Uppgradering och nyinstallation
På denna sida får du hjälp med de vanligaste frågorna kring Windows 10 och 11.
Kunskapsbanken och Användarstöd IT
I IT-portalens kunskapsbank kan du söka efter kunskapsartiklar och hitta svar på vanliga frågor.
Regionanställda hittar även hjälp och information på intranätet:
Lösenord
Osäker på vilka krav som ställs? Vad är lösenordsfråga? Här hittar du svar:
Windows 11
Uppgraderingen tar 1-2 timmar. Datorn måste vara ansluten till regionens nät. Du kan inte vara uppkopplad via fjärranslutning/VPN.
När datorn fått ner alla förutsättningar och är redo så kommer nedanstående ruta att dyka upp:
Från att rutan dyker upp första gången så har du fram till angivet slutdatum på dig att välja ett tillfälle som passar för uppgradering. På slutdatumet kommer den att starta automatiskt utan att du har möjlighet att påverka.
Du kommer kunna arbeta på datorn under första delen av uppdateringen som tar mellan 1–2 timmar, därefter kommer datorn behöva startas om inom 2 timmar.
Du har möjlighet att antingen starta direkt via knappen Installera nu eller stänga fönstret med hjälp av knappen Stäng för att få en påminnelse vid ett senare tillfälle under dagen.
När du valt att starta uppgraderingen kommer nedanstående ruta att ligga uppe tills första delen av uppgraderingen är klar.
När första delen av uppgraderingen är klar (efter 1–2 timmar) dyker en omstartsruta upp som kräver en omstart inom 2 timmar.
Det kommer att göras flera automatiska omstarter innan uppgraderingen är helt klar.
Låt datorn stå tills inloggningsrutan visas. Då är uppgraderingen klar.
Tänk på att det kan ta lite extra tid att logga in första gången efter uppgraderingen.
För att installera en nätverksskrivare på datorn gör du enligt nedan. En felaktigt installerad skrivare kan göra att utskrifter går till fel skrivare. Observera att skrivaren bara installeras på kontot du loggat in med i datorn.
- Klicka på genvägen "Lägg till skrivare" på skrivbordet.
- Välj tredje alternativet "Välj en delad skrivare efter namn".
- I textfältet skriver du skrivarens fullständiga namn. Namnet står på skrivarens etikett (till exempel \\LT540\Z74631). Det är viktigt att skriva \\ (bakåtlutat snedstreck) istället för vanligt snedstreck. Bakåtlutande snedstreck skrivs genom att hålla ner AltGr-tangenten och trycka på frågetecken.
- Klicka på Nästa och följ därefter guiden.
När du arbetar hemifrån och har Windows 11, behöver du först koppla upp dig via fjärranslutningen innan du kan se och komma åt dina dokument.
På skrivbordet finns tre dokumentationsmappar:
Här finns dina personliga dokument, som endast du har åtkomst till.
Här finns den dokumentation som delas med din avdelning. Alla på avdelningen har möjlighet att lägga upp nya dokument, redigera i befintliga samt radera dokument.
Här kan mappar och dokument delas med användare i hela Region Kronoberg. För de användare som har tillgång till mappen kan behörighet styras utifrån behov. Har användare full behörighet kan användare lägga upp nya dokument, redigera i befintliga samt radera dokument.
Allmänt
Film på hur man ändrar olika skärminställningar, öppnas i ny flik
Filmen kan bara ses när du är ansluten till Region Kronobergs nätverk.
Hitta inställningarna för skärm
Klicka på förstoringsglaset nere till vänster och skriv "bildskärm". Välj "Bildskärmsinställningar".
Ett annat sätt att hitta dit är att högerklicka på skrivbordet och välja "Bildskärmsinställningar".
Vilken skärm är vilken?
Om du har flera skärmar och inte vet vilken som är vilken skärm i bildskärmsinställningarna kan du trycka på "Identifiera" för att se vilka siffror skärmarna har.
Byt plats på skärmar
Ta tag i en av rutorna som representerar skärmarna och dra över den till andra sidan. Klicka sedan på "Verkställ".
Välj primär skärm
Klicka på den skärm som ska vara primär skärm, bläddra sedan ner och bocka i "Gör den här bildskärmen till primär bildskärm".
