Arkiv- och journalenheten

Arkiv- och journalenheten består av regionarkivet och journalenheten. Nedan kan du läsa mer om deras respektive ansvarsområde och hitta kontaktuppgifter.

Regionarkivet

Ansvarsområde: 

  • Frågor gällande bevarande och gallring
  • E-arkiv
  • Utlämnande av arkiverade handlingar
  • Dokumentstyrning, klassificering

Regionarkivet är Region Kronobergs centrala arkivfunktion och slutarkiv. I regionarkivets uppdrag ingår bland annat frågor gällande bevarande och gallring, e-arkiv, utlämnande av arkiverade handlingar samt dokumentstyrning och klassificering.

För mer information:

Arkiv

Kontakt

E-post: regionarkiv@kronoberg.se

Telefon: 0470 58 85 22, onsdagar kl. 8-11

Övrig tid: Arkiv- och journalenheten via 1177

Journalenheten

Ansvarsområde: 

  • Utlämnande av digital journal
  • Spärrhantering
  • Loggkontroll

Journalenhetens uppdrag är att lämna ut journalkopior från den digitala journalen. I uppdraget ingår även utlämnanden av loggutdrag till patienter samt att sätta och häva spärrar.

För mer information:

Patienter – Arkiv- och journalenheten, Växjö - 1177.se

Vårdgivare, myndigheter och försäkringsbolag - Journalutlämning, vårdgivarwebben

Kontakt

E-post: journalenheten@kronoberg.se

Telefon: 0470 58 85 22, onsdagar klockan 8-11

Övrig tid: Arkiv- och journalenheten via 1177

Kontakt

Standardbild
Caroline Lundberg
Teamledare/arkivarie

Senast uppdaterad: 3 mars 2025