Fjärranslutning för externa partners
Denna sida riktar sig till dig som är teknisk kontaktperson för fjärranslutning till Region Kronoberg.
Informationen nedan beskriver vilka tekniska förutsättningar som behöver uppfyllas för att få en säker och stabil förbindelse mot Region Kronoberg.
För anslutning mot Region Kronobergs Citrix-miljö
Att använda äldre Citrix-klienter innebär säkerhetsrisker både mot Region Kronobergs Citrix-miljö och mot den lokala miljön där klienten används.
Detta innebär att vi kontinuerligt anpassar vår miljö så att den lever upp till att vara säker och robust.
Citrix rekommendation är tydlig att uppgradera till att köra senaste version av Citrix Workspace App LTSR. Om ni av någon anledning måste köra kvar med Citrix Receiver ska ni ha lägst version LTSR 4.9.9002(cu9).
Region Kronobergs Citrix Server-miljö bygger på versioner som har LTSR (Long Term Service Release). Det innebär att vi också valt de Citrix-klienter som följer LTSR. Det är också dessa vi rekommenderar till externa parter som kör mot vår miljö.
Vi hänvisar direkt till Citrix för att finna de senaste supporterade LTSR-versionerna. Ta kontakt med er lokala IT-enhet för hjälp.
Denna sida kommer kontinuerligt uppdateras i takt när Citrix rekommendation förändras.
För NetId (stöd för inloggning via SITHS-kort) rekommenderar vi att senaste version från SecMaker används.
Region Kronoberg certifierar enbart funktionaliteten med supporterade versioner av Windows 10 med senaste patchar med inbyggda webläsare så som IE11. Dock bör andra operativsystem och webläsare supportade av Citrix också fungera.
För skrivare rekommenderar vi att se till att den valda produkten är certifierad för Citrix-lösningar. Ta kontakt med er lokala IT-enhet för detaljer.
För övrig kringutrustning (så som etikettskrivare och scanners) för användning i Cosmic stöder vi en specifik modell av etikettskrivare och ett antal modeller av scanners. För detaljer, kontakta Region Kronobergs IT-support.
Vid problem för användare att logga in mot Region Kronobergs Citrix-miljö hänvisas i första hand till lokal IT-enhet för en första felsökning.
Vid problem för användare som använder SITHS-kort för att logga in, kontakta i första hand er lokala IT-enhet för felsökning av NetId, kortläsare, certifikat och att SITHS-kortet är korrekt utfärdat.
För er som loggar in med RSA-dosa (även er som har RSA-dosa som reservlösning) rekommenderar vi er att regelbundet testa att logga in med detta så att det finns tillgängligt när ordinarie metod inte fungerar eller annat behov uppstår.