Egenmonitorering

Med tjänsten egenmonitorering kan patienten mäta och följa sina värden hemifrån och vården kan ta del av mätresultaten. Patient och vårdpersonal kan kommunicera med varandra på distans, via chatt. Patienten får bättre kontroll på sin sjukdom och får en tydlig signal om värdena går åt fel håll. Det ger både patient och vårdpersonal möjlighet att agera snabbare.

Data från patienten (från medicinteknisk utrustning, formulär eller skattningar) förs över på ett säkert sätt direkt via en app på patientens mobil eller läsplatta, till en plattform som vården använder. Patienten måste ha Mobilt BankID för att kunna logga in i tjänsten.

 

Den här presentationen innehåller steg-för-steg-instruktioner för hur du kommer igång med egenmonitorering. Syftet är att ge dig en tydlig översikt över processen, vilka förberedelser som behövs och hur du använder plattformen på ett säkert och effektivt sätt. Klicka på länken nedan för att öppna instruktionen.

Instruktion uppstart med egenmonitorering

Support

Kontakta företaget ImagineCares support för vårdpersonal och patienter. 

Telefon: 08-520 277 35 Mejl: support@imaginecare.com

Supporten har öppet helgfria vardagar 8-17. 

Frågor om införandet i Kronoberg
Mejla gärna egenmonitorering@kronoberg.se

Därför erbjuder vi egenmonitorering

Vi erbjuder egenmonitorering för ökad trygghet,flexibilitet och insyn samt för att föra vården närmare patienten. 

Bra budskap om egenmonitorering (PPT)

E-post från leverantör

När en patient har blivit upplagd i systemet så får patienten ett mejl från Imaginecare.

Mejl till patient från leverantör

Manual skickas tillsammans med mätutrustningen

När patienten får mätutrustningen hemskickad så skickas det även med en manual med information om hur det fungerar.

Instruktionsmanual som skickas tillsammans med utrustningen

Meddelande till patient via 1177 

När en patient ska börja egenmonitorera skickas information via e-post. 

Se meddelandet som är inlagt i 1177 personalverkyget

Så skickar du meddelande till patienter via personalverktyget

Ladda ner dokumentet och upprätta en egen rutin med de punkter att tänka på när enheten ska börja med egenmonitorering.

Mer information om egenmonitorering

Egenmonitorering, är en viktig del i omställningen till nära vård.

Patienten blir medskapare av sin vård, med en ökad kunskap, trygghet, kontroll och delaktighet i den egna vårdprocessen som resultat.

Med egenmonitorering ges förutsättningarna för en kontinuerlig relation och ett nära samspel mellan vård och patient.

Vårdpersonalen kan i högre utsträckning arbeta proaktivt, vilket leder till en ökad vårdkvalitet och bättre arbetsmiljö. Akuta och oplanerade vårdbesök kan undvikas och vårdens kompetenser och resurser kan nyttjas på ett bättre sätt.

Region Kronoberg fattade år 2022 beslut om att medverka i en samupphandling med sex andra regioner för ett system för egenmonitorering. Upphandlingen är klar.

I upphandlingen ingår bland annat IT-stöd, digitala tjänster, tekniska lösningar, olika verktyg för egenmonitorering och formulär.

I grundutbudet ska blodtryck, puls, saturation, vikt, temperatur, spirometri och blodsocker kunna mätas. Det ska också finnas egenmonitoreringsplaner för hjärtsvikt, hypertoni, KOL samt diabetes typ 2.

Fyra arbetsgrupper har bildats för att testa och utveckla arbetssättet inom astma, KOL, hypertoni, diabetes och hjärtsvikt.

Införandet sker i följande arbetsgrupper:

  • KOL – vårdcentralerna Lessebo, Sländan, Lagan, Lidhult, Kungshögen, Tingsryd och Ryd
  • Hypertoni och diabetes – mödravården, Birka, Ingelstad, Teleborg och Tingsryd
  • Hjärtsvikt – hjärtmottagningen Växjö och Ljungby
  • Astma – Rottne, Lenhovda och Braås

Frågor och svar

 Ja, lägg till patienten som vanligt i plattformen. Välj ”Behov av hemleverans” under leveransadress i steg 4. Ange mottagningens adress så patienten senare kan hämta utrustningen på plats.

Senast uppdaterad: 13 november 2025