Personcentrerad vård
Att ha ett personcentrerat förhållningssätt innebär att se till människan bakom diagnosen och sjukdomen. Vården ska utgå från vad som är viktigt för personen och de förutsättningar, resurser och hinder som den har. En hög grad av delaktighet ökar följsamheten till behandling, egenvård och förebyggande insatser.
En personcentrerad vård tar tillvara patientens behov och resurser i alla delar av vårdprocessen: innan, under och efter kontakt med vården. Det handlar till exempel om att:
- utgå från patienters individuella behov och förutsättningar – att i varje patientmöte utgå från frågan "Vad är viktigt för dig?"
- ha enkla och tydliga kontaktvägar in i vården
- vårdpersonal och patienter tar gemensamma beslut om vård och behandling
- vården ger stöd till patientens egenvård.
Detta innebär inte att du som vårdpersonal ska avstå från att arbeta professionellt, evidensbaserat och med utgångspunkt i fastställda rutiner. Vinsten ligger i att profession, patient och anhöriga samarbetar utifrån sin expertis och sina möjligheter för att vården ska ge ett så bra resultat som möjligt.
Det viktigaste verktyget för att du som vårdpersonal ska arbeta personcentrerat är patientkontraktet.
Personcentrerad vård är en viktigt del av hälso- och sjukvårdens utvecklingsstrategi Närmare Kronobergaren och en stor del av omställningen till nära vård.
Vi arbetar för att patienter och närstående ska medverka i exempelvis förbättringsarbeten, projekt och forskning. Då kan vi ta del av viktiga erfarenheter, kunskaper och utveckla en effektiv och hållbar hälso- och sjukvård.
Så här står det i patientlagen från 2014:
Inledande bestämmelser:
Denna lag syftar till att inom hälso- och sjukvårdsverksamhet stärka och tydliggöra patientens ställning samt till att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
5 kap. Delaktighet
1 § Hälso- och sjukvården ska så långt som möjligt utformas
och genomföras i samråd med patienten.
2 § En patients medverkan i hälso- och sjukvården genom att
han eller hon själv utför vissa vård- eller behandlingsåtgärder ska utgå från patientens önskemål och individuella förutsättningar.
3 § Patientens närstående ska få möjlighet att medverka vid
utformningen och genomförandet av vården, om det är lämpligt och om bestämmelser om sekretess eller tystnadsplikt inte hindrar detta.
Myndigheten Vårdanalys har utvärderat patientlagens genomslagskraft. Utvärderingen tydliggör flera faktorer som måste finnas för att lagen ska leda till det den är tänkt. En av de viktigaste faktorerna är att det finns en kultur som främjar delaktighet och medskapande. Genom att skapa förutsättningar för en starkare ställning för patienten kan fler bli medskapare till sin vård och hälsa. Det kan ge utrymme för ett utökat stöd till mer resurssvaga grupper och patienter.
Kontakt

Huvudprojektledare personcentrerad vård
- E-post: frida.j.jonsson@kronoberg.se
- Telefon: 0470-58 31 71, 0767-25 97 05