Ändra storlek
Du kan ändra skärmens upplösning under "Upplösning" i bildskärmsinställningarna. Har du flera skärmar behöver du först klicka på den skärm du vill ändra upplösning på. Välj ett alternativ under "Upplösning" (ju högre upplösning desto mer ryms på skärmen, ju lägre desto större blir allt).
Har man inget ljud kan det bero på att fel uppspelningsenhet är vald.
För att ställa in uppspelningsenhet högerklickar man på ljudikonen nere till höger. Om du får upp alternativet "Ljud" väljer du det, annars väljer du "Öppna Ljudinställningar" och klickar sedan på länken "Ljud på kontrollpanelen" som finns till höger eller långt ner i fönstret som dyker upp.
Under fliken "Uppspelning" ser man datorns ljudenheter. Den man vill använda ska vara markerad som standard (högerklicka på enheten och välj "Ange som standard").
Om du inte vet vilken enhet som ska användas kan du högerklicka på dem och välja "Testa". Om du hör något då, från rätt högtalare, så är det den du ska välja som standard.
Om ljudet inte fungerar i Cosmic efter att man ändrat uppspelningsenhet så starta om Cosmic helt. Om det fortfarande inte hörs något så starta även om datorn.
Film på hur man ändrar uppspelningsenhet, öppnas i ny flik
Filmen kan bara ses när du är ansluten till Region Kronobergs nätverk.
Det finns regler som styr hur lösenord ska vara utformade. Försöker man byta till ett lösenord som inte uppfyller kraven kommer lösenordsbytet inte gå igenom.
Krav för lösenord
- Minst 8 tecken långt.
- Innehåller minst 3 olika sorters tecken. Välj mellan:
- versaler (A B C),
- gemener (a b c),
- siffror (1 2 3),
- specialtecken (# & %).
- Innehåller inte namn, användarnamn eller annan personlig information.
- Innehåller inte nationella tecken såsom å ä ö.
- Återanvänd inte ett tidigare lösenord.
- Behöver bytas var tredje månad.
- Kan inte bytas oftare än 48 timmar.
Mer information:
Krav på lösenord och användarkonto (pdf), öppnas i ny flik
Byta lösenord
Du kan byta ditt lösenord när du är inloggad med ditt konto i datorn. Tryck Ctrl+Alt+Delete. Välj därefter "Ändra lösenord" och fyll i fälten. Om lösenordet inte uppfyller kraven får du ett meddelande och kommer sedan tillbaka till där du ändrar lösenord. Välj ett annat lösenord och testa igen.
Om du inte bytt lösenord på tre månader kommer du få upp att du behöver byta lösenord när du ska logga in i datorn. Välj då ett nytt lösenord för att komma vidare. Om du kommer tillbaka till inloggningsskärmen uppfyller lösenordet inte kraven och du behöver välja ett annat lösenord.
Glömt lösenord
Registrera en lösenordsfråga för att kunna återställa ditt lösenord om du skulle glömma bort det. Ange en lösenordsfråga genom att gå in på länken nedan och klicka på "Registrera fråga" uppe i den gröna listen.
Lösenordsfråga, öppnas i ny flik
Har du angett en lösenordsfråga kan du få hjälp med att återställa ditt lösenord genom att kontakta IT-supporten på 2020 knappval 1. Om du inte har en lösenordsfråga behöver du be din chef kontakta IT för att återställa ditt lösenord.
Skrivare
För att installera en nätverksskrivare på datorn gör du enligt nedan. En felaktigt installerad skrivare kan göra att utskrifter går till fel skrivare. Observera att skrivaren bara installeras på kontot du loggat in med i datorn.
- Klicka på genvägen "Lägg till skrivare" på skrivbordet.
- Välj tredje alternativet "Välj en delad skrivare efter namn".
- I textfältet skriver du skrivarens fullständiga namn. Namnet står på skrivarens etikett (till exempel \\LT540\Z74631). Det är viktigt att skriva \\ (bakåtlutat snedstreck) istället för vanligt snedstreck. Bakåtlutande snedstreck skrivs genom att hålla ner AltGr-tangenten och trycka på frågetecken.
- Klicka på Nästa och följ därefter guiden.
- Klicka på Förstoringsglaset (nere i listen).
- Skriv "Skrivare" och tryck Enter. Inställningsfönstret för Skrivare och skannrar öppnas.
