Digital patientinformation

Den skriftliga patientinformationen i form av broschyrer och foldrar ska ersättas med digital information. Detta för att leva upp till grundprincipen för patientinformation ”digitalt först, på papper när det behövs”, som står i regionens riktlinje för patientinformation. Hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp har beslutat om ett treårigt projekt där all befintlig patientinformation ska göras om och 1177.se blir basen för patientinformationen.

Det finns många argument till varför patientinformationen behöver digitaliseras, och de viktigaste tre är:

  • Kvalitet och patientsäkerhet: materialet hålls alltid uppdaterat och finns i en version. Det blir nationellt, med regionala inslag så att patienten får jämlik information oavsett var i länet hen bor.
  • Tillgänglighet: patienten kan själv välja om hen vill använda hjälpmedel för att få informationen uppläst, förstora eller översätta. Dessutom uppger patienterna att de vill ha informationen digitalt!
  • Resurser: det frigörs tid för personalen som slipper skriva, formatera, uppdatera och ibland även posta broschyrer. Regionen sparar 600-800 000kr per år i rena tryckkostnader. 

I och med projektstart ska vi minimera antalet nya broschyrer som tas fram.

Så går det till

  • Projektet utgår från de medicinska gruppernas ämnesindelning för att patientinformationen ska bli regional. Verksamheter kommer att få information i god tid inför att de blir berörda av arbetet.
  • 1177.se blir basen för patientinformation. Där kan vi göra regionala tillägg om något saknas.
  • För information som inte är lämplig på 1177.se, eller när patienten behöver få informationen skickad till sig, är det enkelt för personalen att använda mallar i 1177 personalverktyg. Informationen kommer till patientens inkorg i 1177.
  • Behöver patienten få information på papper går det enkelt att skriva ut från 1177.se.

Hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp har beslutat om ett treårigt projekt där all befintlig patientinformation ska göras om och 1177.se blir basen för patientinformation.

Projektet tillhör omställningsprogrammet Närmare kronobergaren, digifysisk vård.

Alla medicinska områden ska gås igenom, utan undantag, och patientinformationen ska digitaliseras i den mån det går. Det är projektet som styr i vilken ordning de medicinska områdena ska betas av.

Projektet arbetar i nära samarbete med införandet av smarta kallelser i Cosmic.

Emma Forsberg, projektledare

Stina Sohlin Subotic, kommunikationsstrateg

Johannes Twisk, AI och uppföljning

Sofia Thorvaldsson, IT VIS

Medicinska kommittén, adjungerad

Verksamhetsrepresentant, adjungerad

Kontakt

Standardbild
Emma Forsberg
Kommunikatör/projektledare

Senast uppdaterad: 11 juni 2025