Akademiska verksamheter
Det finns tydliga nationella riktlinjer: forskning, utveckling och utbildning ska vara integrerade delar i hälso- och sjukvården, och det är ett lagkrav att regioner ska bedriva forskning.
Att ta tillvara forskarkompetens och skapa förutsättningar för forskning i den kliniska vardagen är avgörande för att utveckla vården, möta framtida utmaningar och säkerställa en god och jämlik vård för invånarna. Samtidigt stärker vi vår attraktionskraft som arbetsgivare genom att ge utrymme för forskningsverksamhet och värdesätta den kompetens som medarbetare med forskarutbildning bidrar med.
Forskningsenheten kan stödja er verksamhet utifrån följande processbeskrivning:
- Dialog och informaiton i ledningsgrupp
- Identifiering (behovsanpassas)
- Planering (behovsanpassas)
- Genomförande i verksamheten
- Uppföljning i verksamheten
Forskningsenheten kan ge metodstöd i steg 1-3.
Intresseanmälan för akademisk verksamhet
Är du intresserad av att veta mer? Mejla fou@kronoberg.se och ange vilken verksamhet du representerar så kontaktar vi dig. Vi för en dialog utifrån processbeskrivningen och checklistan nedan. Vid frågor kontakta verksamhetsutvecklare Sara Christensen eller forskningschef Carina Elmqvist.
Checklista akademisk verksamhet
Ledning och organisation
□ En docent/disputerad adjungerad till klinikens ledningsgrupp
□ Minst en docent/disputerad ska vara adjungerad till ett universitet
□ Forskarutbildade medarbetare ska finnas på klinik
□ Forskningstid ska schemaläggas för forskarutbildad personal
□ Forskarutbildning meriterande vid rekrytering
Forskarutbildning
□ Minst en kliniskt verksam anställd vara registrerad doktorand
Vetenskaplig produktion
□ Kontinuerlig vetenskaplig produktion
□ Erhålla externa forskningsmedel
Utbildning
□ Interprofessionella utbildningsinsatser på grund och avancerad nivå
Utveckling
□ Överföra egna och andras forskningsresultat till praktisk vård
□ Fortlöpande utvärdera etablerade och nya metoder
□ Förmedla resultatet av sin verksamhet till övriga delar av hälso- och sjukvården
□ Redogöra för rapportering till nationella kvalitetsregister
□ Deltagande/presentation på vetenskapliga konferenser
□ Delta i kliniska studier
Infrastruktur
□ Tillgång till relevant forskningsinfrastruktur – se student till docent
□ Tillgång till klinisk bibliotekarie
□ Tillgodose att patienter tillfrågas om att delta i forskningsstudier
□ Samverka med akademi, andra regioner mfl samhälleliga aktörer.
Exempelvis kan disputerade medarbetare
□ Vara forskningsansvarig i den egna verksamheten
□ Stödja chefen i verksamhetsutveckling på strategisk nivå
□ Bidra med vetenskaplig kunskap i klinikens ledningsgrupp
□ Vara studierektor/ utbildningsansvarig
□ Arbeta som klinisk lektor/docent/professor
□ Leda akademiska kliniker
□ Leda Journal club på klinik
□ Handleda kliniska utvecklings- och forskningsprojekt
□ Vetenskaplig handledare ST-arbeten
□ Vara bi- och/eller huvudhandledare för doktorander
□ Aktivt delta i medicinska grupper i kunskapsstyrningssystemet
□ Vara sakkunnig och granskare såväl internt som externt
□ Vara med- och/eller huvudsökande externa forskningsmedel
□ Följeforska klinisk verksamhet i samverkan med universitet och högskolor.