Uppgradering och nyinstallation

På denna sida får du hjälp med de vanligaste frågorna kring Windows 10 och 11.

Kunskapsbanken och Användarstöd IT

I IT-portalens kunskapsbank kan du söka efter kunskapsartiklar och hitta svar på vanliga frågor.

IT-portalen (intern länk)

Regionanställda hittar även hjälp och information på intranätet:

Användarstöd IT (intern länk)

Windows 11

Uppgraderingen tar 1-2 timmar. Datorn måste vara ansluten till regionens nät. Du kan inte vara uppkopplad via fjärranslutning/VPN.

När datorn fått ner alla förutsättningar och är redo så kommer nedanstående ruta att dyka upp:

win11 skärmdump.jpg

Från att rutan dyker upp första gången så har du fram till angivet slutdatum på dig att välja ett tillfälle som passar för uppgradering. På slutdatumet kommer den att starta automatiskt utan att du har möjlighet att påverka.

Du kommer kunna arbeta på datorn under första delen av uppdateringen som tar mellan 1–2 timmar, därefter kommer datorn behöva startas om inom 2 timmar.

Du har möjlighet att antingen starta direkt via knappen Installera nu eller stänga fönstret med hjälp av knappen Stäng för att få en påminnelse vid ett senare tillfälle under dagen.

När du valt att starta uppgraderingen kommer nedanstående ruta att ligga uppe tills första delen av uppgraderingen är klar.

Grå ruta med texten "Installation pågår. Windwos 11 uppgradering. Stäng inte av datorn under tiden som uppgradering pågår."

När första delen av uppgraderingen är klar (efter 1–2 timmar) dyker en omstartsruta upp som kräver en omstart inom 2 timmar.

Gråvit ruta med regionlogga och texten "Datorn kommer att startas om. 01:59:01 kvar innan datorn startas om automatiskt. Datorn måste startas om för att kunna slutföra installationen av program och programvaruuppdateringar."

Det kommer att göras flera automatiska omstarter innan uppgraderingen är helt klar.

Låt datorn stå tills inloggningsrutan visas. Då är uppgraderingen klar.

Tänk på att det kan ta lite extra tid att logga in första gången efter uppgraderingen.

För att installera en nätverksskrivare på datorn gör du enligt nedan. En felaktigt installerad skrivare kan göra att utskrifter går till fel skrivare. Observera att skrivaren bara installeras på kontot du loggat in med i datorn.

  1. Klicka på genvägen "Lägg till skrivare" på skrivbordet.
    Genväg med skrivarikon och texten "Lägg till skrivare"
  2. Välj tredje alternativet "Välj en delad skrivare efter namn".
    Fönster med rubriken "Sök efter en skrivare med andra alternativ" där tredje alternativet ("Välj en delad skrivare efter namn" med textfält nedanför) är markerat
  3. I textfältet skriver du skrivarens fullständiga namn. Namnet står på skrivarens etikett (till exempel \\LT540\Z74631). Det är viktigt att skriva \\ (bakåtlutat snedstreck) istället för vanligt snedstreck. Bakåtlutande snedstreck skrivs genom att hålla ner AltGr-tangenten och trycka på frågetecken.
    Under "Välj en delad skrivare efter namn" har exempelnamnet "\\lt540\Z125315" skrivits
  4. Klicka på Nästa och följ därefter guiden.

När du arbetar hemifrån och har Windows 11, behöver du först koppla upp dig via fjärranslutningen innan du kan se och komma åt dina dokument.

På skrivbordet finns tre dokumentationsmappar:

Här finns dina personliga dokument, som endast du har åtkomst till.

Här finns den dokumentation som delas med din avdelning. Alla på avdelningen har möjlighet att lägga upp nya dokument, redigera i befintliga samt radera dokument.

Här kan mappar och dokument delas med användare i hela Region Kronoberg. För de användare som har tillgång till mappen kan behörighet styras utifrån behov. Har användare full behörighet kan användare lägga upp nya dokument, redigera i befintliga samt radera dokument.

IT-relaterade ärenden kan skickas in via IT-portalen.

IT-portalen (intern länk)

IT-supporten kan även nås på telefon (2020 knappval 1). Öppettider vardagar 7-17.

Senast uppdaterad: 24 oktober 2025