- Klicka på önskad skrivare. (I Windows 10 behöver du därefter välja Hantera.)
- Klicka på Ange som standard. Skrivaren är nu vald som standardskrivare.
- Har du öppna program (ex Cosmic) behöver du starta om dem.
Nätverksskrivare har jobblagring vilket innebär att du behöver hämta dina utskrifter på skrivaren.
För att hämta din utskrift klickar du på ”Hämta från enhetsminne” eller ”Skriv ut från jobblagring”.
I nästa steg ska ditt användarnamn finnas med som en egen mapp.
Klicka på din mapp, välj dokument och klicka sedan på "Hämta från enhetsminne". Om du har flera utskrifter så kommer det att finnas en rad som säger "hämta flera utskrifter (ej pin)".
Om du vill ta bort en utskrift: klicka på den och välj "Ta bort".
Gäller dator med Windows 10.
Enkelsidig utskrift
För att ändra från dubbelsidig till enkelsidig utskrift ändrar man det när man ska skriva ut på datorn. I Word gör man detta genom att ändra från "Skriv ut på båda sidor" till "Skriv ut på ena sidan".
Färgutskrift
För att skriva ut i färg behöver man gå in på skrivarens egenskaper. Välj skrivaren och klicka på Skrivaregenskaper i programmet du ska skriva ut från. Gå in på fliken "Färg" om det är en färgskrivare och bocka ur "Skriv ut i gråskala".
Bärbar dator
Om du har en fjärranslutning och kopplar upp dig på den från en regiondator så ska du kunna använda datorn på samma sätt som på din arbetsplats, förutsatt att du har en stabil internetuppkoppling. Det är svårt att få samma användarupplevelse vid distansarbete som vid arbete på arbetsplats med regionnät. Olika internetleverantörer, egen hårdvara (router), internethastighet med mera kan påverka upplevelsen. IT har inte möjlighet att felsöka privat utrustning.
Mer information samt instruktioner om fjärranslutning kan du hitta i IT-portalens kunskapsbank.
Interna medarbetare hittar även mer information på intranätet.
I Windows 10 har vi infört en ny funktion på bärbara datorer för din e-post. Första gången du loggar in på din bärbara Windows 10 dator och startar Outlook så synkas hela din e-postlåda ner lokalt på datorn. Därefter har du alltid tillgång till e-post som är upp till 6 månader gamla. Detta kan vara användbart om man inte har möjlighet att koppla upp sig via VPN.
I inkorgen visas e-post som är upp till 6 månader gamla. Om det finns fler mejl så visas texten "Det finns flera objekt i den här mappen på servern". Om du vill se äldre mejl får du klicka på länken "Klicka här om du vill se mer om Microsoft Exchange".
Dockningsstation med USB-C, som den på bilden nedan, passar till de bärbara datormodellerna ThinkPad T14, T490, T480 och X280. Äldre datorer har en annan typ av dockningsstation.
Startknappen finns i hörnet på dockans ovansida (uppe till vänster i bilden ovan). Använd den när du ska starta datorn i dockat läge. Du ska alltså inte starta datorn genom att vika upp locket och starta den på datorns startknapp.
Om du inte får bild på skärmarna, kontrollera att lampan på datorns översida lyser med ett fast sken. Om datorn har hamnat i strömsparläge så blinkar lampan långsamt. Tryck då på startknappen på dockningsstationen för att väcka datorn.
Om du fortfarande inte får bild på skärmen och lampan på dockningsstationen lyser gul (den ska lysa vit) så kan det bero på att USB-C sladden inte sitter på baksidan av dockan.
Koppla datorn till dockningsstationen
För att docka in datorn ansluter du USB-C-kabeln till datoruttaget med en strömkontakt på (bakersta uttaget, till vänster på bilden nedan). Skulle det krångla kan du även testa att ansluta via andra uttaget (märkt med blixt), men använd i första hand strömkontakt-uttaget.
All utrustning kopplas in på dockans baksida. Det är viktigt att man sätter USB-C- kabeln från datorn i uttaget med en datorskärm på (näst längst till höger på bilden nedan). Man ska inte koppla datorn i uttaget på dockans framsida, det uttaget är bara till för extra utrustning.
IT-relaterade ärenden kan skickas in via IT-portalen.
IT-supporten kan även nås på telefon (2020 knappval 1). Öppettider vardagar 7-17.