Framtidens sjukhusvård i Kronoberg

Regionstyrelsen i Region Kronoberg beslutade i maj 2024 att ett antal utredningar skulle göras. Syftet var att undersöka olika lösningar för att kunna behålla så mycket akutsjukvård som möjligt vid Ljungby lasarett. Utredningarna ledde fram till ett politiskt förslag till riktning för sjukhusvården, som den politiska majoriteten presenterade den 17 mars 2025. Här hittar du aktuell information om bakgrunden, förutsättningarna, de politiska besluten och utredningarna.

Aktuellt

Vid regionfullmäktiges sammanträde den 24 april beslutades att:

  • Operationer på nattetid ska utföras på Centrallasarettet Växjö.
  • Region Kronoberg ska ha åtta intensivvårdsplatser, som samlas på Centrallasarettet Växjö.
  • Region Kronoberg ska starta en intermediärvårdsavdelning med två platser på Ljungby lasarett.
  • Region Kronoberg ska byta namn på sjukhusen till Ljungby sjukhus och Växjö sjukhus. (Namnbytet på skyltar, i dokument med mera ska göras successivt.)

Bakgrund

Idag har Region Kronoberg ”ett sjukhus med två ingångar”. Sjukhuschefen är chef för båda sjukhusen. Alla kliniker är länsövergripande och leds av verksamhetschefer, som alltså är chefer för verksamheterna i både Växjö och Ljungby.

Exempel på kliniker är kirurgkliniken, medicinkliniken, kvinnokliniken, barn- och ungdomskliniken, ortopedkliniken, akutkliniken och ögonkliniken.

Läs mer om sjukhusvårdens organisation 

Redan idag råder det brist på nyckelkompetenser inom vården i Sverige, till exempel sjuksköterskor och läkare inom vissa specialiteter. Enligt myndigheternas prognoser kommer det att bli värre.

I Sverige ökar det totala vårdbehovet eftersom befolkningen växer, andelen äldre (med mer behov av vård) ökar – och den medicinska utvecklingen dessutom gör att vi kan behandla och bota fler sjukdomar.

I Kronoberg kommer antalet personer över 80 år att öka med 35 procent fram till 2033. Samtidigt ökar personer i arbetsför ålder med bara 2 procent under samma period. Konkurrensen om arbetskraften på hela arbetsmarknaden är dessutom stenhård och många branscher efterfrågar personal.

Hälso- och sjukvården i Sverige arbetar därför intensivt med att införa nya arbetssätt och former för att bedriva vård, eftersom man behöver kunna göra mer för fler patienter – med samma eller färre antal medarbetare.

Ett exempel är arbetet för nära vård enligt strategin Närmare kronobergaren

Akutsjukvård: behov och resurser

Även om det totala vårdbehovet ökar finns det vissa behov som minskar, till exempel akuta operationer och intensivvård. Anledningen är att vården utvecklats med mer förebyggande insatser samt bättre tekniker och metoder. Exempelvis har operationsmetoderna förfinats, vilket i sin tur minskar riskerna för komplikationer – och därmed behovet av om-operationer och intensivvård.

Samtidigt är akutsjukvård mycket resurskrävande, eftersom man alltid behöver ha personal som har jour eller beredskap för att möta invånarnas behov av akut vård kvällar, nätter och helger – till exempel akuta operationer.

Flest akutåtgärder i Kronobergs län görs vid Centrallasarettet Växjö, som exempelvis gör i snitt 30 akuta operationer på jourtid (vardagar kväll/natt och helg dygnet runt) varje vecka, varav 4-5 nattetid. På Lasarettet Ljungby opereras i snitt 10 personer på jourtid (vardagar kväll/natt och helg dygnet runt) per vecka. Av dessa görs 1,4 operationer nattetid.

Minimibemanningen för att hålla igång denna akuta verksamhet på operationsenheterna kräver 14 heltidsresurser personal på varje sjukhus, oavsett antalet åtgärder som faktiskt behöver genomföras.

På grund av det relativt lilla patientunderlaget i västra Kronoberg, i kombination med bristen på rätt kompetens, föreslog sjukhusledningen i Region Kronoberg i maj att akutsjukvården i Kronoberg skulle samordnas på ett sjukhus.

Region Kronobergs styrande politiker beslutade att utreda frågan vidare och undersöka alternativa lösningar för att kunna behålla två akutsjukhus i Kronobergs län. Dessa utredningar är nu klara. 

