Egenmonitorering
Med tjänsten egenmonitorering kan patienten mäta och följa sina värden hemifrån och vården kan ta del av mätresultaten. Patient och vårdpersonal kan kommunicera med varandra på distans, via chatt. Patienten får bättre kontroll på sin sjukdom och får en tydlig signal om värdena går åt fel håll. Det ger både patient och vårdpersonal möjlighet att agera snabbare.
Data från patienten (från medicinteknisk utrustning, formulär eller skattningar) förs över på ett säkert sätt direkt via en app på patientens mobil eller läsplatta, till en plattform som vården använder. Patienten måste ha Mobilt BankID för att kunna logga in i tjänsten.
Support
Kontakta företaget ImagineCares support för vårdpersonal och patienter.
Telefon: 08-520 277 35 Mejl: support@imaginecare.com
Supporten har öppet helgfria vardagar 8-17.
Support - vanliga frågor och svar
Frågor om införandet i Kronoberg
Mejla gärna egenmonitorering@kronoberg.se
Informationsmaterial
Genom egenmonitorering vill vi föra vården närmare dig som patient. Vi erbjuder egenmonitorering för ökad:
Trygghet
Både du och din vårdpersonal ser dina hälsovärden löpande och kan agera om något sticker ut.
Tillgänglighet
Vårdpersonalen lär känna din hälsa över tid och ni tar enkelt kontakt med varandra via chatt vid behov.
Flexibilitet
Du får bättre vård på dina villkor, var du än är, utan att behöva ta dig till mottagningen/vårdcentralen i onödan.
Insyn
Du får bättre insyn i din vårdplan och i dina hälsovården, vilket ger ökad kunskap om din egen hälsa.
Mer information: Egenmonitorering – håll koll på dina värden hemifrån - 1177
Meddelande till patient via 1177 personalverktyget (pdf)
Detta meddelande är inlagt i 1177 personalverkyget.
Instruktion
Se instruktion för hur du skickar ut meddelande till patienter via personalverktyget.
Instruktion för att skicka ut meddelande till patient via 1177 personalverktyget (pptx)
Ett mejl skickas från leverantören till patient när patienten har blivit upplagd i systemet.
Logistikblad till patient (pdf).
Detta får patienten tillsammans med mätutrustningen.
Mer information om egenmonitorering
Egenmonitorering, är en viktig del i omställningen till nära vård.
Patienten blir medskapare av sin vård, med en ökad kunskap, trygghet, kontroll och delaktighet i den egna vårdprocessen som resultat.
Med egenmonitorering ges förutsättningarna för en kontinuerlig relation och ett nära samspel mellan vård och patient.
Vårdpersonalen kan i högre utsträckning arbeta proaktivt, vilket leder till en ökad vårdkvalitet och bättre arbetsmiljö. Akuta och oplanerade vårdbesök kan undvikas och vårdens kompetenser och resurser kan nyttjas på ett bättre sätt.
Region Kronoberg fattade år 2022 beslut om att medverka i en samupphandling med sex andra regioner för ett system för egenmonitorering. Upphandlingen är klar.
I upphandlingen ingår bland annat IT-stöd, digitala tjänster, tekniska lösningar, olika verktyg för egenmonitorering och formulär.
I grundutbudet ska blodtryck, puls, saturation, vikt, temperatur, spirometri och blodsocker kunna mätas. Det ska också finnas egenmonitoreringsplaner för hjärtsvikt, hypertoni, KOL samt diabetes typ 2.
Fyra arbetsgrupper har bildats för att testa och utveckla arbetssättet inom astma, KOL, hypertoni, diabetes och hjärtsvikt.
Införandet sker i följande arbetsgrupper:
- KOL – vårdcentralerna Lessebo, Sländan, Lagan, Lidhult, Kungshögen, Tingsryd och Ryd
- Hypertoni och diabetes – mödravården, Birka, Ingelstad, Teleborg och Tingsryd
- Hjärtsvikt – hjärtmottagningen Växjö och Ljungby
- Astma – Rottne, Lenhovda och Braås