:
- Kvalitet och patientsäkerhet: materialet hålls alltid uppdaterat och finns i en version. Det blir nationellt, med regionala inslag så att patienten får jämlik information oavsett var i länet hen bor.
- Tillgänglighet: patienten kan själv välja om hen vill använda hjälpmedel för att få informationen uppläst, förstora eller översätta. Dessutom uppger patienterna att de vill ha informationen digitalt!
- Resurser: det frigörs tid för personalen som slipper skriva, formatera, uppdatera och ibland även posta broschyrer. Regionen sparar 600-800 000kr per år i rena tryckkostnader.
Under arbetets gång ska antalet nya broschyrer minimeras.
Så går det till
Arbetet utgår från de medicinska gruppernas ämnesindelning och verksamheter får information i god tid inför att de blir berörda.
-
Identifiera behov: vilka patientgrupper finns och vilka behov har de av skriftlig information före, under och efter ett besök
-
Produktion: 1177.se blir basen för patientinformation. Där kan vi göra tillägg om något saknas i den nationella informationen.
-
Förankring nytt arbetssätt: från personalverktyget 1177 kan personal
-
Skicka länkar från 1177.se till patientens inkorg på 1177.
-
Använda färdiga mallar för att skicka information som inte passar att ligga på 1177.se.
-
För patienter som behöver få information på papper går det enkelt att skriva ut från 1177.se.
-
- Driftsättning: gammalt material kastas eller arkiveras och det nya arbetssättet tas i produktion.
- Uppföljning: Förbättra ev problem och vidare justeringar.
Hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp har beslutat om ett treårigt projekt där all befintlig patientinformation ska göras om och 1177.se blir basen för patientinformation.
Projektet tillhör omställningsprogrammet Närmare kronobergaren, digifysisk vård.
Alla medicinska områden ska gås igenom, utan undantag, och patientinformationen ska digitaliseras i den mån det går. Det är projektet som styr i vilken ordning de medicinska områdena ska betas av.
Projektet arbetar i nära samarbete med införandet av smarta kallelser i Cosmic.
Emma Forsberg, projektledare
Stina Sohlin Subotic, kommunikationsstrateg
Johannes Twisk, AI och uppföljning
Sofia Thorvaldsson, IT VIS
Christina Engvall, medicinska kommittén, adjungerad
Kommunikationsgrupp: Anna Persson, Malin Wahlström, Åsa Lange
Arbetsgrupper med verksamhetsrepresentanter bildas per område
Kontakt
- E-post: emma.forsberg@kronoberg.se
- Telefon: 0470-58 96 10, 0767-25 97 39