24 april 2025

Vid regionfullmäktiges sammanträde den 24 april beslutades att:

  • Operationer på nattetid ska utföras på Centrallasarettet Växjö.
  • Region Kronoberg ska ha åtta intensivvårdsplatser, som samlas på Centrallasarettet Växjö.
  • Region Kronoberg ska starta en intermediärvårdsavdelning med två platser på Ljungby lasarett.
  • Region Kronoberg ska byta namn på sjukhusen till Ljungby sjukhus och Växjö sjukhus. (Namnbytet på skyltar, i dokument med mera ska göras successivt.)

8 april 2025

Vid regionfullmäktiges sammanträde den 8 april beslutades om minoritetsåterremiss i frågan om framtidens sjukhusvård, efter ett yrkande från Kristdemokraterna. Yrkandet innebär att ytterligare utreda konsekvenserna av att samla intensivvårdsplatserna på Centrallasarettet Växjö.

31 mars 2025

Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att besluta: 

1. Operationer på nattetid ska utföras på Centrallasarettet Växjö.
2. Region Kronoberg ska ha åtta intensivvårdsplatser och att
dessa ska samlas på Centrallasarettet Växjö.
3. Region Kronoberg ska starta en intermediärvårdsavdelning
med två platser på Ljungby lasarett. 
4. Region Kronoberg ska byta namn på sjukhusen till Ljungby
sjukhus och Växjö sjukhus. Namnbytet på skyltar, i dokument
med mera ska ske successivt.

19 mars 2025

Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar att ge hälso- och sjukvårdsdirektören två uppdrag:
1. Att ta fram en plan och påbörja rekrytering för att starta upp en akutläkarorganisation på Ljungby lasarett. Återrapportering ska ske under hösten 2025.
2. Att ta fram en ny organisation för sjukhusvården där det ska vara en sjukhuschef på respektive sjukhus och där de kliniker som med fördel kan delas upp ska vara uppdelade. Återrapportering ska ske löpande.

Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår även regionfullmäktige att besluta:

  • Att operationer på nattetid ska utföras på Centrallasarettet i Växjö.
  • Att Region Kronoberg ska ha åtta intensivvårdsplatser och att dessa ska samlas på Centrallasarettet i Växjö.
  • Att Region Kronoberg ska starta upp en intermediärvårdsavdelning med två platser på Ljungby lasarett.
  • Att Region Kronoberg ska byta namn på sjukhusen till Ljungby sjukhus och Växjö sjukhus. Namnbytet på skyltar, i dokument med mera ska ske successivt.

18 december 2024

Hälso- och sjukvårdsnämnden ger hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag att återkomma med en analys som beskriver förutsättningarna att bedriva olika typer av vård på respektive sjukhus beroende på vilken intensivvård som tillgodoses.

Arbetet ska inkludera medarbetarna som berörs av utredningarnas innehåll i en representativ dialog.

20 november 2024

Hälso- och sjukvårdsnämnden ger hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag att utreda förutsättningarna för samt konsekvenserna av att dela sjukhusorganisationen och därmed göra Ljungby lasarett och Centrallasarettet i Växjö till självständiga sjukhus.

28 maj 2024

Utredningen ”Samplanering av sjukhusvårdens innehåll i Region Kronoberg” redovisas för regionstyrelsen i Region Kronoberg. Regionstyrelsen beslutade därefter att fortsätta utreda frågan, och undersöka alternativa lösningar för att kunna behålla akutsjukvård i Ljungby. Så här står det i styrelsens beslut:

  1. Notera rapporten ”Samplanerad sjukhusvård i Region Kronoberg” till protokollet.
  2. Uppdra åt hälso- och sjukvårdsdirektören att utreda alternativa lösningar för organisering av akutflödet för att kunna bibehålla så hög tillgång till akutsjukvård som möjligt på Ljungby lasarett utan att riskera tillgängligheten till den planerade vården.
  3. Uppdra åt hälso- och sjukvårdsdirektören att utreda möjligheten att öka vårdutbudet och produktionsvolymen på Ljungby lasarett genom att förflytta delar av produktionen från Centrallasarettet i Växjö till Ljungby lasarett. Utredningen ska även belysa möjligheten att erbjuda ultraljudsundersökningar för fosterdiagnostik i Ljungby.
  4. Uppdra åt hälso- och sjukvårdsdirektören att utreda hur jourläkarcentralerna kan samlokaliseras och effektiviseras tillsammans med akutklinikerna. Utgångspunkten ska vara att 1177 är huvudingången.
  5. Uppdra åt regiondirektören att utreda en intraprenadliknande bolagisering för Ljungby lasarett och vårdcentralerna i Ljungby tillsammans med kommunerna i västra länsdelen.
  6. Samtliga uppdrag ska belysa krisberedskapsperspektivet, samt behovet av redundans utifrån ett civilt försvar.
  7. Uppdragen ska återrapporteras till regionstyrelsen under 2024.

