Multimodala uttrycksformer i kommunikation och samspel med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning
Sammanfattning Mirja Bjuhrs doktorandarbete, specialpedagog vid habiliteringen barn och ungdom.
Medverkande
Doktorand: Mirja Bjuhr doktorand vid Institutionen för vårdvetenskap vid Linnéuniversitetet
Huvudhandledare: Sofia Almerud- Österberg, klinisk lektor, Sjuksköterska Region Kronoberg och Institutionen för vårdvetenskap vid Linnéuniversitetet
Biträdande handledare: Erika Cloodt, Med.dr, fysioterapeut, Region Kronoberg och Karin Pernebo klinisk lektor, psykolog Region Kronoberg och Institutionen för psykologi vid Linnéuniversitetet
Medverkande enheter Region Kronoberg: Habiliteringen Barn och ungdom
Bakgrund
Barn med svår intellektuell och fysisk funktionsnedsättning, ofta kallad flerfunktionsnedsättning, har mycket stora behov av stöd. De här barnen har svårt att tala och röra sig, vilket gör det svårt att kommunicera och vara delaktiga i sociala sammanhang. Därför behövs alternativa sätt att kommunicera, som kroppsspråk, ansiktsuttryck, ljud, beröring och visuellt stöd. När man kombinerar flera olika sätt att uttrycka sig, till exempel ljud och rörelser samtidigt, kallas det multimodal kommunikation. Det kan göra det lättare för barnen att vara med i samspel och uttrycka sig. Fortfarande vet vi ganska lite om hur de vuxna runt barnen, som assistenter, föräldrar och skolpersonal använder och upplever dessa metoder i praktiken.
Syfte
Projektets syfte är att utforska och fördjupa förståelsen för hur multimodala verktyg och uttryckssätt kan stödja interaktion och samspel med barn med flerfunktionsnedsättning. Ett praktiskt verktyg kommer att utvecklas för att underlätta användningen av icke-verbal kommunikation i mötet med dessa barn.
Metod
Studien använder en kvalitativ ansats och samlar data via flera metoder. Semistrukturerade intervjuer genomförs med elevassistenter i anpassad grund- och gymnasieskola samt med vårdnadshavare. En videostudie observerar vårdpersonal i deras arbete med multimodal kommunikation, för att studera verkliga kommunikationssituationer och uttrycksformer. En litteraturgenomgång genomförs också för att placera resultaten i ett vetenskapligt sammanhang. Insamlade data analyseras med tematisk analys för att identifiera återkommande mönster och centrala teman.
Betydelse
Projektet fyller en viktig kunskapslucka kring kommunikation med barn med flerfunktionsnedsättning. Genom att kombinera litteraturstudier, intervjuer och videostudier ger projektet ny förståelse för hur sinnesbaserad och icke-verbal kommunikation kan anpassas efter individuella behov. Det utvecklar även ett praktiskt verktyg som stödjer vårdpersonal och föräldrar i kommunikationsarbetet, vilket minskar barriärer och främjar vardagligt samspel. Resultaten kan användas för att skapa riktlinjer och utbildningsmaterial, främja forskningsbaserad och personcentrerad vård samt stärka tvärprofessionellt samarbete mellan vård, skola och barnets familj och nätverk. Projektet bidrar därmed till ökad livskvalitet för barnen och en mer jämlik och inkluderande vård i Region Kronoberg.
Tidsplan
Doktorandstudierna bedrivs på halvfart med kontinuerligt deltagande i seminarier och kurser. Datainsamling och analys sker i etapper från 2025 till 2029, med videostudier planerade under 2027–2028. Under 2030–2032 genomförs metodplanering, workshops med vårdpersonal och vårdnadshavare, samt sammanställning av resultat och utveckling av verktyg. Avslutande manusbearbetning och disputation planeras till 2033.
Finansiering
Studierna finansieras via forskningsenheten i Region Kronoberg med 20% samt via externa fondmedel.