Ekonomi- och planeringsavdelningen

Ekonomi- och planeringsavdelningen har ett övergripande ansvar inom Region Kronoberg för att utveckla, leda, samordna, stödja och följa upp olika strategiska områden inom ledning och styrning. Avdelningen är både en strategisk och stödjande funktion till regionledningen och till verksamheterna inom regionen.

Våra ansvarsområden

  • Verksamhetsstyrning genom budget och verksamhetsplanering
  • Ekonomistyrning
  • Prioriterings- och investeringsprocess
  • Regiongemensam verksamhetsutveckling
  • Upphandling och inköp
  • Beslutsstöd - Business Intelligence (BI)
  • Uppföljning, analyser och rapporter
  • Verksamhetsnära systemutveckling och RPA
  • Bokslut och löpande redovisningsfrågor

Ekonomienheten har det övergripande ansvaret för att driva och utveckla arbetet vad det gäller verksamhetsstyrning genom budget/verksamhetsplan, finansiering, ersättningsmodeller, redovisning, uppföljning och analys.

Enheten har ett övergripande samordningsansvar för hela organisationens ekonomifunktion och ansvarar för:

  • att det finns uppdaterade principer för ekonomistyrning
  • att gällande lagstiftning följs och via direktiv, anvisningar eller riktlinjer ansvarar för att arbetet inom de olika områdena genomförs på ett professionellt och ändamålsenligt sätt
  • den övergripande budgetprocessen
  • redovisning, bokslut och internkontroll av ekonomiska transaktioner
  • ekonomisk uppföljning, analys och rapportering på regionnivå
  • finansiell planering och förvaltning
  • systemförvaltning och utveckling av ekonomisystem.

Enheten är uppdelad i två enheter; ekonomistab och enheten för redovisningsstöd som hanterar löpande redovisningsfrågor och bokslut i form av ett Shared Service Center.

Kontakt

Porträtt Jonas Karlström
Jonas Karlström
Ekonomichef

Vi utvecklar uppföljningslösningar som stödjer styrningen av regionen genom att möjliggöra en strukturerad planering och uppföljning, stöd till analysarbete och beslutsstöd i verksamheterna.

Vi arbetar med verksamhetsnära systemutveckling och ser till att våra system är funktionella d.v.s. är tillgängliga och ändamålsenliga, systemförvaltning.

Vi ansvar och driver utvecklingen av automatisering med hjälp av en robot som jobbar oövervakat. När det finns behov av att frigöra tid, minska repetitiva uppgifter eller höja kvaliteten och det inte kan lösas i källsystemet kan det vara aktuellt att skapa en RPA-automation.

Systemen som förvaltas tillhör objekten Styrning och uppföljning, Ekonomi och HR.

Beslutsstöd och systemutveckling1.png

Bilden beskriver vilka områden och system som Beslutsstöd och systemutveckling hanterar. Följande system: Qlik, Stratsys, Easit Stab, 2c8, Ekonomiportalen, PA-portalen och Kompetensportalen. För dessa system bedriver vi utveckling och användarstöd.

Kontakt

Standardbild
Carl Mölstad
Tf enhetschef

Upphandlingsenheten upphandlar varor och tjänster åt Region Kronoberg och erbjuder specialkompetens inom affärsjuridik, logistik samt inom ett tjugotal upphandlingsområden.

Vår ambition är att upphandling ska genomföras med affärsmässighet, objektivitet och i konkurrens samt avgöras utifrån det som totalt sett är förmånligast för Regionen. Upphandlade varor och tjänster ska uppfylla högt ställda krav på kvalitet, säkerhet och miljö. 

Kontakt

Standardbild
Daniel Adolfsson
Upphandlingschef

Kontakt

Porträtt Jens Karlsson
Jens Karlsson
Ekonomi- och planeringsdirektör
Porträtt Jonas Karlström
Jonas Karlström
Ekonomichef
Standardbild
Daniel Adolfsson
Upphandlingschef

Senast uppdaterad: 18 juni 2025