Sedan regionstyrelsen tog detta beslut om utredningar har Region Kronoberg sett att det är en fördel att utreda punkt 2 och 4 ovan som en helhet. Detta innebär att man undersökt alternativa lösningar för att organisera och effektivisera akutflödet, där möjligheterna att samlokalisera jourläkarcentralerna och akutkliniken kan vara en del. 

Utredningar

Så här står det i det politiska beslutet i hälso- och sjukvårdsnämndens beslut den 18 december 2024:

"Uppdra hälso- och sjukvårdsdirektören att återkomma med en analys som beskriver förutsättningarna att bedriva olika typer av vård på respektive sjukhus beroende på vilken intensivvård vi kan tillgodose. Återrapport ska ske 2025-02-24".

"Uppdra hälso- och sjukvårdsdirektören att säkerställa att inkludera medarbetarna som berörs av utredningarnas innehåll i en representativ dialog".

I beredningen av ärendet har sjukhusvårdens ledning, chefläkare samt representanter från anestesikliniken, ambulansverksamheten, medicinkliniken, kirurgkliniken, ortopedkliniken, öron- näsa- halskliniken och akutkliniken deltagit. Stöd har även funnits från planering och utredning.

Analysen är klar och presenterades på hälso- och sjukvårdsnämnden den 24 februari 2025.

Framtidens sjukhusvård - IVA-anays (pdf)

Så här står det i det politiska beslutet i hälso- och sjukvårdsnämnden den 29 november 2024:

"Uppdra åt hälso- och sjukvårdsdirektören att utreda förutsättningarna för samt konsekvenserna av att dela sjukhusorganisationen och därmed göra Ljungby lasarett och Centrallasarettet i Växjö till självständiga sjukhus".

Uppdraget har genomförs av den externa vårdkonsulten Helseplan.

Utredningen är klar och presenterades för hälso- och sjukvårdsnämnden den 24 februari 2025. 

Utredning av sjukhusorganisationen - genomförd av Helseplan (pdf)

Samma fråga har även utretts i en separat, fristående utredning, finansierad av näringslivet, för att skapa ett så brett underlag som möjligt inför regionpolitikernas beslut.

Så här står det i det politiska beslutet i regionstyrelsen den 28 maj 2024:

”Uppdra åt regiondirektören att utreda en intraprenadliknande bolagisering för Ljungby lasarett och vårdcentralerna i Ljungby tillsammans med kommunerna i västra länsdelen.”

Målet med en sådan driftsform skulle vara att göra det mer attraktivt att arbeta inom verksamheterna i Ljungby och därmed säkra kompetensförsörjningen – för att kunna behålla akutsjukvård vid Ljungby lasarett.

Utredningen presenterades för regionstyrelsen den 17 december. 

Styrgrupp med regionen och kommunerna

En första åtgärd efter beslutet blev att bilda en styrgrupp med ledande politiker i Region Kronoberg, Älmhults kommun, Ljungby kommun och Markaryds kommun. (Se nedan.) Gruppen har tillsammans utforskat möjligheterna att samarbeta på helt nya sätt.

Utredningen byggde på aktuell statistik, faktaunderlag och prognoser från flera olika parter och aktörer.

Läs utredningsdirektivet

Utredningens rekommendation och slutsats

Den politiska styrgruppen kom i november 2024 överens om att lämna följande rekommendationer och slutsats till regionstyrelsen:

  • Styrgruppen konstaterar att en gemensam organisation för sjukhusvård och viss kommunal verksamhet, likt en intraprenadliknande bolagisering, inte är att rekommendera för tillfället.
  • Styrgruppen ser behov av att utreda vilka möjligheter som finns för att utveckla Ljungby lasarett till ett självständigt lasarett.
  • Styrgruppen betonar vikten av att Ljungby lasarett fortsatt ska ha en akutmottagning som är öppen dygnet runt och året runt.
  • Utöver dessa tre slutsatser som styrgruppen har enats om, har kommunföreträdarna i den politiska styrgruppen framfört ytterligare synpunkter till regionstyrelsen, såväl enskilt som i grupp.

