
Så gör vi barnen medvetna om karies med hjälp av drama
”Nu ska vi skapa magi” säger tandhygienist Evelina, och barnen som sitter i en ring runt henne lyssnar koncentrerat och storögt. Det är kunskap om tandhälsa som överförs med hjälp av drama, en helt ny metod inom folktandvården Region Kronoberg.
På golvet framför Evelina Kraft-Bodi ligger två dukar. Under dem gömmer sig sådant som är bra för tänderna, respektive dåligt. Läskburken, klubban och chipsen buas ut. En gång i veckan är det okej med godis, enas sexåringarna om, men om det är fredag, lördag eller söndag som gäller råder det delade meningar om. Men tandkräm, det är i alla fall jättebra!
Dramapedagogik som metod
Att med hjälp av drama lära barn god tandhälsa är nytt i Kronoberg. Sju personer är utbildade i metoden, som bland annat går ut på att skapa olika rollfigurer för att göra informationen mer spännande. Rollfiguren har två karaktärer – den ena är den pedagogiska tandvårdspersonalen som visar vad tänderna gillar, och den andra är den som gör allting fel. Under två år ska man besöka de flesta skolor i länet, förskoleklasser och år 3 och 5. Idag är det en förskoleklass som får besök.
Sivan borstar tänderna med kolasås
Evelina går ut ett litet ärende och det knackar på dörren. In kommer Sivan, en uppenbarelse i rosa och orange. Men vad gör hon? Borstar tänderna med diskborste och kolasås? Inte så konstigt att hon har tandvärk. Det kommer flera förslag från den unga publiken. Ska hon kanske ringa 112? Ska hon gå till tandläkaren och borra?
Om projektet:
Simsalabim är en del av folktandvårdens uppdrag att göra barn medvetna om det egna ansvaret för tandhälsan. Man har sett att vissa åldersgrupper har mer karies än tidigare, men också att alltför många barn inte borstar sina tänder två gånger per dag och att godis, läsk och småätande är vanligare. Ett annorlunda sätt att arbeta som växt fram är att använda sig av dramapedagogik i skolan. I skolan når man barnen i en trygg miljö, mindre laddad än en tandläkarmottagning. Dramapedagogiken är anpassad för varje åldersgrupp, och tandvårdspersonalen har fått utbildning i metoden. Projektet ska pågå till och med år 2021.
FOTO: Anna Nordström