Utredningsuppdrag avseende intraprenadliknande bolagisering för Ljungby lasarett och vårdcentralerna i västra länsdelen (pdf)

Medlemmar i styrgruppen

Styrgruppen bestod av:

  • Henrietta Modig Serrate (S), ordförande i regionstyrelsen
  • Ida Eriksson (M), förste vice ordförande i regionstyrelsen och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden
  • Anna Zelvin (KD), andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden
  • Magnus Carlberg (S), förste vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden
  • Emil Torstensson (KD), andra vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden
  • Magnus Gunnarsson (M), ordförande i kommunstyrelsen i Ljungby
  • Lars-Ove Johansson (C), förste vice ordförande i kommunstyrelsen i Ljungby
  • Anne Karlsson (S), andre vice ordförande i kommunstyrelsen i Ljungby
  • Bengt Germundsson (KD), ordförande i kommunstyrelsen i Markaryd
  • Elin Svensson (M), förste vice ordförande i kommunstyrelsen i Markaryd
  • Joakim Pohlman (S), andre vice ordförande i kommunstyrelsen i Markaryd
  • Eva Ballovare (S), ordförande i kommunstyrelsen i Älmhult
  • Gusten Mårtensson (C), förste vice ordförande i kommunstyrelsen i Älmhult
  • Jacob Willborg (M), andre vice ordförande i kommunstyrelsen i Älmhult

Så här står det i det politiska beslutet i regionstyrelsen den 28 maj 2024:

”Uppdra åt hälso- och sjukvårdsdirektören att utreda alternativa lösningar för organisering av akutflödet för att kunna bibehålla så hög tillgång till akutsjukvård som möjligt på Ljungby lasarett utan att riskera tillgängligheten till den planerade vården.”

”Uppdra åt hälso- och sjukvårdsdirektören att utreda hur jourläkarcentralerna kan samlokaliseras och effektiviseras tillsammans med akutklinikerna. Utgångspunkten ska vara att 1177 är huvudingången.”

Dessa två uppdrag har slagits samman till en gemensam utredning. Utredningen skulle beskriva det akuta flödet utifrån olika scenarier, och utifrån perspektiven ekonomi, medarbetare, patienter, arbetsflöden och arbetssätt.

Arbetet skulle också involvera hur jourläkarcentralerna och 1177, via telefon och digitalt, kan bidra till att effektivisera det akuta flödet. Utredningen skulle väga samman aktuell statistik och faktaunderlag, och kompletteras med relevant workshop.

Utredningen är klar och presenterades för regionstyrelsen den 17 december 2024. 

Framtidens sjukhusvård i Region Kronoberg (pdf)

Alternativa lösningar för organisering av akutflödet och samlokalisering akutmottagning-JLC (pdf)

 

Så här står det i det politiska beslutet i regionstyrelsen den 28 maj 2024:

”Uppdra åt hälso- och sjukvårdsdirektören att utreda möjligheten att öka
vårdutbudet och produktionsvolymen på Ljungby lasarett genom att förflytta delar av produktionen från Centrallasarettet i Växjö till Ljungby lasarett. Utredningen ska även belysa möjligheten att erbjuda ultraljudsundersökningar för fosterdiagnostik i Ljungby.”

Beslutet innebär att Region Kronoberg skulle beskriva hur utbudet av planerad vård och produktionsvolymerna skulle kunna utvecklas på Ljungby lasarett.

Utredningen skulle väga samman aktuell statistik och faktaunderlag, och kompletteras med relevant workshop.

Utredningen är klar och presenterades för regionstyrelsen den 17 december 2024.

Kan det elektiva vårdutbudet och produktionsvolymen öka på Ljungby lasarett (pdf)

Sjukhusvårdens ledning i Region Kronoberg fick 2023 från regionstyrelsen i uppdrag att planera för och analysera samplanering av vårdens innehåll vid regionens två sjukhus. För att uppnå en god verksamhetsförankring bildades en arbetsgrupp med ett antal klinikchefer på sjukhusen, som haft stöd i genomförandet av kompetens från två avdelningar inom Region Kronoberg: programkontor nya vårdbyggnader samt uppföljning och kvalitet. Konsultföretaget Sirona har också bidragit i analysarbetet.

Utredningen definierar ordet ”samplanering” som planeringen av vården mellan länets två sjukhus, så att man nyttjar den samlade kapaciteten på bästa sätt för invånarna i Kronoberg.

Resultatet av utredningen visade på problem med bemanning och svårigheter att kunna bedriva vård på båda lasaretten i den omfattning som görs idag.

Utredningen visar på stora svårigheter att bedriva akutsjukvård på två sjukhus i Kronobergs län. Utredarna föreslår att man ska renodla sjukhusen med två olika uppdrag, och att akutsjukvård ska finnas i Växjö.

Läs rapporten "Samplanerad sjukhusvård i Region Kronoberg"

Bilaga 1 Sirona

Bilaga 2 Patientsäkerhet

Senast uppdaterad: 24 april 2025